KS: Den hellige vin

Jeg har lige købt en vin til 16 kr. i Netto . Den smager udmærket, og er sikkert mange gange bedre end den vin, Jesus spildte på sine tungnemme disciple.

Men den kunne trænge til lidt timian. Den savner lidt bitterhed og lidt liv. Det er på tide, at vinfolket lærer af ølfolket!

Der findes øl, der smager af røg, af porse, af chokolade, af kaffe, af stort set samtlige krydderurter og afsindige idéer i verden. Og så er der retsina, en græsk vin, der er tilsat harpiks, så den smager ganske forbløffende. Det er alt. Resten af alle verdens vine smager af vin. Punktum, outro, finale!

Vinens legionærer er sært jomfrunalske, når det kommer til smag: En vin må smage af alt muligt – andet end druer! Og den må kun gøre det PÅ GRUND AF druer. Ikke noget snyd her! Det handler om at fremelske, dyrke, høste, perse, gære og lagre druesaften på en så udspekuleret måde, at den oprindelige druesmag erstattes af “undertoner”, “overtoner” og ikke mindst bouqet!!

Men ikke noget “snyd”!!! Dét er i orden, når det drejer sig om spiritus. Men ikke vin! Her handler det om at finde druens mystiske, okkulte “ånd” (spiritus!) gennem langsommelige processser, der minder om en mellemting mellem romantikkens maleriske, smilende bonde, der kender jorden på dens duft af mineraler, og bryggerens og kyperens modeparfume-agtige, Don Quixote-smagsdommertalent.

Hvorvidt det så handler om Jesus, der gjorde helligt vand til hellig vin, blot for at se sine apostles disciple fordømme indtagelsen af denne, skal være usagt. Hellige svin!

Under alle omstændigheder er vinfolket svært puritansk, når det kommer til at krydre vinen eller tilsætte, hvad de nu måtte have lyst til og smag for. Det er på tide, at disse sidste dages hellige, som spytter vinen ud når de rigtig skal smage den, finder ud af, at vin er et ganske prosaisk produkt, som man kan behandle fuldstændig, som man lyster!

Hvorfor findes der ikke en indisk karry-vin? Hvad med en Burgundisk Basilikum-vin med et stænk af hvidløg? Hvorfor skal det være de ildfulde grækere, der har patent på at gøre noget ved sagen, så man kan nyde smagen?

Det er simpelthen for dårligt! Tag jer sammen, smagere i Frankrig og omegn, og kend jeres besøgelsestid! Øl er ved at have vundet slaget, når jeg kan købe en god spansk vin til 16 kr. flasken midt i en fødevarekrise og en global, åndsinflatorisk spiralerende finanskrise!

Og skål så på den hellig ånd, spiritus sanctus, som er et vidunder af pandæmonisk placebo 😉

Ingen kommentarer to “KS: Den hellige vin”

  1. Andiman Says:

    Det gjorde du ikke !! Det er gift! Måske kan du bruge den som brændstof til en bil ??
    Jeg købte en Faustino i Føtex på tilbud til 39, men ellers har Fakta en god Montepulcianno til 29.

    Ja, kad mig bare det hellige s vin !! Til gengæld har jeg indvilliget med købmanden om at købe en 24pack tysk tuborg til 120, selvom det smager af rævepis ift de danske.

    Jeg nægter at gå på pap og dansk pis, selvom det koster mig en kolonihave, for jeg vil hellere leve godt i min 2 værelses, end at dø af dårlig vin i mit kolonihavehus !!

    >;~}

    Ps. hvad hed den vin ??

  2. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Jeg har det ganske glimrende. Faktisk bedre, end efter en flaske til den dobbelte prix!

    Men hvorfor ikke brygge med persille og perikum?

    Det var jo ikke pap, det er flaske.

