KS: Til sidst havde de alle tre deres rygsække

Advarsel. I det følgende kan forekomme afsløringer af detaljer og plot i en film, som det kan være en fornøjelse at se uden disse afsløringer. Men det er jo klart, at en eventyrfilm ender lykkeligt, så jeg tror ikke, det ødelægger fornøjelsen ved filmen ret meget.

Jeg har lige set “Journey to the center of the earth” (Rejsen til jordens indre, 2008) med Brendan Fraser, Josh Hutcherson og Anita Briem.

Brendan Fraser (Mumien, Skorpionkongen) er den sædvanlige antihelt, som han egentlig gør ganske sublimt, og historien er slet ikke så tosset, hvis man er til det fuldt ud urealistiske.

Der er bare én enkelt ting, der irriterer mig når jeg ser fuldt ud urealistiske film: man kan ikke have tre mennesker rendende rundt i en gigantisk underjordisk labyrint, hvor de helt usandsynligt er i stand til at finde hinanden – og så lade dem løbe ganske åbenlyst fra deres rygsække mindst tre gange, for dernæst mirakuløst at bære på dem lidt senere.

Det er ok, at de falder hundredevis af meter gennem en smal skakt uden at støde imod de skarpe kanter, der rager ud fra væggene. Sålænge dialogen understreger det fjollede.

Og det er i orden, at der løber tre tipvognsskinner parallelt i en 60 år gammel mine, hvor der i øvrigt er en velfungerende generator, med benzin der ikke er fordampet. Sålænge dialogen understreger det fjollede.

Og jeg kan endda acceptere, at der lever reptiler og selvlysende fugle i en underjordisk hule med et ocean og hele pivetøjet. Sålænge dialogen understreger det fjollede.

Jeg er faktisk med på at give slip på realismen på ialt tyve forskellige punkter, hvor selve plottet blot understreges i al sin urealistiskhed af disse mange mindre sideveje af verdensfjernhed. Sålænge dialogen understreger det fjollede.

Men jeg kan altså ikke gå med på, at de åbenlyst lægger deres rygsække fra sig, somme tider smider dem i rædsel, somme tider går eller løber fra dem, henholdsvis henkastet og i panik – for dernæst både undervejs og i slutningen af filmen at bære disse rygsætte, som om de aldrig havde haft dem af!

Det er den slags urimelige detaljer, jeg synes man kunne have undgået.

Men på den anden side, i amerikanske film og serier er der indtil flere fast tilbagevendende forglemmelser, der langsomt har vænnet mig til stilen:

De drikker aldrig den kop kaffe, de lige har fået.
De drikker heller aldrig den drink, de lige har betalt.
De låser aldrig deres biler.
De undrer sig aldrig over, at lyset ikke virker, når de ved, at de er i fare.
De tænder heller ikke lyset, når de går ind på fremmed territorium efter en bevæbnet forbryder.
De tror altid, at en tynd glasrude kan beskytte dem imod en tyrannosaurus rex.
De sikrer sig aldrig, at en psykopatisk massemorder virkelig ER død.
De kører altid lige i røven på en bil, de skal skygge, og med lygterne tændt.
De forklarer sig aldrig tydeligt, men lader hinanden misforstå det hele.
De tror aldrig på en forklaring, hvis de endelig får den.
De dyrker altid sex under et lagen.
Og sidst, men ikke mindst:
Afstanden mellem forfølger og offer svinger altid fra to til hundrede meter i løbet af tre sekunder.

Men at rygsække bliver efterladt, og dukker op igen efter at hovedpersonerne har forceret fuldstændigt urealistisk umulige forhindringer, og reddet sig over bundløse afgrunde ad stier og veje, der siden er braset sammen og forsvundet for stedse – det går mig altså en smule på…

Men det var en ret underholdende film!

Advertisements

Ingen kommentarer to “KS: Til sidst havde de alle tre deres rygsække”

  1. Jesper Jepsen Says:

    Personligt synes jeg stadig at Peter Sellers lille trompetér er uovertruffen i “The Party”. Hans overforbrug af langtrukken død og guldarmbåndsur er fantastisk.

