Livet i fortællingen

 

Livet i fortællingen

er trygt og godt og rart

Historien er som vællingen

man sluger i en fart

Nu kører man derudad

landskabet ligger klart

 

Når man når frem så tænder man

på en eller anden knap

Forlystelse det kender man,

en billig, brugt attrap

Og bliver man voksen vænner man

sig til at tage et nap

 

I flinkeskolen lærer man

at ligne dem man kender

og dybest set fortærer man

ethvert signal de sender

Den verden der skal være sand

er altid hvor vi ender

 

En mand begyndte noget nyt

han havde så mange idéer

Men alle råbte: ”Åh! Yt!

Det kan da ikke fungere!”

De fattede slet ikke dyt

Så måtte han demonstrere!

 

Nu har jeg hørt det ord igen:

at tænke ud af boksen

Og jeg er da helt med på den

og det selvom jeg er voksen

der er bare lige det lille ”men:”

jeg er slet ikke inde i boksen

 

Jeg lever udenfor og det

tillader mig at tænke

på andet end min egen succes

og uden ambitionens lænke

Det giver mig tiden til at se

og høre og læse og synke og sænke

 

Og om ikke andet har jeg lært

om os og den jord vi bor på

Så længe har vi kørt forkert

en misære der beror på

at alt vi lærte er skørt og sært

og vi ser nu kun hvad vi tror på

Skriv et svar