    I øvrigt er korkpropper det rene vanvid, igen et nærmest religiøst forhold til en drikkevare.
    Det minder betænkelig meget om religion! Det er så kontrafaktisk, at det faktisk er løgn! 😆

  3. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Om pap: opbevar aldrig syreholdige madvarer i aluminium!
    Måske er det dækket af plastik, men dette er heller ikke smart.
    Glas er fint, når det er blyfrit 🙂

  4. Andiman Says:

    Jeg må vist lige snakke med konens pusher om at købe nogle kasser chilevin a 20 kr.
    Hvorfor skulle jeg opbevare mad i aluminium ?? Tror du mine tupperware har alu i sig ??
    Og så vil jeg gerne have navnet på den flaske !!

    >;~}

  5. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Papvin er foret med aluminium – og muligvis et lag plastik 😉

    Viña Morena hedder den, og den smager fint.
    Jeg er sikker på, at de tolv apostle ville være gået i byen efter nadveren, hvis den var blevet serveret for dem! Vinen, altså 😉

  6. Tagkatten Says:

    Danskerne (man skulle jo sige NOGLE af danskerne) drikker for meget – der er næsten sket en fordobling af folk, der går på afvænning, og der er ventetider.

    Et glas vin om dagen og et par stykker i ween-enden er sikkert fint, men daglig pimperi er en glidebane.

    God du kan vise mådehold, Knud.

    Der er ikke lang vej fra vinens velsignelser, til dens forbandelser…………………

  7. COMANCHE Says:

    Kære knuj –

    Vel er der meget snobberi m.h.t. vin –
    men der sgu´ lidt mening med galskaben !!

    Du har været heldig at finde en go´ vin til en billig penge – det prøver jeg osse selv på hvis jeg kan ( og jeg er en lille smule priveligeret hér da jeg har arbejdet med skidtet i 8 år ) .

    Men i rigtig mange tilfælde har jeg været uheldig og stifte bekendtskab med lign. vine til 18-20 kr. , som allerhøjst skulle ha´ været brugt til enten glögg eller rødvinssauce !!

    ( Iøvrigt er vin jo netop smækfyldt med syre – det er jo garvesyren den ” lever ” af ) .

    En anden ting er at den billige vin på pap meget ofte er smækfyldt med tilsætningsstoffer .

    Jeg køber selv vin på pap af og til – men jeg har så , lige som dig , været heldig at finde den rigtige slags – synes JEG/VI – det er jo ikke sikkert at andre er enige !!

    Mit standartsvar i de vinforretninger jeg var i , til folk som spurgte :

    ” Er dét her en god vin ?? ” , var : ” Ja – det er der nogen som synes !! ”

    Vi kunne finde en vin som generelt passede til formålet – men vi kunne jo ikke garantere at folk kunne li´ den !!

    Jeg selv er mest til Portugisisk/spansk vin – nowet med nosser i !! ( iøvrigt får man osse mest for pengene hér ) –
    Men jeg har da osse franske favoritter – stadig i den kraftige ende af skalaen .

    Et apropos, når vi er inde på syreindholdet i vin –
    hvis man døjer med garvesyre i vin, skal man købe Algiersk eller Marrokansk vin – de lagrer deres vin på ler-krukker og ikke i egetræsfade – hvilket bevirker at man begrænser tannin-indholdet væsentligt .

    Og apropos-pos :
    Mange af de franske bord-vine er blandet op med vin fra de gamle franske kolonier i Afrika .

    SKÅÅÅÅL – og ha´ en go´ dag !!

    >;]

  8. COMANCHE Says:

    # 7

    ” ( Iøvrigt er vin jo netop smækfyldt med syre – det er jo garvesyren den ” lever ” af ) . ”

    Nævnt i forb. med dit udsagn om levnedsmidler på pap .

    >;]

  9. Peter Says:

    De fleste vine gærer på egetræsfade – hvilket jo er én form for tilsætning af smagsstoffer (og ved visse spanske typer FOR meget tilsætning!)…

    I tidens løb er mange vinproducenter blevet knaldet for at tilsætte ting, så deres vin kom til at smage bedre, men alle Cru og de fleste officielle appellationer i de klassiske vinlande forbyder det – om det så er religiøst, kan man jo overveje.

