KS: Gud er en vintergæk

 

 

Gud er en vintergæk

 

 

Det sjove ved det, at tro er blind,

er den forbavsende ringe mængde troende,

der tror på mere end én bog.

 

Man kan vel sige,

at tvivlere bliver ved at søge,

mens de troende netop søger den faste tro

for at slippe for tvivlens dilemma.

Tro uden tvivl er som bekendt

enten viden eller løgn!

 

Altså, i samme øjeblik troen opfører sig som viden,

er der ét eller andet fuldstændig rablende galt.

Og det kaldes fundamentalisme.

 

Men i virkeligheden er det fundamentalisme at være religiøs:


Fundamentet er

Bibelen,
Toraen,
Bhagavadghita,
Popol Vuh,
Koranen,
En Hitchikers Guide til Galaxen
eller Farvel til Våbnene.

Nogle foretrækker endda
Den Kroniske Uskyld.
 

Og sålænge man sætter én bog over alle andre,

er man fundamentalist. Gu’ er jeg så!

 

Man søger ikke efter noget udenfor sin tro.

Og man afskærer derfor sig fra anderledes tænkende.

Der er ikke hul igennem.

 

Alle sætninger skal omkring religionens omstillingsbord.

Ingen kommunikation foregår uden et dogme-filter.

Der er ingen kontakt til omverdenen.

 

Man har søgt tilflugt,

og man har fundet den i en samling idéer,

som ikke tåler kritik og derfor ikke udvikler sig.

 

Verden er færdig, slut.

Der kommer ingen nye profeter.

Gud taler aldrig mere til os, for Muhamed har hørt det hele,

og det står i Koranen.

 

Gud har ikke tid til os,

derfor har han bedt os om at lære at læse i stedet.

 

De, der ikke kan læse,

og det skal faktisk være arabisk, har jeg forstået,

for Gud har heller ikke tid til at uddelegere opgaven med at oversætte,

 

– de, der ikke kan læse,

må finde sig i at Gud giver dem skylden.

 

De kunne bare have været arabere,

holdt deres kæft,

unladt at stille spørgsmål

og lade det gå ud over deres kvinder i stedet,

 

og deres kvinder er heldigvis også flere om det,

og pakket ind, så kun Allah kan se dem,

hvilket han gør hele tiden,

og det er noget svineri,

 

men for den rene er alting rent,

og nu er det ved at blive til en selvopfyldende profeti,

eller i hvert fald en tilsvarende omgang stupidt pladder,

jeg øser ud igennem internettet.

 

Åh, nej! Jeg er blevet fanget i internettet,

jeg må hellere spørge mig selv om vejen til

afbryderknappen, solen skinner og Gud er en vintgergæk!

 

Venlig hilsen

fundamentalisten.

Ingen kommentarer to “KS: Gud er en vintergæk”

  1. Storfornuften Says:

    Der er anderledes slag i djævlen…:-))

  2. Tuna Says:

    Hvorfor mener du fundamentet er dette: Fundamentet er

    Bibelen,
    Toraen,
    Bhagavadghita,
    Popol Vuh,
    Koranen,
    En Hitchikers Guide til Galaxen
    eller Farvel til Våbnene.

    Nogle foretrækker endda
    Den Kroniske Uskyld

    Hvem siger dette er rettesnoren?
    Kan vi ikke selv skabe det fundament? 😀

  3. Bjorgit Says:

    Kære KS.GUD ER EN VINTERGÆK. Det var dog det dejligste jeg har har læst på denne kuldsejlede blog i lange mange tider.

    Gud er en vintergæk: Sætningen der gør, at jeg IKKE TRYKKER på sletteknappen her i aften.

    Ja. Gud er en vintergæk !!! Så sikkert som Amen i kirken, endda endnu mere sikkert!!!

    Har GUD brug for mennesker?? Stop!!!! læs NU: GUD- her skrives ikke på systemer og præsterskaber, sorte som hvide–

    JA Gud har brug for mennesker, Vintergækker er til for mennesker.

    ER det ikke præstesludder AT GUD har brug for mennesker??? Nej- det er en virkelighed. Det ER skønt at vide, AT Gud har brug for os.
    VI skal bare vælge at sige JA til Guds kærlighed, til Guds ønske om at bruge os.

    Livet er ikke en dans på roser, og slet ikke, hvis du siger JA i din sjæl til GUD.

    Omvendt, så tør jeg slet ikke tænke på, hvor tomt MIT liv ville være, hvis ikke jeg havde denne indre strøm af. AT være elsket og ønsket af GUD.

    GUDS kærlighed er betingelsesløs, det kan du ikke just sige, at menneskenes kærlighed er.

    Søndag er det Maria Bebudelsesdag, dagen hvor hun sagde JA til GUD !!

