KS: Århundredets fupnummer?

Det er blevet sagt i DR’s sprogprogram, at de fejl, der sniger sig ind i sproget uden at blive påtalt, de får lov at blive stående i sproget som milepæle på sprog-ligegyldighedens mangesporede motorvej.

Hvis det er sandt – og det siger altså en sprogprofessor – så kan det tænkes, at den samme mekanisme er i funktion på andre områder end det sproglige. Og ganske rigtigt!

I snart halvtreds år har man bildt folk ind, at de kunne købe en FM stereo-radio. Det er imidlertid en sandhed med modifikationer. Bevares, hvis man har tre kulier, der kan danse Skt. Veits-dans med antennen, eller en Storm P.-indretning, der kan bevæge den, så den passer med forbipasserende tog, overflyvende passager-maskiner, skiftende vejr og naboens spa, så kan man faktisk, i korte perioder, være heldig at høre stereo på sin radio.

Men normalt er det mono-indstillingen, der er funktionel. Stereo? Det er ligesom de amerikanske forsikringsselskaber. Bare uden bitte små bogstaver i et obskurt hjørne. End ikke den notorisk sprog-lammede manual røber, at nogen har bemærket den susende lyd i baggrunden, den mellemøstlige forvrængning af mellemtonen, eller det sære tillæg til alle S’er, der nu mere lyder som et hals-onde eller en stor, smertende byld  bagest i ganen (Føj for pokker, da!)

Klassisk musik lyder, som om det altid er optaget ved Vesterhavet, og disco-mersalg (dis-commercial) lyder som et piloteringsprojekt, der er løbet ind i svære vanskeligheder på grund af permafrost, så maskinerne splintres.

Og Kjeld Koplev lyder, som om han steger bøfferne på tungen, mens han fortæller om sine kulinariske katarsis-oplevelser i sydfranske landskaber. På en optagelse fra naturen er det i øvrigt umuligt at skelne vindens susen og bølgernes brusen fra det almindelige, gennemsnitlige støjniveau. Det er nogenlunde det samme som sne på skærmen, det er bare slud i højttalerne.

Og skønt jeg har skrevet om det på ebblog.dk for snart otte gentagelser siden, vender jeg tilbage til det her, da jeg stadig mangler at møde et menneske, der har en ganske almindelig radio, og som er i stand til at høre stereo på den uden forvrængning – og måske endda uden sus!

I musik betyder sus suspenderet. Det er noget med at suspendere den tone, der gør en akkord til en dur- eller moll-akkord. Man fjerner den, så akkorden lyder “neutral” i fh. t. fornemmelsen af dur/moll. Men i lydteknik betyder sus, at man går ned i butikken og får sine penge tilbage. Det drejer sig om for milliarder af kroner varer, der burde have været byttet til den billige model – uden stereo!

Men snedigt nok har man på langt de fleste apparater altid anbragt en mono-knap, og den har så været konstant trykket ind i mange husholdninger gennem de seneste 40 år. Okey, så er det ikke århundredets fupnummer, det er knap så meget! Og for fremtiden er det DAB, så meget des mere som jeg ikke længere gider finde mig i fortidens fornærmelige funk! Digital Audio Broadcast. Eller som nordmændene ville sige: Talmæssig Lyd-Kringkastning, TLK.

Hvilket minder mig om, at bogstaverne i mit eget navn, KNUD, betyder Arbejdsmæssigt Balanceret Frihjuls System. Men det er en helt anden historie, som inkluderer også det finske sprog (mest fordi det er noget jeg finder på – ikke sproget, altså), en rødstrømpe, fire cykelklemmer, en tube fransk sovs og et billede af Kaj Normann Andersen. Mindre om det senere.

 


Kik efter stereo-knappen! Tag dig ikke af de to rygende engle! Kik efter stereo-knappen!

Ingen kommentarer to “KS: Århundredets fupnummer?”

  1. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Dansk Universal Mono Kultur Oplevelses Protest Forening, DUMKOPF, har indsamlet bidrag til billedteksten. Det er teksten lige under billedet :mrgreen:

  2. Piraten Says:

    Jeg har en ældgammel harman/kardon receiver (hk795i) og jeg sidder lige nu og hører noget popmusik på FM 107.8 MHZ og det er i stereo. Jeg har en “fm muting knap”, men stereo lyser altså stadig med røde bogstaver, hvis jeg trykker den ind.