    😀

  2. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Den har jeg desværre ikke set.
    Men han er rimelig god i Welcome mr. Chance 🙂

  3. jan Willumsen Says:

    Er personligt forbløffet over hvor skudsikre alle biler borde og sofaer er i film ?
    Hvis jeg skulle i krig ville jeg da helt klart spænde min sofa foran bilen for at gøre den skudsikker.
    Den gode nyhed må være at eksplosions faren (læs 99%) ved at snitte en skraldespand tilsyneladende er kommet under kontrol (hurrah for videnskaben :)- hvad de drenge dog ikke kan finde ud af.

  4. Molde Says:

    har altid slået mig at alle amerikanske skuespillere boller med tøjet på?????

  5. Mette Says:

    Ja, det er vist noget mange seere tænker over!
    Hvis jeg lige skal tilføje nogle flere:

    De lukker aldrig døren efter sig, når de kommer hjem
    De afslutter aldrig en telefonsamtale med farvel
    De drejer på ratten hele tiden, når de kører bil (den kører vist bedre sådan i USA)
    Og kigger sjældent på vejen, når de snakker

    Jeg tror man kan blive ved. Og jo, meget kan man acceptere, hvis det er en ting, der skal understøtte plottet (som at redde sig fra den visse død på den mest urealistiske, utænkelig måde).

  6. Isabell Says:

    Jeg har også set “Journey to the center of the earth”(på AppleTV), men så den ikke helt fra start af. Den pige som Brendan Fraser kysser … er hun ikke lidt for ung?
    Prøv desuden at lægge mærke til den grå bluse han har på – nogle gange så er den tør, andre gange så har han svedt så meget at den er helt våd… hmmm underligt !!

  7. nalk Says:

    “De dyrker altid sex under et lagen.” Øøøhmm, Monsters ball med Halle Berry og Bob Thornton:

    http://www.evtv1.com/player.aspx?itemnum=1936 Hvis du/I er over 18 år.

    “keep the change”. HEHE.

    Mange af de ting, man gør, eller rettere undlader at gøre, på film, bliver gjort for at spare tid. Tid er penge, når man laver film, så et farvel i et telefonrør kan koste flere tusind dollars. Byttepenge fra en taxachauffør kan koste, hvis statisten klumrer og turen, af den grund skal tages om et par gange. Så er det lettere at springe det over. Kaffe i en kop kan spildes eller savles etc.

    Man bør nok aller mest lægge sig på sinde at en film IKKE er en dokumentarudsendelse, der skal vise hvordan man får byttepenge tilbage eller hvordan man taler i telefon.

  8. nalk Says:

    P.S.
    Klip nr. 2 er fra en bruce Willisfilm, hvori der er en berømt swimmingpoolscene. Det er Jane March og BW i den pool uden tøj på.

    Forresten:

    Selvfølgelig elsker de under et lagen. Det har noget at gøre med censuren. Teenagere har flest penge, så det er dem, filmskaberne helst vil have i biograferne. Derfor er de nødt til at lave filmen, så teenagerne må have lov til at se den, for censurmyndighederne.
    Det gav to versioner af den swimmingpoolscene. En censureret til den amerikanske biograf og en med kønsdele i fri dressur til bl.a. Danmark.

  9. Anonym Says:

    -Hvis de falder i vandet, er de tørre igen med det samme

  10. Anonym Says:

    Deres rygsække eller kuffeter er altid tomme. Sådan ser det i hvert fald ud når de går rundt med dem..

  11. nalk Says:

    P.P.S. Prøv forresten at finde filmen “Elskeren” med Jane March. Der ligger de absolut ikke under lagnerne.

  12. Henrik Says:

    Prøv at se “The Core”
    Hvis du bare kan huske simple fysik fra folke skolen, så vil du sidde og slå hoved ned i bordet hver gang de nævner bare lidt om fysik iden.