    Jeg har en kammerat, der flere gange har købt en Barolo men været utilfreds med smagen – og så har han lagt et lille stykke engelsk lakrids i karaflen, inden han dekanterede resten. Vild jubel blandt de uvidende smagere! 🙂

    P.

  10. Piraten Says:

    Engang for mange år siden kom jeg til at gøre en ulovlig handling. Jeg var kommet til at så hamp på min altan, og tæt på høsttid nappede jeg nogle topskud og kogte sammen med den vand/honning-blanding, jeg havde i gryden. Det blev en rigtig dejlig honninghampvin skal jeg lige love for. Desværre havde jeg kun lavet én liter, så festen varede kun én aften, men både min kæreste og jeg var salige ved dén lejlighed 😀

    Som bekendt dyrker jeg gerne vækster i næringsrigt vand i stedet for i jord. Planter kan rigtig godt lide at stå sammen med et bryg, der gærer, for så får de CO2 som de bruger til at vokse af. Hvis man er smart og smider sin vinballon på en plade, med fire møbelhjul under, så kan man køre den væk fra planterne, når lyset bliver slukket, og planternes iltproduktion nedsættes. Det er “gør det selv”-alternativet til de CO2-anlæg som gartnerierne benytter sig af, hvis man både brygger vin og dyrker grønne vækster på én gang 😉

  11. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 6 Det er min fysik, der viser mådehold. Og så har jeg aldrig oplevet en forbedring efter en reparationsbajer!
    Men ALDI har en juice med saft af forskellige frugter og GULERØDDER! Betakaroten er vejen! Findes også i Kakifrugten, som japanerne bruger til at reparere med. Det er et forstadie til A-vitamin, som åbenbart forbruges når man drikker, eller ødelægges af alkohol.

    # 7 Yes, yes, men jeg taler ikke om tilsætningsstoffer – det har øl ofte også. Jeg taler om at tilsætte smagsstoffer, åbent og ærligt og endda med kundens vidende og samtykke. Øl kan tilsættes ikke bare chokolademalt, men simpelthen chokolade! Ingen drømmer om at kritisere dette.

    Men vinen, uha nej, den skal være “sig selv”, og det synes jeg er noget autoritetstro fjas, som kun øger min fryd over historien om vinkenderen, der roste den billige vin, fordi den var på en dyr vins flaske – og omvendt kritiserede den dyre vin, da han fik den på den billiges flaske. Og så blev han selvfølgelig sur over at få det at vide!

    Placebo er det aktive fænomen her! Og hvis man ikke derfor respekterer sine egne åndsevner mere end man falder i svime over et renommeret vinmærke, så er man sgu en idiot! Simpelthen. Jeg kan ikke finde bedre ord for det.

    # 8 Ja, netop!

    # 9 Peter, du bekræfter jo netop det, jeg siger! Uuuuh, nu er vi oppe på to (2) tilsætningsstoffer, som altså ikke nævnes på etiketten som smagsstoffer, men som en del af en traditionsrig, nærmest rituel fremstillingsmåde, og i retsinaens tilfælde nævnes det somme tider slet ikke: harpiks! I øvrigt vist nok fra nåletræer, efter smagen at dømme.

    Og med lakrids – uofficielt! – er vi oppe på tre. Øl må man gøre alting ved, vin skal man gå stille med dørene om. Hvis ikke det er religiøst, så er det bare sygt på anden vis 😉

    # 10 Hampevin, uhm! Smart trick med hjulene!

    ### Vin er og bliver noget hysterisk, pladderomvundet placebopjask, som kan få folk til at bilde sig ind, at de er i himmelen, når de i virkeligheden selv er magikerne, der folder fantasiens vinger ud i helvedes flammer af social kontrol og sikkerhed!

Skriv et svar

