KS: Religionsrapporten

Det følgende er muligvis, muligvis ikke, sent til redaktionen af programmet. Noget kiksede tilsyndeladende, for efter, at jeg havde kliket på “send”, fik jeg meddelelsen “Siden findes ikke [… osv.]”

“Jeg vil gerne rose programmet, som jeg synes er en stærk forbedring i forh. t. mennesker og tro – som såmænd ikke var værst heller.

Blot ét kritikpunkt: det er, som om det at tro på Gud er synonymt med at være religiøs, i betydningen tilknyttet en religion.

Men for mig er det allermest interessante – i forbindelse med tanker, spekulationer og oplevelser med Gud – de udsagn, hypoteser og beskrivelser af oplevelser, der kommer fra mennesker UDENFOR religionerne.

Her foregår selve det søgende arbejde. Indenfor religionen tages ofte for givet, at svarene skal findes indenfor religionen. De kristne søger i bibelen, og muslimer i koranen.

Jeg mener det er ganske logisk, at Gud kan søges overalt, såfremt han eksisterer. Og jeg mener samtidig, at religiøse dogmer kan stå i vejen for en virkelig åben og interessant søgen og diskussion om dette emne.

Endvidere er de fleste værker, jeg selv har læst om Gud og om det åndelige, slet ikke relateret til nogen bestemt religion, men tilskrives seriøse åndelige forskere, som ikke mener der er nogen konflikt imellem religion, filosofi og videnskab – og som derfor undersøger alt, hvad de kan få fat i både indefor og udenfor religionernes ofte noget indskrænkede, eksklusive og selektivt udelukkende reference-materiale.

Med venlig hilsen”

Og så mit navn :mrgreen:

Ingen kommentarer to “KS: Religionsrapporten”

  1. Miss Z Says:

    Har du et link, hvor man kan se programmet.
    Det er ikke på en kanal jeg kan se. ( men det er der nu ret meget der ikke er, jeg kan se DR1 TV2 og sbs-net)

  2. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Det er nok fordi det er et radioprogram 😉
    Det kan podcastes eller høres her:
    http://www.dr.dk/P1/Religionsrapport
    Og der er såmænd allerede kritiske røster, der mener, at kristendommen lider under alsidigheden:
    http://mediawatch.dk/artikel/dr39s-nye-religionsprogrammer-moeder-kritik

  3. Bo Says:

    Det er en mere realistisk tilgang til en Gud, at den ikke pr. automatik findes i Religionerne.

    Men nogen kan jo bruge det og det gør de uden at genere andre, andet end med lidt bimleri on Søndagen fra Kirkeklokkerne og hvornår de nu bimler. Nogen vil så sige at der er flere, men dem gider jeg ikke belemre med.

    En del kan også misbruge det og det gør de på det groveste.

    Det gælder i alle mulige Religioner og religiøse bevælgelser, frikirker o.l. Nogle misbruger andre fofører deres diciple, som f.eks. Ruth Eversen. Mange kunne puttes på men det er vel ikke nødvendigt.

    Jeg er selv tilhænger af den 1. Den minder lidt om de Nordamerikanske “Indianeres” forståelse af livet. 😉

    Cheers B:o)

  4. Frejdig Says:

    Religion i alle afskygninger, og en tro på en gud har ikke en disse med hinanden at gøre. Relionstosser er det værste der findes. Gælder alle religioner. ❗

  5. Miss Z Says:

    # 2

    Det forklarer jo en del 🙂

  6. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 5 Pas nu på med at have forklarelsens lys i øjnene – det skræmmer de små børn 😉

Skriv et svar

