– O –

 

– O –

 

Røvhul 12 B

 

Da du forsvandt, var det ligesom

jeg blev døv på det ene øre,

min venstre hjerteklap klappede i

og hele den venstre side af horisonten blev stum.

 

En kraftig sidevind skubbede mig ind mod stenene

fire lollandske heste blev solgt til slagteriet

og en epistemolog gik hjemmefra i julen samme år.

 

Du kan nok se, du må komme tilbage

og installere prøvesystem 13A

sætte alt andet til side og

give mig en chance til.

 

Jeg er alt andet lige

det største røvhul

du nogen sinde vil kunne spilde dit liv på,

se så at komme igang!

 

– O –

 

Aldrig igen

 

Det har vi aldrig prøvet

og vi er enige om at det skulle vi

aldrig have prøvet.

 

Kom,

lad os prøve

aldrig igen.

 

– O –

 

Anden

 

Den kom som en storm fra vinden

Pedersen, kort fortalt.

 

Stormanden.

 

Rap. Snadrende. Vidt og bredt almindelig i den danske natur.

 

Vi havde ikke tid til at udstoppe den

og lave et museum for

afviklede, emblematiske aspirationer.

 

Vi lod den servere

for et hold kapturistiske talister

og Tjung Li lovede

aldrig mere at tisse i suppen.

 

En dreven assimilist ville have

ædt den rå.

 

– O –

 

Forkammer

 

Jeg er et forkammer.

Mit fokusplan er endnu ikke sunket til jorden

og jeg er for dum til at dø.

 

Inde bag mit liv ligger tomheden

og den kan jeg jo dårligt være bekendt

at servere på fulde tallerkener

for for forventningsfulde for-folk

af den klasse, jeg egentlig hører hjemme i.

 

Det er derfor, de siger

Fork ham, og

jeg ved de tror,

mit hoved kan slå hul i bevidstheden,

for kammersangerens forhammer

skal jo puttes af vejen et sted,

og derfor har vi

hullet i bevidstheden.

 

– O –

 

Enok vrævl!

 

Nu skal der boller på suppen!

 

Stik mig nogle beviser!

 

Og hvis det er fakta!

 

At intet kan bevises!

 

Så benægter A

 

fakta.

 

Og min moder var så mild en sjæl

at ingen så hun blev voldtaget

af sig sæl

og min fader var en beskeden mand

han gik langt under chefens måtte

og sin forstand.

 

Men hvis jeg fortæller mig selv dette

skal jeg bruge et fremmed sprog

ellers føler jeg mig for bette

under skammens forkætrede åg.

 

– O –

 

O

 

Der flyver så vild en fugl

igennem den luft du ånder

hvi fordrer du jord,

gods og trælle til

når din åndes ånd har vinger?

 

Og gennem dit hjertes kar

strømmer en evig flod

svømmer ukuelige laks

ikke i din verdens blod?

 

Skaf dig dit ynklige sul

og køb din elendige skonnert

hvo fandt i sin søgen din mor

og blev ellevild

kærligheden blev næsten skinger?

 

Og gennem din tanke bar

en drøm sine flygtige minder

som drømme om Trankebar

og den ene af endelige kvinder.

 

O menneske, drik dig fuld

af livet, din dejlige drønnert!

Af kærlighedens flygtige spor

af den hellige ild,

livet som basis betinger.

 

– O –

 

Æ

 

De jyder….

 

– O –

 

I

En anden afdeling

havde haft et andet navn

II

En anden institution

ville have ført sagen

III

Desværre.

 

– O –

 

 

“- O -“

 

Angst er et intellektuelt problem,

skrev Kierkegaard..

 

Jeg ved det,

men har vidst det så længe,

at jeg har glemt det.

 

Der er nemlig ikke noget

at være bange for.

 

Døden tager kun dit liv,

virkeligheden lader den være

som den er.

 

– O –

 

V

ir

kel

ighe

den

er

e

nsynsforstyrrelse!

 

– O –

 

P

 

Posche.

Behøver jeg at sige mere?

Hvorfor gør jeg det så?

Og hvorfor spørger jeg om det?

Og hvad er det, jeg prøver at fortælle?

Og indgår ordet “Porsche”

ikke i en dialog?

Og er min bil ikke et verbum?

Og hvem fanden giver

halvanden million fucking kroner for en fucking bisætning?

 

Selv bisættelser koster mindre end det!

 

– O –

 

Tankebank

 

Lad denne tanke inficere din tankebank:

Tag magten over dit liv,

ingen vil fortænke dig i det,

for ingen vil opdage og forstå det,

og ved du hvad,

hvis du ikke har magten over dit liv nu,

så er der sgu nok ingen

i din omgangskreds

der vil lægge mærke til,

hvis tomrummet forsvinder

– med mindre de sætter fuld pris på dig alligevel!

 

– O –

 

Omgangspunkt

 

Jeg ser mig selv dagligt,

fører lange dialoger

og beslutter ud fra disse

hvad jeg vil gøre ved mig.

Jeg har et enormt stort indblik.

 

Hvad angår mit udsyn,

kunne det ikke være bedre

efter omstændighederne…

 

– O –

Ingen kommentarer to “– O –”

  1. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Hvis jeg kan ørle så megen lort af mig på under en time,
    hvad kunne jeg så ikke gøre af skabe
    som kalif i stedet foir Kaliffen?