  13. Rumle Says:

    Jeg så ‘The Contract’ i går, hvor nogle bad guys jagtede nogle andre ude i skoven. Dem der blev jagtet kunne ikke ringe til politiet, da der ikke var mobiltelefondækning, så de forsøgte at komme frem til en hytte, hvor der skulle være en telefon. Bad guys havde til gengæld en bærbar computer med internet, så han kunne spille skak online, men også downloade kort over området, så de kunne finde ud af, hvor de andre var eller ville tage hen.

  14. kim Says:

    ja og de er aldrig morgengrimme…..

  15. Hawkeye Says:

    I westernfilm ses aldrig een eneste hestepære – uanset hvor mange heste der medvirker..

    I Amerika er der ALTID mulighed for at parkere lige ud for hotellet, natklubben og lign…

    I Amerika har selv den mest sølle bums sin sprutflaske i en brun papirspose…

    I Amerika har man altid en lyseblå, nistret bluse på når man ligger på hospitalet – og man har selvfølgelig også en ilt-tingest i næsen, for ligesom at understrege at man ER sløj…

    I Amerika er brilleglas HELT flade og reflekterer lyset i kameraet…

    I Amerika sker der altid en lille lysende eksplosion når man kører en bil gennem en hegnsport…

    I Amerika hentes en date ALTID lørdag kl. 19…

    Når det lyner i Amerika, ses træernes skygger i LOFTET inde i stuen…

    Når en bil lander i en kløft, eksploderer den…

    Når en amerikansk familie skal på ferie, har faderen ternet skjorte på, og kører en stationcar med træpaneler hen ad siden…

    Amerikanske håndværkere har ALTID hjelm på – selv dem som kun skal rode under køkkenvasken med en gigantisk rørtang…

    Automekanikere, håndværkere og lig. arbejder ALTID videre, selv om 2 FBI agenter fortæller de mest oprivende detaljer om en forbrydelse begået i nærheden…

    Amerikanske mænd sveder kun foran, i en trekant fra halsen og ned og så lidt under armene….

    Amerikanske biler hyler fra dækkene – uanset tempo – også på grusveje…

    I Amerika er anføreren for skolens fodboldhold altid kæreste med cheerleadernes anfører…

    Amerikanske politimænd har ikke kantine på stationen – de spiser i bilen…

    Retsmedicinere spiser gerne under ligsynet….

    Alle amerikanere har et telefonnummer som starter med 555…

    Bliver en telefonsamtale afbrudt, skal man slå 3-4 gange på telefongaflen og sige ‘hello-hello’….

    Amerikanere behøver ikke at se på telefonen, når et nummer indtastes…

  16. belladotte Says:

    jeg ser mange eventyr film og jeg elsker dem ,men jeg kan også se at de er urealistiske 🙂

  17. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 3 Man burde lave en liste over urealistiske og surrealistiske standard-indslag i Holliwood og omegn 😉

    # 4 Og altid i missionærstillingen 😀

    # 5 De skal med på listen!

    # 6 Nej, hun er ikke for ung, det er Brendan Frasier, der er for gammel :mrgreen:

    # 7 Ok, jeg har da også et par gage set dem låse bilen 😉

    # 8 Jeg TÆNKTE nok, at der var penge i IKKE at vise sex på film 😆

    # 9 + 10 Med på listen! 😉

    # 11 Endnu en undtagelse, der bekræfter reglen 🙂

    # 12 Står på listen over “skal se-film” 😉

    # 13 Konsekvent inkonsekvens synes at være målet 😀

    # 14 Med på listen! 😉

    # 15 Et storartet bidrag til listen, derr hermed er mere end dobbelt så lang! Tak Hawkeye – med navnet fra M.A.S.H. 😉

    Må lige tilføje, at motoren altid accelererer og skifter gear, også selvom de alle kører med automatgear.

    Og at strømerne udelukkende spiser doughnuts.

    Og at de altid nøjes med at sige personens navn tre-fire gange, når nogen er på vej væk fra dem i vrede for at gøre noget virkelig dumt.

