KS: Hvilken film ville du vælge, hvis det var dit LIV?

 

De fleste kender efterhånden den leg med tanken, der går ud på at vælge tre bøger, man vil have med på et ophold på en øde ø. Men hvis man nu skulle leve i kun én af bøgerne, hvad så?

Nu læser jeg ikke mange bøger. Jeg betragter skønlitteratur på samme måde som musik: talentfulde mennesker med en udfordrende økonomi frembringer et billede af verden, der svarer til deres talent. Men ikke nødvendigvis kloge mennesker, der kan fortælle mig noget nyt.

Når det kommer til film, er det noget andet. Film er naturligvis resultater af et samarbejde mellem producenten – det er ham der har pengene, og som intet producerer – og instruktøren og manuskriftforfatterne, skuespillerne, oversættere, undersøgere, klippere, teknikere og Tordenskjolds fodfolk. Og så er det hurtigt overstået.

Så flere mennesker samarbejder om et resultat, der giver færre underholdningstimer. Det begynder at skeje ud, det her. Men det tiltaler min dovenskab at vælge filmen som flugtmulighed, og så “sker” der sommetider noget nyt i en film.

Men hvis jeg skulle leve mit liv i en film, tror jeg jeg ville vælge en fransk film, så jeg kunne få noget på den dumme og lære et nyt sprog. Spøg til side, hvis HELE mit liv skulle leves i én eneste film, ville jeg begå selvmord. Næste spøg til side!

Jeg begyndte at skrive uden at kende svaret på mit eget spørgsmål, jeg kan jo heller ikke vurdere en film, hvis jeg lever inde i den, da jeg så ikke ville kunne sammenligne med en anden film – med mindre hovedpersonen ser en film i løbet af filmen!

En mand påstod i radioen, at Tonga-øernes befolkning er lykkelige. Men hvordan kan de vide, at de er lykkelige, hvis de ikke har valgt ulykken fra? Han siger, at de ikke er interesserede i moderne bekvemmeligheder, men har de levet med dem og valgt dem fra, eller har de bare leget med dem og lagt dem fra sig? Det siges at være svært at stå af ræset, når man først er oppe i fart.

Om indlæring hedder det – også i radioen – at vi mister evnen til at lære fremmed nyt, efterhånden som vi bliver voksne. Til gengæld får vi lettere ved at udvide den viden, vi allerede har tilegnet os – gjort til vores egen. Som Rudolf Steiner skriver, lærer børn ved på alle planer at imitere deres omverden. Senere bliver det til en udvidelse, uddybning og forståelse af det allerede kendte.

Så hvis man er halvvejs gennem livet kan man ikke bare flytte til Tonga. Man er allerede så meget oppe i omdrejninger, at man vil gå helt i stå, hvis man sagtner farten tilstrækkeligt til at lande på jorden. Den vestlige verden svæver et sted i det himmelblå, uden kontakt med de tre milliarder hårdt arbejdende fattige, som gør det hele muligt. For tiden bor de fleste i Asien.

Og for dem er vores verden som en film. Jeg tror jeg ville foretrække den danske udgivelse, den forekommer mig mindst hysterisk. Men hvad ved jeg, jeg tolker jo bare min egen verden, jeg ved ikke engang, i hvor stor udstrækning den findes udenfor min forestilling.

Jeg begynder at tvivle på at jeg, i løbet af de minutter det tager at skrive dette, kan finde en film, jeg kunne holde ud at leve i. Min hjerne har ikke sendt mig et billede, jeg kunne lide. Den film, jeg ville foretrække at leve i, er ikke lavet endnu. Men hvad, man har jo ikke noget valg i virkeligheden, så nu må jeg træffe en beslutning i fiktionens verden.

Jeg tror jeg vælger et radioprogram i stedet!

Ok, sådan kan man ikke slutte noget. Jeg må finde mig en film, jeg ville kunne holde ud, ellers har jeg spildt den tid, jeg har brugt til overhovedet at forfølge denne tanke. Tilbage på nulpunktet står en uendelig række af tanker i kø for at blive tænkt, men jeg er ikke hjemme, jeg er på jagt efter en film, jeg kan lide.