    Foir?
    Tjek det på nettet!
    Slå dig selv ud, hav some sjov! 😎

  2. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Tankens frihed er ikke til noget.
    Men når jeg er død
    er der stadig tankens frihed.
    Derfor kan jeg tillade mig at nyde den,
    sålnge jeg oplever den
    :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

  3. Danerland Says:

    Hmrff… Du skal altid blære dig ! Nu med den hidtil korteste overskrift *S*

    Det må være enten poesi eller knæk prosa.

    Ihvertfald noget jeg ikke har en rygende fis forstand på.

    Det kan hverken ryges eller drikkes.

    Man kan heller ikke mene noget, når man ikke ved hvad det er.

    Men komses skal det fandme *S*

  4. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Knækprostata. Uden tvivl.
    Og tak for komses’en 😉
    Har man det sjov med ord,
    er der nok kommet noget i kaffen…

  5. Danerland Says:

    Hvis man har det sjovt
    så bør det omgående forbydes
    lige en sag for Meningsmafiaerne og Banjofamilien
    ingen tvivl om, at SF hægter sig på – på et tidspunkt

    lad os brænde bøgerne !

    nah… lad os brænde bloggen

    men hvem skal være heksen ?

  6. Peter Says:

    Hm… det er vist for viderekommende. Men det nærmer sig den plurivocalitet, der var så eftertragtet, da menneskeheden forrige gang rundede et århundrede. Det har dog ikke den længde eller de gennemgående figurer, der gjorde Wasteland så enestående. Men det minder mig om Ezra Pounds “Cathay” digte – hvem ved, måske ruger du på dit eget sæt Cantos ? 🙂

    Som en samtidig digter påpegede: “A poem is a small (or large) machine made out of words” 😉

    http://paintedricecakes.org/languagearts/poetry/cathay_pound.html

    P.

  7. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Ja, der er stadig den nærmest okkulte sag om musiker-klanens mystiske miskondukt.
    Og der er alle tryghedsnarkomanerne og de utålmodige på venstrefløjen, som vil hhv.
    gøre verden i gelé og fræse den i titanium..

    Men bøger – ved jeg ikke så meget om…

    Men lad os brænde bloggen, Bestemt!!..
    😉

  8. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 6 Arh det er bare en mellemting mellem lyd og billede..

  9. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    “Et digt er en lille (eller stor) ordmaskine.”
    – Det kan jeg rigtig godt lide.

    Og jeg er fuldstændig uden fagkundskab, læser næsten aldrig digte, og min eneste samling er Benny Andersens samlede, (- ikke samleje, hvilket ord kunne være fremkommet, havde jeg været særdeles ukomfortabelt stillet med min skæbne og tastet forkeert…)
    som ligger lige her:

    “Man leder efter et ord
    og finder et sprog

    Man kysser en mund
    og bliver gift med et folk

    Man graver i haven
    og støder på en planet

    Man ser forunndret op
    og man er forår!”

    Her synes jeg: “………………………………….”
    men jeg gider ikke tale om det 😉
    (Skriv hellere :mrgreen: )

  10. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    En Porsche er, ifølge teksten ovefor, en monolog.
    Jeg ville ønske, nogen ville invitere
    en porsche
    til min bisættelse.
    Det må lyde helt fantastisk for evigt..

  11. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    …………hahahahahahahahaha……………..hahahaha………………….hahahahahahahahaha
    hahahaha…………….ha…hahaha………….hahahhaahahahahahahahah…………hahahahah
    ahahahaha……………..hahahaha………………….hahahahahahahahahahahahaha………….
    …ha…hahaha………….hahahhaahahahahahahahahahahahaha………hahaha.hahahahahah
    ahahahahahahahhaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
    ……………………….hahahahahahahahaha……………hahahahahahahahahahahahahahaha
    ha…………………………..hahahahahahahahaha……………..hahahaha………………….hah
    ahahahahahahahahahahaha…………….ha…hahaha………….hahahhaahahahahahahahaha
    hahahaha………hahaha.hahahahahahahahahahahahahhaahahahahahahahahahahahahahah
    ahahahahahahahahahahahahahahaha……………………….hahahahahahahahaha…………..
    .hahahahahahahahahahahahahahahaha………………..ahahahaha………hahaha.hahahahah
    ahahahahahahahahhaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
    ha……………………….hahahahahahahahaha……………hahahahahahahahahahahahahaha
    haha………………..

  12. Piraten Says:

    #1, jeg vil muligvis hellere have dig som kalif end vor nuværende kalif *S* Det kommer an på om du har fået gjort noget ved den herunder beskrevne lidelse eller ej:

    “Men hvis jeg fortæller mig selv dette

    skal jeg bruge et fremmed sprog

    ellers føler jeg mig for bette

    under skammens forkætrede åg”.

    😉

    Vi kan jo ikke bruge en kalif, der skamme sig, inderst inde, over sin herkomst, for den vil kompensere for skammen og vi skal betale for den kompensation…

  13. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    😀
    Jeg abdicerer!
    Ophæver kalifatet og indfører dogme-blues og tvungne rejser til Guantanamo.
    Æv, jeg kan ikke finde på noget værre end kornkaffe…

  14. Peter Says:

    😀

    P.

Skriv et svar