    Og at amerikanske mobiltelefoner laver dyt-dut-dit-dat-dut-dut-dyt – lyde, når de ringer op, selmom dette er et kendetegn ved gammeldags fastnettelefoner.

    # 16 Jeg har som skrevet i indlægget ikke noget imod urealistiske film, men djævelen bor i detaljen, og den skal altså være i orden for ikke at forstyrre.

    De store træk kan man finde en forklaring på – eller sige “skidt, pyt!” til. Men rygsække, der tydeligt bliver smidt i panik – for dernæst uforklarligt at dukke op på ryggen af folk, der er flygtet gennem en speleologs værste mareridt om sammenstyrtninger – DET er for galt 😉

  18. Tagkatten Says:

    #15 Øv – nu blev jeg sgu ellers lige så glad, da jeg kom på sporet af at westernheste aldrig skider!

    Vi har lige kørt 18 store baller spåner ind, til vores heste, og jeg troede vi kunne afbestille resten!

    Og nu siger du at det er bluff!

    Du har nok ret – vi har heller aldrig set Humprey Bogart eller Lauren Bacall skide på film!

    Jeg tænkte jo nok, at film er snyd!!!!

  19. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Ja, jeg havde det ssgu også på fornemmeren.

    Men der er snyd, og så er der snyd.

    Jeg har endnu aldrig set et urealistisk, men godt skåret plot, med en så eklatant mangel på sans for detaljen: Det er nemlig ret vigtigt for den lykkelige slutning, at de husker deres rygsække!

  20. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Især, fordi jeg også har set mange film, hvor heltene kommer hjem uden!

  21. Jan Kristensen Says:

    En morsom tråd med rigtig gode observationer.

    Agenter:
    Deres foretrukne uniform er jakkesæt, skjorte, slips og spidse sko.
    Således klædt er de i verdensklasse, hvad angår sprint, forcering af hegn og mure samt dødskørsel. Deres våben er i skulderhylster og afgiver kun enkeltskud, hvilket kompenseres af en fantastisk træfsikerhed i løb og fra hofte. Hvis der er en makker med, kan han ‘dække’ 4-5 skurke, også med én pistol. Jakkesættet bliver hverken vådt, fedtet eller flænset.
    Det er i hvert fald ikke sund kost, der holder agenten i så fremragende form, for enten spiser han slet ingenting, eller også er det junkfood + kaffe/drinks.

    Romantiske middage:
    Manden og kvinden kommer ikke samtidig, og hvis de gør, forsvinder den ene snart.

    Sygehuse
    På et sygehus med 1000 senge arbejder 4-6 læger, lige så mange sygeplejerkser og en portør. De har til gengæld altid vagt.

    Westerns
    Befolkningen lever af tallerkenstore steaks, ærter og whisky. Slagtere og bagere findes ikke.

    Nogle af klichéerne er så fastlåste, at de leder tanken videre til tegnefilmens absurde univers, som jeg elsker:
    1. Hybris-nemesis gælder 100%: Jo mere du tror, du er, jo mere bliver du jordet.
    2. Jo mere forsigtig du er, desto mere kommer du til skade.
    3. Hvis du ringer efter en håndværker, står han i døren, når du lægger røret.

  22. Hawkeye Says:

    I Amerika er man ikke i tvivl om uhyggen, hvis man indfletter noget så sært som en klovn og noget ‘karrusel-kører-rundt’ musik…

    Mange steder i amerikanske fabrikker, kældre eller kloakker kører store ventilatorvinger langsomt rundt og får lyset til at blinke lidt…

    I Amerika er der placeret lys INDVENDIGT i alle ventilationskanaler…

    På amerikanske biblioteker kan man – ligegyldigt hvilken bog man tager – hilse på en anden person på den anden side af reolen…

    Selv om Amerika er førende inden for næsten al teknologi, kan man alligevel åbne de fleste døre med et credit-card…

    Gangster-opgør i store villahaver medfører måske ikke altid død, men sært nok rammes altid en hulens masse blomsterkummer…