Jeg tror, jeg ved det! As Good As It Gets (1997) med Jack Nicolson og Helen Hunt! Noget af det bedste jeg har set, rigtige mennesker med humor og vanvid, ikke for megen trafik, og en sød dame med ben i næsen. Og så er Melvin Udall et lige så stort røvhul som jeg, så jeg ville passe fint ind. Han kender oven i købet sit problem, fordi han har en psykoterapeut eller psykolog, der kan fortælle ham det! Dén film kunne jeg holde ud at leve i, tror jeg.

Men det er nok, fordi jeg kender slutningen…

 

 Det er Jack Nicolson til venstre.

 

Billedet fandt jeg her:
http://www.tinyurl.dk/4825

Ingen kommentarer to “KS: Hvilken film ville du vælge, hvis det var dit LIV?”

  1. Hovsa Says:

    Tænker !!! Den var svær… vender lige tilbage, når jeg har fundet svaret…. Hvis jeg overhovedet finder det 🙂

  2. Bjorgit Says:

    Bare en film????? jeg ville kunne holde ud at se igen og igen???? Hmm Tror “Staying alive” med John Travolta-
    Jeg behøver ikke at tænke, musikken er god- en kamp mellem det gode og det onde, set i DANS. Smukke unge mennesker. Jeg får lyst til at danse- det må være sagen på en øde ø. 🙂

  3. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Jeg mente nuen film, man skulle leve i, ikke tage med på en øde ø …

  4. lilleQ Says:

    “Fried Green Tomatoes” ville nok være min film, hvis jeg skulle leve en film… hmm kan man være to på en gang, de to hovedkvinder i filmen, har begge noget jeg har i mig… vildskaben og evnen til at gå egne veje og tage konsekvenserne af det og så hende den usikre jagende efter lykken og finde den da hun indser hun har lykken i sig, hvis hun tør gribe den.

    LilleQ

  5. Bo Says:

    Stegte Grønne Tomater. Hvorfor: Fordi den har en hjertevarme der springer en i møde fra lærredet, i hvert fald skærmen, jeg har kun set den på TV. Fordi mine øjne løber i vand fordi jeg bliver rørt. 😉

    Cheers B:o)

  6. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Den vil jeg da se!

  7. lilleQ Says:

    det syntes jeg du skal..den er absolut seværdig… men måske lidt svær at finde har efterhånden nogle år på bagen..filmen altså 😉

    LilleQ

  8. Piraten Says:

    “Så hvis man er halvvejs gennem livet kan man ikke bare flytte til Tonga”, skriver du. Har du dokumentation for din påstand eller er det bare en knudsandsk fordom greben ud af luften? :mrgreen:

    Hvis jeg skulle leve én eneste film skulle det være tegnefilmen Madagascar:

    http://www.scope.dk/film.php?id=4094

    “Sammen med sine dyrevenner har løven Alex levet hele sit liv i fangenskab. De har vænnet sig til faste spisetider og et liv uden de store sorger og glæder. Gruppen af venner beslutter at se lidt på den omgivende storby, men ender i stedet på den afrikanske ø Madagaskar, hvor de pludselig skal lære at klare sig selv i naturen”.

    -Jeg ville være pingvin-anføreren, der kaprer skibet 😉

  9. Bo Says:

    #8 Altså Pirat, det er da ikke in at være en tegneseriefigur, medmindre man er det :mrgreen: Svensken klipper dig i stykker, det ka vi ikke ha. 😉

  10. Bo Says:

    #4 Kathy Bates er altså utrolig god og ægte i den film synes jeg, men du har ret det er nogle skønne typer de piger spiller og de gør det fantastisk.

    http://www.scope.dk/film.php?id=3579

    Cheers B:o)

  11. Bjorgit Says:

    Undskyld jeg har misforstået- nå- men en film jeg kunne LEVE i ????? Det må være min egen indre film, men den er altså endnu ikke produceret- men smuk er den- den ville så aldrig blive en best-seller :mrgreen:

  12. Ronaldo Says:

    Ingen Tvivl — En God Dag At Dø — Det er da i det mindste en ærefuld måde at komme herfra på.

