KS: Vi er i mindretal!

For nogle uger siden deltog jeg som lytter i P1 Formiddag, idet jeg ringede ind til Poul Friis, der havde en hygiejne-ekspert i studiet. Der er megen hygge i de egne.

Jeg foreholdt eksperten den oplysning, at vi faktisk kan vaske os for meget, idet vi har gavnlige bakterier i og på os, og idet disse styrker vort immunforsvar.

Og desuden, at landbo-børn har tre gange så stor risiko for at udvikle – jeg sagde udvikle – astma-allergi, som bybo-børn; og endvidere, at landbo-børn, som har haft fysisk kontakt med husdyr, har en atter tre gange så lille sandsynlighed for dette, som landbo-børn, der ikke har haft fysisk kontakt med husdyr, har. Har har.

Eksperten var helt med på den. Hun sagde så noget, som jeg stadig tvivler på, om jeg har hørt korrekt: Vi er faktisk i mindretal!

Vi har flere bakterier i vort tarmsystem og på huden, end vi har celler i kroppen! Det sagde hun sgu!

Så var det, jeg tænkte, at det ikke kan være rigtigt! Vi er sgu da sammenhængende organismer på rundt regnet 70 kilogram, og huden vejer fem kilo og er dermed vort største organ. Hvordan skulle så et par nævefulde bakterier være flere end vore kropsceller?

Men de er jo langt mindre en kropscellerne! Det er derfor, det kan lade sig gøre. Intet under så, at jeg somme tider føler mig som en fremmed i min krop. Kringsat af fjender. Floromvunden og omgivet af ukendte, uforudsigelige livsformer og faktorer.

Men hende eksperten sagde også, at de næsten alle sammen er vore venner, og det kan jeg jo kende igen! Nok er disse mikrober fremmedlegemer, men de er så absolut venligt sindede og gavnlige for min helse, skulle jeg hilse og sige.

Hvis ikke det var for disse usynlige fremmede, ville mit immunforsvar kede sig ihjel, og fjendtlige organismer ville invadere mig kort efter dets hedengang. Og jeg ville meget hurtigt ligne en af de kartofler, vi smider ud uden at kigge på dem.

Så jeg har det fint med at være i mindretal, ikke bare som én egoist overfor de mange andre, men som vært for milliarder af mystiske små bakterier, baciller, alger, orme, mider og vira. Vi har for resten også nogle orme, der lever i hårsækkene ved vore øjenvipper, de sidder med hovedet indad og skider lige ud i ansigtet på os!

Næste gang, du børster tænder, så send lige et par millioner amøber en tanke, før du skyller dem ud med sikkert fire liter vand, fordi du lader det løbe, mens du børster! Og lad så være med at slide på din emalje lige før morgenmaden, dét er sgu da for åndssvagt!

Og nu: et minuts tavshed for livet omkring os, på os og i os, og må det få en stedse større opmærksomhed i takt med, at vi kan tåle at tænke på realiteterne 🙂

Skriv et svar