    Rammes en Amerikansk gangster i en position på taget, vil han – uanset hvorfra skuddene falder – falde UD over kanten af taget – selv kraftige våben vil ikke kunne lægge ham fladt bagover på taget…

    I Amerika består alle supermarkedsindkøb af to brune papirsposer – uden hank – den ene med en tot bladselleri stikkende op…

    Skoleelever i Amerika har ikke skoletasker – alt bæres under armen, piger bærer bøgerne foran brystet…

    Alle skoleelever i Amerika mødes stor set kun foran skabene i gangen…

    Når en amerikaner under en skudduel opdager at magasinet er tomt og nyt magasin ikke forefindes, bortkastes pistolen i arrigskab – uagtet at denne må repræsentere en vis værdi og vel kan gen-fyldes ved en senere lejlighed…

    I Amerika bruger man kløpulver i håndjern – nyligt aftagne håndjern kræver altid lige 3-4 gnidninger over håndleddene for at fjerne kløen…

    Eftersøgte amerikanere får som regel et mindre chok når de ser sig selv blive fremvist på tv – alligevel slukker de tv’et uden at se hele indslaget…

    Tidsindstillede bomber har af en eller anden grund altid et rødt digitalt nedtællingsur placeret udvendigt – dette stopper dog som regel på 3 sekunder når den blå….. – nej, den røde ledning er klippet over med en lillebitte skævbider…

  23. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 21 Virkelig godt bidrag 😉
    # 22 Det samme 🙂

    Mere:
    Kvindelige agenter og ditto vovemodige journalister går altid i højhælede sko, der larmer som et hørespil fra Danmarks Radio anno 1966!

    De gode sigter og rammer, de onde bruger maskingevær med en monstrøs skudfrekvens – men rammer aldrig!

    Hvis helten ringer og advarer heltinden, er hendes telefon lige løbet tør for batteri, eller hun er i bad…

  24. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    En anden genre: de “grønne” serier, dvs. Horton-sagaen og Glamour (hvis danske titel vi danskere udtaler med det franske tryk på sidste stavelse, skønt man på engelsk betoner den første, og hvis engelske titel er The Bold and The Beautiful, uden at der er det mindste tegn på boldness – dristighed!) kører altid tre sideløbende spor – som alle amerikanske serier – og alle scener slutter med, at én af personerne ser meget tænksom ud, mens der zoomes ind på vedkommendes fårede udtryk!

  25. Hawkeye Says:

    Den øverste chef på en amerikansk politistation er en sammenbidt, kronisk vred neger – klædt i fint jakkesæt med tilhørende vest – og konstant med borgmesteren på nakken…

    – han giver dog altid de småfordrukne, fraskilte detektiver 48 timer mere til at finde skurken…

  26. Hawkeye Says:

    ‘Glamuuuuuar’ – denne vidunderlige, årtier lange ørkenvandring gennem underlødighedens kvalmende pastorat……

    I følge mine efterretninger er der tale om to førende modehuses evige kamp om faconen på plisserede gevandter…?

    Som indlagt krydderi trækkes vi gennem skilsmisser, svigagtige ægteskaber, udenoms-knalderier på kryds og tværs af 3-4 generationer – hvilket uvægerligt medfører et stamtræ som nærmest sender tankerne i retning af Jørgen Buckhøj’s sang, ‘Jeg er min egen bedstefar’……

    – underligt filmede close-ups af læbebidende, aldrende mennesker med pæn hud og fjerne øjne, alt i mens en voice-over-stemme med lidt ekko over for os andre gør rede for hvad der nu udtænkes af skumle planer…..

    Nye seere kan starte her: http://www.youtube.com/watch?v=cSennIR1mCQ

  27. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Jeg takker igen for bidraget 😆

  28. nalk Says:

    “Alle amerikanere har et telefonnummer som starter med 555…”

    Det er en uskreven regel. Det er for at undgå at de mere lavpandede forsøger at ringe til det nævnte nummer for at lave telefonchikane.

