Særlig Mange Fattige

 

 

Tanker har ingen alder

de kommer og går

men de bliver alligevel

hængende i korridorer

klistrende til vægge og skærme

drivende ned ad traditioner og kult

 

Tanker bringer mig på andre tanker

andre tanker bringer mig tilbage

og her er jeg igen

jeg blev slynget ud i overhalingsbanen

nu er jeg stille igen

 

Tanker ligner sig selv

ved hvert eneste gensyn

bare dybere og klarere

som om de var lavet af nogen

med en ræv bag øret

eller måske en abe bag navlen

en sæl bag øjnene

eller en sav bag tænderne

 

Tanker er toldfri og fiser er knoldfri

sådan sagde min far

for han var fra Jylland

og i Jylland har man aldrig

følt sig for fin til at bruge hele sproget

 

Helesproget og hele virkeligheden

er forbehold dem der ikke har meget at miste

hver en investering binder tanken

hver eneste flugt ind i tilbedelsens tunnel

giver snæversyn og taberangst

hver bunke kræver beskyttelse

men heldigvis lever jeg bag Danmarks toldmure

og behøver ikke at frygte

særlig mange fattige

Skriv et svar