  13. Piraten Says:

    #9, jeg vil da skide på, hvad der er in. Jeg vælger film ud fra min lyst, ikke ud fra andres mening 😉

    Men bortset fra det ved vi jo også begge to at Svensken er alt for dum til at kunne finde ud af at anvende en saks som klipperedskab. Derfor er der slet ikke noget at være bange for :mrgreen:

  14. Piraten Says:

    #12, handler ære ikke om alle de andres mening?

  15. GEN. A.CUSTER Says:

    Danser med ulve .

    Airheads !!

    ” En god dag at dø ” , er osse et godt bud –
    men filmen er desværre befængt med et par faktuelle fejl .

    Den er i bogens udgave skrevet til Cheyenne-indianere –
    men de personer som er i filmen er Sioux .

    Men det er nok kun et fåtal ( som mig – indianerfreak numero uno ) som lægger mærke til det .

    >;]

  16. Frejdig Says:

    Papillon! 🙂

  17. Frejdig Says:

    Nå for satan, HVIS det var mit liv? Harry og kammertjeneren! 😀

  18. Bo Says:

    Frejdig the one and næsten only Alien, kom nu det må da være Star Wars. 😆

    Cheers B:o)

    #13 Nu må du ikke undervurdere vores Svenske uvenner, de render alle rundt med klippe reskaber og synger det gamle Simon and Garfunkel nummer, I am a Rock. 😉

    Cheers B:o) Skål. 8)

  19. Bo Says:

    Big Chief, her er tale om en film, ikke en bog 😆 Just in case 😉

    Cheers B:o)

  20. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 4 – 7 Nu har jeg set Stegte Grønne Tomater, den er virkelig godt, tak for tippet.
    Jeg har set endnu en smuk film, som bare skal ses: Black Snake Moan, med Samuel L. Jackson, Christina Ricci og Justin Timberlake. En sær, men smuk og rørende film, hvis varme er sørgmunter og positiv på en realistisk måde. Og dog en fabel!

    # 8 Pingvamse?

    # 10 Skønne, småskøre kællinger alle sammen, men sig mig, ER det ikke sig selv, hun fortæller om, hende den søde med rynkerne?

    # 11 Også næsten synd at klippe i den ægte vare, “the real thing” !
    Det skal jo gøres, før den er færdigproduceret 😉

    # 12 Smart Ronaldo, du vælger en film om at dø i,
    når det handler om en film at leve i *GGG*

    # 15 Kun på grund af silden 😉

    # 16 Papillion: at leve i en film om at slippe ud 😈 Du slår sgu Ronaldo, Frejdig!

    # 17 Karry og Hammertjeneren er mere lige sagen!

    # 18 Jeg har tit spekuleret på, hvad der skete efter imperiets fald, der var et par verdener, der kunne være sjove at leve i hos George Lucas!

    ### Læg mærke til hvor mange stilfærdige film der bliver nævnt.
    Ingen ønsker at leve i “Independence Day,” he-he!

  21. Bo Says:

    Jo Knud, det er jo det sjove ved den film, eller nej jeg ved ikke om det er sjovt, men det er den ene af de 2 skrappe tøser 😉

    Cheers B:o)

  22. GEN. A.CUSTER Says:

    Og i øvrigt, Knuj :

    Gu´ er det da ikke Jack til venstre –
    har du ikke set ham efter de seneste operationer !!

    >;]

  23. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 22 Venstre, det er dér hvor tommelfingeren sidder til højre!
    Altså må det jo være plastikkirurgen til venstre, Høvding, du har fulstændig ret.
    Jeg ved ikke, hvordan jeg kunne komme til at bytte rundt på de to partier 😉

    # 21 Jeg ved ikke hvilken, men jeg synes de alle fire rykker rigtig støt!
    Black Snake Moan (Sort slange jammer) har for resten givet mig drømmeenergi-agtige hjerneknips flere gange siden jeg så den.

    Det er sgu en film, der lige så stille overskrider erkendelsens grænser, så sjælen næsten kan følge med!
    Lige tilpas næsten.

  24. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Engleråb i støvtågen…

  25. Hovsa Says:

    Fuglene… af Alfred Hitchcock er det ik’ … 🙂

    Nej.. giver op !!

  26. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Det er sgu ikke nogen quiz 😆

Skriv et svar