    “Amerikanere behøver ikke at se på telefonen, når et nummer indtastes…”
    Jeg har set skolepiger sms-e uden at se på telefonen. Jeg har sågar set knallertkørere sms-e mens de kørte. Min gamle Nokia 3510i har slet ingen tal mere. De er slidt af. På fastnettelefoner har man forresten opfundet et femfingersystem, der er ekvivalent med det ti-fingersystem/blindskrift, nogle af os bruger på keyboardet.

    “Må lige tilføje, at motoren altid accelererer og skifter gear, også selvom de alle kører med automatgear.”
    Ja. Og? Automatgear betyder blot at gearkassen skifter gear automatisk. Selv en automatgearkasse har mere end ét fremadgående gear. Bare spørg den nærmeste taxachauffør eller buschauffør. En automatgearkasse har mere end én indstilling. Man skulle forresten ikke tro det, men man kan rent faktisk endda lave hjulspin i en bil med automatgear. Man træder på bremsen og gasser bilen op. Når man så slipper bremsen spinner hjulene. Det vil du forresten blandt andet kunne se i starten af Mad Max. Hans gule politibil har automatgear. Jeg så en motorjournalist demonstrere det i en VW Passat en gang.

    “I Amerika bruger man kløpulver i håndjern – nyligt aftagne håndjern kræver altid lige 3-4 gnidninger over håndleddene for at fjerne kløen…”
    Nu ved jeg lidt om bondage og stramme håndjern kan give mærker osv på håndledene og det hjælper faktisk at gnide forsigtigt på mærkerne, for de klør ganske rigtigt.
    I den virkelige verden strammes håndjernene tit helt ind til håndledene, for at hindre bevægelsesfriheden yderligere, så man ikke kan dreje hænderne i håndjernene. Nogle mennesker har faktisk så tykke håndled at hvis man ikke strammer håndjernene tilstrækkeligt, kan arrestanten vride hænderne ud af dem. Samtidig kan håndjern skarve eller irritere lidt hvis man sveder, mens man har dem på og det kan give en let kløe, hvis man har dem på længe, så det er ikke “kun i Amerika”. Men du kan jo prøve det med din makker.

    Jeg kom forresten til at tænke på noget Alfred Hitchcock en gang sagde om det at lave film. “Alt du behøver er en “McGuffin” for at lave en film.” En McGuffin er den ting alle i filmen jagter. Som eksempel på en McGuffin angav han malteserfalken.
    Filmen Malteserfalken er jo bare en historie om en gruppe mennesker, der gerne vil have fat i en lille statue.

  29. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 28 I Last Action Hero kommer drengen ind i filmen og forsøger at forklare Schwartzenegger, at han bare er en filmrolle – ved at forklare ham, at syv cifre giver 9.999.999 mulige abonnenter, hvilket jo ikke er nok til L.A.

    Det med telefonerne er nok muligt.

    Men med “at motoren altid accelererer og skifter gear” mente jeg, at lyden ikke stammer fra en bil med automatgear, men fra en typisk “stick”-motor, og især at den bil, de sidder i, accelererer hele tiden, som om den havde 100 gear osv.

    I øvrigt passer motorlyden notorisk dårligt med billedet.

    En anden ting, der passer med billedet, som en fod passer i en violinkasse: de danser aldrig i takt til musikken!
    Musikken er lagt på senere, efter overvejelser ang. det generelle lydspor, og passer derfor aldrig til deres dansebevægelser. Med mindre der er tale om en romantisk slow-thing, hvor dansen har betydning nok til, at de gider få det til at stemme 😆

    Om håndjern, ringe og alt andet, man kan have på: Ja, det er dødirriterende!
    Selv kroppen irriterer sjælen, fordi sjælen er nødt til at have den på!
    Eneste formildende omstændighed: SJÆLEN er større end kroppen, og har tilmed en dimension ekstra 😉

    Jeg har nu set mange gode film, hvor der ikke var en malteserfalk.

