KS: Personligt gider jeg ikke arbejde 9-5

 

Personligt gider jeg ikke arbejde fra ni til fem

med ting, jeg ikke kan se andet end forurening og røvslikkeri i.

 

Jeg ville hellere dø end sælge mærkevarer til let fordærvelige sjæle.

Så hellere sælge dem en ærlig tjald, men det er jo ulovligt.

Men nu vil jeg arbejde efter bedste evne på at sælge dem

en af verdens bedste sangerinder!

 

Det indebærer at spille så lidt som muligt,

så hun kan høres bedst muligt –

og dog så meget, at mit spil

supplerer og løfter hendes sang

i et organisk, opmærksomt lyttende samarbejde

med de andre i gruppen.

 

Det er arbejdskrævende, men det giver mening.

Når jeg hører optagelserne fra primo juli,

kan jeg mærke, at vi er lysår længere fremme,

og det bliver stadig bedre.

 

Det er et kollektivt samarbejde,

og det er mere og mere interessant.

Sangerinden er dybt engageret,

og venter gerne tålmodigt på os andre.

 

Så er der timers redigering af lydfiler,

så alle kan høre sig selv i sammenhængen og lære.

Og dermed timers aflytning.

 

Og der er andre timers søgen efter udgaver af en sang på nettet,

optagelse, redigering osv.

(idet jeg ikke kan finde ud af at gemme [lydsiden af] en video)

samt søgning efter tekster, redigering osv.

og aflytning af akkorder, redigering og print.

 

Det er dårligt betalt, idet det ikke dækker

hverken arbejdstiden eller vore udgifter over længere tid.

Men vi gør det jo heller ikke kun for pengene.

Vi gør det, fordi det er det, der er meningen med os.

 

Når udgifterne er dækket, og indtægterne begynder,

er det stadig ikke for pengene.

Ingen af os tænker på penge

under udførelsen af en sang.

 

Vi tænker på musikken,

med alt hvad vi har af tanker og skygger af tanker,

rester og reminiscenser af tanker,

samt ikke-tanker og super-tanker 🙂

 

Danmark er et lille land med kreative indbyggere.

Der er slet ikke publikum nok,

fordi alle har travlt med

at glo på X-factor

– et program om at fylde The Factory

med nye flasker til den gamle vin –

og kulturstøtten til spillesteder

står ikke mål med den sænkede afgift på sprit.

 

Uden min førtids-pension ville jeg nok

være død af drukture og depressioner,

eller rådnet op på et værksted,

jeg slet ikke egner mig til at bemande.

 

Hvad jeg vil sige med alt dette er,

at den hårde, markedsøkonomiske

måde at indrette verden på

ikke nødvendigvis er så skide god,

som dens beneficiærer og deres kæledyr skildrer den.

 

At et lidt lavere tempo er bedre for det kreative sind.

At kreativitet ikke fungerer godt sammen med bundlinje-økonomi.

At kunstneren ikke behøver et pres udefra:

Selve eksistensen er et pres.

 

Kunstneren bliver som andre aldrig tilfreds.

Men kunstneren ved det, og kæmper alligevel.

Blot ikke for at blive tilfreds.

Mere for at skabe fred. Eller

genoprette én eller anden balance,

som magtfulde mænd hele tiden ødelægger

med deres magtbegær, efterrationalisering og livsangst.

 

Og at kulturliv er sundere end så meget andet,

så derfor burde regeringen støtte spillesteder,

hvilket disses repræsentanter vel sagtens har sagt

mange gange, siden Fogh tog hele magten i 2001.

 

Folk der mødes lever bedre,

end folk der ser America’s got talent

    – en dristig titel på et program fuldt af

cirkusklovner og taskenspillere

på vej til Las Vegas for at

optræde for ludomaner og livsløgnere.

 

Men på den anden side:

folk der mødes taler sig forbi magten,

og det fører til kommunisme og revolution,

så lad dem endelig blive siddende foran flimmeren,

mens de rigtige mennesker går i operaen.

2 kommentarer to “KS: Personligt gider jeg ikke arbejde 9-5”

  1. Tagkatten Says:

    Vi er alle prostituerede – forskellen på os er om vi selv er klar over det eller ej.

    Når vi alligevel har solgt vores sjæl, hvorfor så ikke til højestbydende?

  2. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Fordi højest bydende somme tider er en stråmand.
    Man må spørge sin samvittighed,
    hvad det egentlig er, højest bydende vil have én til at gøre.
    Men ellers har du da helt ret.

    Og hvorfor er vi alle prostituerede?
    Fordi en lille håndfuld Krøsus’er sidder på retten, magten og æren.
    Og de er ikke på nogen som helst måde folkevalgte.
    Endsige troværdige forkæmpere for borgerrettigheder mv.
    😉

Skriv et svar