    Jeg bor nede i en dal så modtageforholdene er ikke alt for gode her, der er derfor lidt “splat” når jeg lytter til den frekvens i stereo. Jeg mangler at købe et antennekabel til fællesantennen, men så meget radio hører jeg altså heller ikke. Jeg kan høre at signalet stadig er i stereo selvom jeg trykker muting-knappen ind, men der ryger lidt af diskanttonerne.

    M’et i FM står for modulation. Det fænomen indenfor radioteknik er beskrevet nærmere her:

    http://da.wikipedia.org/wiki/Modulation

    Pudsigt nok kan man også modulere sine følelser, hvis man altså har lært det 😉

  3. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Frequency Modulation, et syret begreb. Man bruger en bærebølge til at viderebringe en anden bølge*)! Meget smart, det er ligesom undertoner i sproget 😉
    *)Fx. en stemmes vibration.

    Muting, er det ikke noget helt andet end mono?

  4. Piraten Says:

    Frekvensmodulation er et lige så syret begreb som amplitudemodulation er 😉

    FM muting-knapfunktionen beskriver harman/kardon selv sådan her:

    “This switch is used to tune in a weak station. Press the switch to the “off” position, which deactivates the muting function. This muting feature applies to both AF and FM reception. The muting levels can be controlled by the “Mute ADJ.” control (FM muting adjusting) on the rear panel. Turn it clockwise to increase the or counterclockwise to decrese the muting level”.

    Fra side 7, her: http://manuals.harman.com/HK/Owner%27s%20Manual/HK795I%20om.pdf

  5. Edderkoppen Says:

    Nu spørger jeg dumt, men jeg mener det alvorligt, for jeg ved det ikke.

    Er FM-signalet ikke i stand til at sende to lydspor ad gangen?

    Jeg mener, hvis stereo er to lydspor, ikke to højtalere, der afspiller et identisk lydspor, men to forskellige lydspor, som var musikken optaget fra hver sin ende af lokalet for at skabe en illusion af et 3-dimensionelt lydbillede, og FM-signalet er i stand til at transmitere disse, så er der vel også tale om stereo-lyd, uanset hvor meget det ellers suser og skratter?

    Det fine radioapparat på billedet ser i øvrigt ud til at kunne afspille disse hersens kompakte plastskiver også. Og de indeholder som regel stereo-lyd. Men så er der i sagens natur ikke tale om radio, det er klart.

  6. Piraten Says:

    Mono-knappen, audio-mode, befinder sig ovre ved knapperne “louness” og “subsonic filter”, det er en helt anden knap end fm muting-knappen, jo. fordi jeg bor i en lavning er jeg er nødt til at trykke fm muting-knappen ind, hvis jeg vil lytte til de svage radiostationer, ellers kommer der simpelthen ikke noget signal.

    Den fm-muting-knap synes i praksis at have en slags “omvendt zoom-funktion” for radiosignaler, når den ikke er trykket ind. Lidt ligesom når et menneske stikker en pegefinger ind i hvert øre og siger:

    “Lalalalala, jeg kan ikke høre dig” :mrgreen:

  7. Piraten Says:

    #5, her er et link til “Stereo multiplexing for dummies” 😉

    http://transmitters.tripod.com/stereo.htm

    Det “stereoværk” er ret kompliceret at forklare, så er det sagt *G* Det nemmeste er vist at sige at der er tale om en “kodningsteknik” MPX, hvor der anvendes pilottoner til kodning og dekodning af signalerne mellem sender og modtager.

    Der står allernederst på siden (husk lige at studere de fine grafer med sinuskurverne):

    “A Stereo transmitter has to transmit various parts of the MPX signal and has to be set such that it does not over-modulate on the sum of all the MPX signal. A Mono Transmitter would be set up to allow maximum allowed deviation on the peaks of the L+R signal it is transmitting. The Stereo Transmitter would have to be turned down a bit as it also needs to consider the deviation caused by the L-R signals. Hence a Transmitter signal will travel less distance in Stereo than when it is transmitting in Mono. Put another way, if you need to start transmitting in Stereo, you need a more powerful transmitter.