    Men sådan er det med opskrifter: der er altid et alternativ 🙂

    ### Alt i alt mener jeg, at fokus i amerikanske film er interessant, men ikke nok til at man for det meste gider tage sig af det :mrgreen:

  30. nalk Says:

    “# 28 I Last Action Hero kommer drengen ind i filmen og forsøger at forklare Schwartzenegger, at han bare er en filmrolle – ved at forklare ham, at syv cifre giver 9.999.999 mulige abonnenter, hvilket jo ikke er nok til L.A.”

    Og Schwarzenegger svarer: “That´s why we have area codes” hvortil drengen svarer “hrumpf”.

  31. nalk Says:

    Last Action Hero giver forresten et godt eksempel på det med censuren.
    På et tidspunkt forsøger drengen at få Slater (Schwarzenegger) til at sige et fy-ord, han har skrevet på en seddel. Det nægter Slater, hvor efter drengen påstår at Slater simpelt hen ikke KAN sige det, fordi filmen har en Pg13-rating, dvs. den er for børn, så der må ikke siges nogle fy-ord i den.

    Det er forresten min yndlings-Schwarzeneggerfilm, fordi den gør så tykt grin med, ikke bare actionfilmgenren, men hele “cirkus Hollywood”. Det er en skøn film.

    Jeg glemte forresten at fortælle at du kan få Elskeren med Jane March i Tiger-butikkerne for tyve kroner. Det er virkelig en film, der er værd at se. Jeg har både set filmen og læst bogen og det er en af de meget sjældne film, der faktisk er bedre end bogen, efter min ringe mening.

  32. Testholt Says:

    test af nationen

  33. jan Willumsen Says:

    Læste for nogle år siden at film industrien havde spyttet i en fælles kasse og oprettet en afdeling med lægfolk der skulle udradere de største videnskablige bloppers i film, da kravet om et minimum af realisme var stigende blandt publikum.
    Og vil påstå at for mit vedkommende er det absolut ikke flueknepperi når jeg siger at film kan tages af og kastes i væggen når det er så latterligt og jeg føler mig forulempet over at have betalt for makværk som man havde dumpet på i fysik på folkeskoniveau.

  34. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 30 – 31 I Last A. H. er der lige den bedste action-scene i nyere tid:
    Drengen og superhelten skændes om hvad ved jeg, og imens ser man forbi dem, ud ad bagruden på bilen:
    En sort varevogn kommer susende op ad en rampe og eksploderer i et orange ildhav!

    En pragtfuld måde at spilde en special effect på 😀

    Og tak for Tiger-tippet!

    # 32 Testosteronen?

    # 33 Jeg kommer i tanker om alle de danskere, der hedder Svensson i Hollywood. *GGG*

  35. Sophie Miiini Says:

    Har nogen lagt mærke til at når de ser film i en film/serie så er det næsten altid sort/hvid?

  36. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Mon det har noget med rettigheder at gøre?

  37. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Eller er det bare, fordi alle ser Casablanca?

  38. Christian Says:

    Som mekaniker med mere, end 10 års erfaring med biler, undrer det mig, at når skuepsillere bryder ind i biler, har de altid lige værktøjet ved hånden, de trænger hurtugt ind, finder to brudte afisolerede kabler (hvis det kabel der sender spænding, til stateren er brudt, vil køretøjet ikke starte med nøglen hvordan er køretøjet så havnet der hvor den er? Har den retmæssige ejer ikke en nøgle?) kortslutter dem og kører derfra, på under 10 sekunder. Hvordan omgår de en mekanisk ratlås og evt. elektronisk startspærrer? I øvrigt, hvis man skal kortslutte en bil, er der tre ledninger der skal kortsluttes. Det er en hel perlerække af fejl, i samme objekt, som jeg har bemærket. Det er overflødigt, med så teknisk udlægning, men tænkte nu var det et overflødigt emne, som dog er spøjst og bemærkelsesværdigt.