    GUD ER EN VINTERGÆK. Siger du JA til vintergækken, eller træder du på den ????? 🙂

  4. Bjorgit Says:

    Det ER så nødvendigt at ÅBNE sit hjerte, vi ER nødt til at GÅ fra alt, der lukker hjertet af, DET er en sandhed, jeg i de sidste mange dage, har måttet erkende, som en virkelig sandhed.

    Lukker vi hjertet af, bliver vi hårde og kolde, mørket tager os.Ufølsomheden tager os. En verden fyldt med lukkede hjerter, skaber evigt gråvejr og kulde.
    OG jeg snakker naturligvis ikke om det fysiske hjerte, der er en muskel en pumpe, men HJERTE CHAKRAET. Dette psykiske center i vort bryst, der ER, bare vi bliver bevidste om at mærke det. Intet Mystisk!!! Det ER.

    Jeg er før blevet udråbt som skør og psykisk syg af disse, der endnu ikke har erkendt hjertechakraet. Milde Moses!!! Det ER utroligt, hvad vi skal udsættes for.

    Heldigvis ER vi mange på denne jord, der godt KAN se, at hjertecentret KAN lignes med en rose, der folder sig ud, rosens blade er som at ligne med hjerteblade, der folder sig ud- en dag har den indre rose foldet sig helt ud- åbner sig mod solen,–

    Mørket og kulden lukker rosen sammen, elementær biologi, sådan ER det med hjertets rose.

    En åndelig udviklingsvej, JA for det er en vej at gå, Hjertets Vej ER, uanset hvor tåbelige denne vejs formidlere så end kan gebærde sig.

    Jeg gider ikke mere gå på kompromis med “fællesnævnere” i denne verden, jeg ER på min vej, hvor jeg nu ER, og det skal jeg virkelig ikke gå på kompromis med, bare fordi der er elementer der ikke kan forstå, hvad jeg siger. DET kan altså ikke blive mit problem.:-)

  5. Peter Says:

    Vintgergæk?

    P.

  6. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Jeg kyssede den første blomst
    der kom ud af min tanke,
    da jeg så solen i soens sål
    og grisede ud i natten
    (dette så senere scene)
    med en lille bjørn på stjernehimmelen.

    Du må huske, jeg må huske, det er dag,
    når det er nat med musikken
    og ingen mere får alvor.

    Med de lyse nætters asyl
    – ansøgningen er allerede i kalenderen –
    tigger jeg trygt videre om et øjeblik,
    blot et øjeblik! Men tiden har en aftale
    den er distræt, og kommer nok først hjem
    på den anden side af det nye år…

    Herfra ingen grænser, der trækker
    deres slimede tråde ud fra mit centrum
    i den tørre, brune, nypløjede jord.
    Kun vinden vidner om tiden
    og gør mit forehavende i baghaven ret rethaverisk…

    Hvem siger, jeg har ret til et øjeblik,
    jeg skylder hele tiden væk,
    og kommer altid for sent til tiden.
    Den er gået, når jeg kommer,
    og jeg er for resten gået
    helt galt af tiden i øvrigt.

    Og hvem siger også, det handler om tid?
    Et øjeblik tager jo kun et øjeblik,
    og hvis jeg lige får fem minutter,
    kan jeg nå at samle øjeblikke nok
    til en hel sæson – hvis du forstår, hvad jeg mener.

    😉

  7. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Her er lige et lille, vidunderligt klip med Will Smith. Hør fx. , hvad han siger om Michael Jackson.. Fx!
    Australsk tv…

  8. Mary poppins Says:

    ER vintergækker gakkede?? gak gakkere med 2 ben, kan få et dejligt trygt rum med madrasser på væggene, hvor de i fred kan gakke den af !!!!!

  9. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 10 Prosa-prosit!
    # 11 åre Knud siger også “godnat”
    # 12 Tralalal, mix min tjald 😉
    # 17 husk at drikke ud..
    # 20 Slå i flæng, laller mig Per Gyndt i runen, låner nøglen , fiser i patnossen, spøger kirtlel-undersøgelser på min cyklotron og tuner mig en slåmaskine ved Løkken.
    Det gør jeg heller ikke længere.
    Det lader til, at den eneste varige ambition er sædscellens.
    # 21 Heavens Deamons will probably kick the dying daylight out of Nobody.
    # 22 Far er ikke skuffet, far er skredet!

  10. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Ups, godnat, jeg skal sent op imorgen, og der er ikke mere i tv 😉

  11. Bjorgit Says:

    Kære KS. ” Her trænges vist til lidt “hocus pocus” 🙂

  12. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Hoc est porcus.
    Bon appetit!

Skriv et svar