    A Stereo transmission tends to sound noisier that a Mono signal. This is mainly caused by the noise in the L-R channel. As the noise in the 23 KHz to 53 KHz segment is also brought down to the audible 0-15 KHz region by the decoding process, we now have more noise than receiving the same signal in Mono. The decoder circuits in the receiver also contribute extra noise. On top of that, as MPX signals have more bandwidth than a Mono signal, the station has to use less modulation with MPX to remain in the deviation limits. All above tend to increase the noise. (Visit USENET message link below for more info)”.

    Hvis du har mod på at læse mere om FM stereo så er der også:

    en.wikipedia.org/wiki/FM_radio#FM_stereo (kopier ind i browserens adresselinie).

  8. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Pirat, hvis du boede i Kbh. var du selvskreven på som lydtekniker Radio Karen!

  9. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    ### Åbenbart skal man slippe lidt seriøse penge for at få et apparat med mono-knap. Muting-knappen har jeg set et par gange i mit liv…

  10. Edderkoppen Says:

    #7

    Pyha. Mit mod forsvandt for hver linie, jeg møjsommeligt tyggede mig i gennem. Men jeg tror, at jeg forstår. De to lydspor, der skaber en stero-effekt, bliver forvandlet til én frekvens, når den skal transmitteres. Og det skaber åbenbart en smule støj indenfor nogle frekvenser, og kræver en stærkere afsender. Ikke desto mindre er det teknisk muligt at transmitere stereo. Så fupnummeret er knap så stort, som Knud antyder. 😉

  11. Piraten Says:

    #8, ja men nu bor jeg i Silkeborg og min gamle boss vil også gerne have at jeg geninstallerer windows og bliver DJ på hans amerikanske hardrock-radio. Selv overvejer jeg bare at lave en piratradio på youtube, lade dem sponsere serverpladsen til små programmer simpelthen…

    #9, alternativt skal man købe brugt kvalitet, som jeg gjorde med den harman/kardon radio i 2002 😉 Ok, den har altså lidt løse forbindelser, men hvis jeg bare kæler for den, med f.eks. lidt WD40, så kan jeg godt få den til at opføre sig rimeligt.

    #10, ja stereo kræver en kraftigere sender. Det er meget essentielt hvad der står omkring den der “pilot tone” på engelsk wiki om pilottonen:

    “A 19 kHz pilot tone, at exactly half the 38 kHz sub-carrier frequency and with a precisely defined phase relationship to it, is also generated. This is transmitted at 8–10% of overall modulation level and used by the receiver to regenerate the 38 kHz sub-carrier with the correct phase”

    http://en.wikipedia.org/wiki/FM_radio#FM_stereo

    Fra musikken ved vi at en tone en oktav højere oppe har den dobbelte frekvens. Det ses her i det øverste skema:

    da.wikipedia.org/wiki/Toneinterval (kopier adresselinien ind i browserens adresselinie).

    “c1 – 264 Hz” og “c2 – 528 Hz”, det dobbelte. Det er det, der udnyttes med de der pilottoner på 19 og 38 KHz-frekvenserne, der nævnes omkring det med faserne og dekodningen.

    Men, det er noget værre langhåret shit, som man heldigvis slet ikke skal bøvle med, hvis man kun holder sig til at lave internetradio. Der handler det om uploadhastighed, ren maskinkraft og RAM 😉

  12. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 11 Den korte version er, at det lyder af lort, hvis man ikke sørger for at få en dyr radio.
    Den ultrakorte version: Billige radioer er fup!

  13. Piraten Says:

    Jeg blev lige nostalgisk og kom til at tænke på at min mor fortalte mig om at de lyttede til krystalradioer under 2. verdenskrig, det var så før transistoren blev opfundet som en elektrisk komponent:

    “På krystalradioen sidder en tynd ståltråd på en fjeder. Denne føres hen over et krystal af blyglas eller silicium. På visse områder af krystallet, kan den elektriske strøm passere i en ene retning og ikke i den anden. Da ladningerne fra antennen ikke kan vende tilbage, går de i stedet til høretelefonen og bliver til lyd. Brugerne er nødt til hele tiden at stille på krystallet for at få en god modtagelse”.

    http://www.tekniskmuseum.dk/mod_inc/default.asp?p=itemmodule&kind=9&id=222

    Hvor er diagrammet over krystalradioen dog dejlig simpelt og nemt at overskue i forhold til min harman/kardons diagram med fm muting-knappen :mrgreen:

    Krystalradioerne havde amplitudemodulation for fm var heller ikke opfundet endnu 😉

Skriv et svar