  39. Jan Kristensen Says:

    Hej, Sandbæk !
    Jeg ser Casablanca nu og da og har nedskrevet dialogen fra afskedsscenen i lufthavnen.
    Rick: “You said I had to do the thinking for both of us. Well, I’ve been thinking a lot since then….” Sådan var kvinderne dengang.

    Hollywood skildrer verden uden for Nordamerika:

    Europa
    Den enkle formel: DK fladt, S moderate højder, store søer, N +bjerge, kan de simpelthen ikke lære.
    Eksempel (godt nok Mrs Hyacinth): hun og manden skal sejle med krydstogtskib til København, men ender ved bredden af en svensk sø.
    Alle huse er bindingsværk, selv meget store bygninger. Byggestilen er i alle lande belgisk-tysk-østrigsk. Der bor en handyman i hvert hus, for alle vægge er helt lige og velpudsede.
    Hvis det drejer sig om oldtid eller middelalder, er selv pøbelen og lejesoldater pinligt renvaskede og bærer nysyede klæder. Gamle mænd er altid blinde og har stort skæg samt profetiske evner.
    Hekse optræder både før og efter den virkelige forekomst af hekseforfølgelse.
    Almuen forstår altid de fremmedes sprog, er til at begynde med lumske og mistroiske, men kommer efterhånden over på den rigtige side.
    Ved hoffer og hos adelsfolk blandes stilarterne helt vildt, alle måltider er fråds og skørlevned. Der findes masser af rødvin overalt i Europa, og det spildes og klattes der til gengæld med.
    Den katolske kirke består kun af ondsindede kardinaler, fordrukne munke og dydige nonner,
    Alle våben er fabriksnye, og en armbrøst har en træfsikerhed, som havde den kikkertsigte.

    Mellemøsten
    Hovedbeklædningerne for kvinder og mænd er flere lag tyndere end i virkeligheden. Der er mavedans overalt.

    Afrika
    Uanset om en negerstamme er venligt- eller fjendtligtsindet, bevirker de hvides komme altid, at hele stammen danser natten igennem og drikker klar alkohol af et palmeblad. Hvis der skal spises, er der alt for lidt kød på det spidstegte dyr til de 500 indfødte, der sultent venter rundt omkring. Stammen har militær træning og kan stå på snorlige rækker.
    Høvdingen råber altid truende, ligegyldig om det han siger er venligt eller fjendtligt. Ved afrejsen giver han gavmildt mindst tyve bærere med. Desværre løber de deres vej, når de hvide mest behøver dem, fordi junglen er forhekset -hvad høvdingen måske burde have forudset. Nu rammes de hvide af febersygdomme, bides af edderkopper, taber provianten i giftigt vand, men når for de flestes vedkommende ud af junglen igen.
    Diamanter, man finder i Afrika, er forslebet mindst én gang.

    Indien
    Der skal rejses på elefantryg, uanset om det sinker eller besværliggør rejsen. Der er mindst en slagetæmmer på hvert gadehjørne.

    O.K., min store filmtid ligger måske lidt tilbage, men det er morsomt at tænke på, og jeg håber, at andre kan glæde sig med mig.

  40. nalk Says:

    For lige at udvide nr 35: Har I lagt mærke til at hvis der kører en pornofilm på skærmen, så skal den åbenbart ses ved at skuespilleren, der ser på pornofilmen, læner hovedet så kraftigt til venstre at det ser ud som om skuespilleren er ved at brække nakken?

  41. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 38 Der var et par stykker, jeg havde glemt 🙂

    # 39 Glimrende observationer, der bestemt hører med i denne sammenhæng!

    # 40 Så sandt! Måske skyldes det den overdrevne brug af missionærstillingen, du ved, med hovederne ved siden af hinanden for at undgå øjenkontakt, hvilket ville afsløre uanede mængder af skam?

    ### Amerikanere kan spå om fremtiden: de kan se, at en bil vil køre en dreng over, og så kan de løbe i ti sekunder og nå at gribe drengen og redde hans liv. Men de kan altså ikke se ud gennem forruden på en bil…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: