KS: Kend religionen på dens frugter!

Jeg synes, man skal kende religionen på dens frugter.
Hvad har bibelen kunnet bruges til?
Og hvorfor har den kunnet bruges til det?
Har forfatterne gjort, hvad de kunne for at undgå misforståelser?
Har de med skriften sikret sig, at ingen kunne undskylde vold?
Eller er der modstridende budskaber, først om at dræbe, siden om ikke at dræbe?

Og dernæst: Kan man forsvare at forholde sig til livet, eksistensen og altet
blot ved at overlade det til andre at definere og beskrive dem?
Er det forsvarligt at tro på et religiøst skrift – uden kritisk sans?
Er det forsvarligt at skrive i en bog, at den samme bog indeholder den fulde,
hele og nødvendige sandhed?
Eller er det at narre svagere sjæle til at tro, at man er særligt udvalgt?

Er religion ikke netop et udtryk for hovmod parret med krysteri?
Altså, at “Vi har sandheden, og vi tør ikke tvivle på dette!”
Det er efter min mening det budskab, der ligger i
helliggørelsen af en bog. Altså religion.
Hovmod og krysteri – eller bare åndelig dovenskab?

3 kommentarer to “KS: Kend religionen på dens frugter!”

  1. LilleQ Says:

    Kære Knui denne award er til dig http://3.bp.blogspot.com/_JeZdbPClXrA/S3PbUWmIRkI/AAAAAAAAA28/gaq9_UVHuMY/s1600-h/kreativbloggerbillede1-150×150.jpg du kan læse lidt om den på min blog og mere her http://blog.leoparddrengen.dk/2010/02/en-award-haps.html undskylder linkrodet, men jeg har ikke fanget den teknik endnu.

    jeg giver den til dig fordi; du er en mand af ordet og kan dreje ord rundt til multiple nye forståelser

    LilleQ

  2. knudsandbaek Says:

    1000 TAK!!!!
    nu må jeg så tage mig sammen til at fortælle syv ting om mig selv og finde en at give stafetten videre til.
    Det bliver 8 personlige ting,
    og er der noget jeg ikke ved noget om, er det personer.

    Men here goes:
    1. Jeg er intelligent.
    2. Jeg onanerer.
    3. Jeg er tynd.
    4. Jeg har en liggecykel, der har været punkteret i tre år.
    5. Jeg er musikalsk.
    6. Jeg har sprogøre.
    7. Jeg har ikke tjek på en prut.
    8. Jeg vil give prisen videre til Stornuftien, som altid tager sig tid til at dekorere sine indlæg med en personlig streg, der får det væsentlige med.

  3. LilleQ Says:

    Hej Knud… trist du er forsvundet til andre universer. Men godt at vide der stadig er skriv i dig

    LilleQ

Skriv et svar

