KS: Kanonslag i ørerne

Som 18-årig fik Joan Klindt Johansen ødelagt hørelsen, da et kanonslag eksploderede for fødderne af hende. Det tog et splitsekund, men konsekvenserne er der endnu 16 år efter. “Som ung forsøgte jeg at ignorere mit hørehandicap og brugte aldrig mine høreapparater. Men efter 10 år med dårlig hørelse måtte jeg efterhånden erkende, at det ikke gik,” fortæller Joan. “Nu bruger jeg mine høreapparater hver dag. Men jeg får aldrig min gamle hørelse igen, og der opstår dagligt misforståelser, fordi jeg ikke hører, hvad folk siger til mig.”

Men hvad, det er jo småting i sammenligning med fordelene: Et kanonslag er en uhyre interessant oplevelse, som er alle pengene værd.

Jeg husker særligt et stort brag, som underholdt mig en hel, halv nytårs aften. Fra lidt i tolv og til langt ud på natten var jeg optaget af den spændende usikkerhed: Ville jeg få varig høreskade eller ville det gå over? Det gjorde det ikke, og nu har jeg ikke hørt stilheden i over tyve år. Vindens susen i træerne drukner i tinnitus’ens susen i ørene.

Men hvad gør man ikke for at få lov at opleve en eksplosion på nært hold? Denne uhyre komplekse, fint komponerede lyd: “BANG!” – den er der kun få, der helt har fingrene nede i! Det er kun for de særligt begavede. Lyden er ligesom LIDT for interessant for almindelige, dødelige.

Et kanonslag er en zen-buddhistisk udgave af et disco-nummer: Du får ét slag og må tænke dig til resten. Men så kan du selv sætte tempoet.

Et kanonslag er den vestlige civilisations svar på Bhagavad Ghita.

Et kanonslag er simpelthen den ultimative oplevelse før ørerne: efter den er der intet!

Så man forstår godt at voksne mænd kan lokke sexede kvinder i kassen allerede fra årets begyndelse: De har simpelthen krudt i bukserne!

Skriv et svar

