KS: 4 bagateller

 

Døden

 

Snart indhentes jeg af evigheden

som jeg flygtede fra,

da jeg drømte et liv.

 

Det glæder jeg mig til,

for jeg har for længst glemt

hvordan den ser ud.

 

At vågne op til ikke-væren

vende tilbage til det overvejende, egentlige,

omsider atter være uendelig uselvisk.

 

Når man sådan ikke-er

må det tage ret lang tid

at tænke sig til sit eget fravær.

 

 

Fødslen

 

Snart er jeg fri

til at drømme

mig tilbage.

 

Adskilt fra skødet

længes jeg snart kun

efter forening.

 

Men lige nu

vil jeg så forfærdeligt

gerne ud.

 

Det er osse fordi

nogen har samlet

mig herinde!

 

 

Livet

 

Kender ikke andet

kan ikke forestille mig

ikke at være lige det

jeg er lige nu.

 

Kan kun bilde mig ind

at det er det

jeg forestiller mig.

 

I virkeligheden

forestiller jeg mig

noget andet.

 

Men eftersom alle

kalder livet livet

tror jeg gerne, at

det er det samme.

 

 

Sproget

 

 

Lige meget hvem

der omtaler ligemeget hvad,

vil man aldrig få det hele med.

 

Det kan simpelthen ikke

lade sig gøre at sige

nok om noget som helst.

 

Poesien sætter kærligheden

ind i en telefonboks

og ringer til den med ord.

 

Ligesom forældre af frygt

og udtalt uvidenhed

kalder deres børn mennesker.

 

Det nytter ikke noget.

At beskrive virkeligheden

gør den bare stadig mindre.

 

Det kan være lige meget.

Sproget er en vits.

Jeg kapitulerer!

Ingen kommentarer to “KS: 4 bagateller”

  1. Danerland Says:

    Det må være surt, at vågne op og opdage man er død. !

    Bare spørg knoglesamleren *S*

  2. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Mener du så, at det er sødt at falde i søvn og ikke opdage, at man er levende ❓
    – for nu at tage den modsatte :mrgreen:

  3. ankjer Says:

    Døden møder vi alle en dag. Den kan være overraskende, befriende eller skræmmende for nogen men den er uomtvistelig.

    Livet er hvad man gør det til. Det er op til hver især at bestemme hvordan det skal leves. Her har man i såfald et valg.

    Undskyld, jeg glemte fødslen der kom før livet. Fødslen giver os faktisk heller ikke nogen valgmuligheder. Ud skal man jo.

    Så kan vi måske tale om modtagelsen udenfor, den er vi jo ikke selv herre over på det tidspunkt, selv om det er den der, i et vist omfang, bestemmer vor videre færden på denne jord.

    Nu vil jeg gå ind og sove sødt til om snart. 🙂

  4. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    🙂 Sov sødt, drøm smukt og vågn veludhvilet! ❗

    “modtagelsen udenfor” – glimrende formulering!
    Må jeg – hvis jeg kommer forbi den en dag fra en skæv vinkel – bruge dén formulering, fx. som navn på et band?
    Årh, må jeg ikke nok! (Gør sgu alli’vel 😀 )

  5. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    A: “Hvem spiller på Blyloddet?”
    B: “Modtagelsen Udenfor!”

  6. Danerland Says:

    Knud # 2.

    Jeg har ikke tid til, at sove.

    Jeg nøjes med, at besvime en gang imellem. !

  7. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # & Han drømte, han var en sommerfugl, og da han vågnede…

  8. Pateren Says:

    Døden er vel i princippet bare en søvn man ikke vågner fra lige foreløbig, livet den ubehagelig sekvens man er nød til at hugge i sig for at adskille fødslen og døden – Lidt ligesom FYN, man er jo fame NØD til at KØRE på den klistrede jorder hvis man vil hjem 😛

    Pateren;-)

  9. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 8 Også næsten synd, at Fyn sådan ligger i vejen for Ærø.
    Kunne man ikke flytte den sønden om Andersens Ø og lempe den på plads nede ved Bogø eller sådan noget?
    Så ville du kuns være den halve tid fra hodvedstaden, hell, du kunne ligefrem tage nattoget hjem!

    Men ja, livet er ligesom en surrealistisk sprække i evigheden
    – eller sådan ser det ud lige for tiden, med dagens “viden om verden” 😉

  10. ankjer Says:

    #4 Du er hjertelig velkommen til at bruge hvad du vil. Tak, jeg sov skønt til kl. 10.30. Om vinteren går jeg i hi.
    Men nu melder foråret sig jo snart. Når jeg sidder på terrassen i solen, som i dag, er det eneste du hører, fuglene.
    De varsler om snarligt forår og det varmer skulle jeg hilse og sige. 🙂

  11. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Tak 🙂

Skriv et svar

