KS: Paven tog et spadestik dybere.

 

Paven tog et spadestik dybere.

 

Han mener i hvert fald muligvis,

at kondomer er et hjælpemiddel,

som gør folk hjælpeløse, hvis de pludselig ikke har dem,

og ellers er vant til at have dem.

Eller noget lignende.

 

Men her er han i så fald ude i en selvmodsigelse.

For den samme mekanik er i funktion med hans egen religion.

Folk er hjælpeløse, hvis de pludselig ikke har den,

og ellers er vant til at have den.

 

Og så er der lige den gamle vandrehistorie om,

at Vatikanet tjener penge på syntetisk gummi,

eller har aktier i Fakk’mall’yall.com….

 

Men man kan jo altid grave et spadestik dybere og finde

en fundamental sandhed.

Fx. at menneskeheden har eksisteret millioner af år

inden kristendommen kom og tog os på skovtur,

som en kærkommen cocktail af

buddhistisk visdom, græsk stoicisme og original kærlighed.

 

Og senere også en masse fundamentalisme, som kostede

mange mennesker livet og kristendommen dens troværdighed.

Men så igen: en masse jødiske mænd har mistet

en særdeles følsom del af Guds gave… 

(Typisk!
Typisk for religioner!
De tror, at hvis de ødelægger festen,
kommer Satan ikke og æder dem!
De er bange for menneskers løssluppenhed!
Men de har selv gjort den farlig
ved at trænge den op i en krog!
Stedet, hvor selv små hunde bliver farlige.
og kønsdrifter bliver sygelige
– ikke mindst i Vatikanet…)

 

Alting i evigheden hamrer på balancens trommeskind.

Nogle gange opstår en guddommelig musik,

andre gange sprænges skindet,

og vi står tilbage med døve øren

og børn der kun kender skrig og råb.

 

Paven hamrer efter min mening på den forkerte tommelfinger.

Men han har det jo ikke fra fremmede religioner.

Sex er for længst gået i seng med djævelen, og

paven er den lille, forsagte alf, der prøver at

give dæmonen gummi på med den ene hånd,

mens han prædiker kedsomhed ved at vinke med den anden.

 

Jeg synes pludselig, han ligner musen fra Disneys Askepot,

men så er han bestemt filmet i måneskin,

og man kan ikke undgå at bemærke

den rytmiske bevægelse af hans kappe,

mens han tilsyneladende fremsiger en latinsk børneremse…

 

Og nu kommer så det store,

philodendron-grædende spørgsmål

(Hvor kom det fra?

jeg har ikkengang nævnt Ross Noble endnu,

skønt jeg er blevet fan):

 

Hvem er det så, der er spaden?

Ingen kommentarer to “KS: Paven tog et spadestik dybere.”

  1. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    The dejlig show to. 19. MARCH!

  2. Danerland Says:

    Den forrige Pave, var der jo lidt mere gang i. ?

    Så måske skulle Pavestolen være arvelig, ligesom Dronningerigets.

    Så var vi også fri for alt røg.

    Paven er død, Pavens søn længe leve !

    Så ville der også blive en fed debat, om Pavedatteren kan arve farmands stol *gg*

  3. Bo Says:

    Du skulle omformulere din tekst dog uden at ændre meningen, hvis det er muligt og sæt så musik på, en ny protest sangs bevægelse vil vandre der ud af, lyt kun til Gud, hvis du ikke er hans M/K slave, samt alle der kalder sig hans M/K budbringere, thi de er slet ikke ansat ved postvæsnet og de står uden for fagforeningen, fred være med det sidste 😉

    For S…. noget vrøvl at fyre af Bo.

    Cheers.

  4. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 3 Den er tænkt på en baggrund af udefinerbar rock 😉
    Omformulere gider jeg måske.
    Men tro er bedre end omformulering 👿

  5. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    :mrgreen:

  6. Bo Says:

    😆 Jo måske nok, men tro det om du vil. Du har en morsom og god måde at anskue tingene på, lidt svær en gang imellem.

    Men med det link fra Tuben du sendte, kan jeg forstille mig noget, ja hvorfor ikke: rock avantgarde, blues, filosofisk protest sangs, lir. Der mobber religionen på en sådan måde at ingen føler sig stødt, men måske begynder at tænker selvstændigt. Hov hvad var det jeg hørte ❓ Nå men det er sku nok svært, der er altid nogen der formår at misforstå god humor, med alvor bag.

    Cheers B:o) Nu vil jeg se Delfiner på rednibgsaktion, optaget på harddisken.

    Så god nat og drøm en fed sjov sang sammen med kloge ord og visdom. 😉

  7. Bjorgit Says:

    hmm- “En lille forsagt alf”- musen fra Disney??? Det må vist siges at være et godt gemt delaspekt hos han velærværdighed.
    Han ER en gammel reaktionær mand, der bruger sit intellekt istedet for sit hjerte- der er ikke meget alf eller mus i det. 🙂

  8. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Ach ja! Der Ratzinger. Er hat i meine augen oft ein Narr von sich selbst gemacht.
    Men hvad, ifølge min egen religion skal vi alle dø. Det er da endnu værre.
    Godt, det kun er noget, jeg tror…

  9. Piraten Says:

    #8, jeg kan så godt lide din formulering til sidst “Godt, det kun er noget, jeg tror”.

    Du kan vide at din krop dør, det kan vi jo se sker. Men hvad der sker med ånden, det ved vi ikke noget om. Derfor er der kun tale om tro, hvis man tror at ånden også dør når det er slut.

    Jeg har haft den mest syrede oplevelse med nogle gentagne mareridt om døden. De tilbagevendende drømme tvang mig til at analysere drømmens indhold.

    Drømmene handlede om min mor, der døde af kræft da jeg var 11 år. I drømmene sagde minmor at hun ikke var er død og at hun var helbredt for kræften og havde det godt. Hun så også sund og rask ud og var ikke så syg som hun så ud før hun døde.

    Det grimme i drømmene var at jeg hver gang sagde: “Du lyver, du er jo død, jeg drømmer bare”.

    Da det mønster havde gentaget sig nok gange tænkte jeg en tanke, jeg ikke havde tænkt føre:

    “Hvad nu, hvis vi begge har ret?”.

    Hvad nu, hvis mor i drømmen taler sandt? Hvis kroppen bliver syg og dør, på grund af for megen modstand på jorden, vil den ånd, som kroppen på jorden rummede, så ikke blive rask så snart den syge krop er aflagt? Jo, det er faktisk højst tænkeligt. Siden jeg tænkte sådan har jeg ikke haft det mareridt. Det er pudsigt for jeg har ellers haft det mareridt over 20 gange. Men nu har jeg åbenbart forstået og behøver ikke den drøm længere.

    Derfor kan jeg så godt lide din formulering:

    “Godt, det kun er noget, jeg tror” 😉

Skriv et svar

