KS: Forskellen på computernørder og mennesker, og hvorfor de ikke forstår os mennesker

It-folket tror virkelig, at vi andre interesserer os den mindste smule for deres teknologi som sådan. Derfor lader de os vide, at vi skal gøre det ene og det andet og det tredie og det syvogtyvende. Og de giver os 117 muligheder at vælge mellem, skønt vi egentlig bare skal fra A til B, fra afsender til modtager. Og de forlanger at vi skal huske fjorten millioner koder, kende tretten tusind programmer og 108 genveje og forstå en milliard kryptiske forkortelser.

Og alt, vi skal er bare fra A til B.

Jeg er i færd med at klatre ned i en underjordisk grotte med otte kilometer lange, kolde og fugtige gange, hvor man somme tider ikke kan smyge sig igennem uden at dele sig op i små pakker, som man sender til sig selv med e-mail. Glemte kodeord, misforståede kodeord og tvivl om, hvilket af femogtyve led, der ikke fungerer.

Meningen er, at jeg skal komme ud i selve den store sal i grotten, hvor jeg kan udfolde mit verdenskort og tegne en hjemmeside på det! Men foreløbig er jeg tilbage ved udgangspunktet: jeg forstår ikke vejledningen, og den hjælp jeg har fået har jeg næsten glemt, fordi jeg egentlig er musiker, og ikke det mindste interesseret i HTML eller andre let forvekslede akronymer.

Nu er det jo ikke sådan, at man skal være startet som automekaniker og have afsluttet med en ingeniøruddannelse, blot for at tage en taxi.

Og det er heller ikke sådan, at man skal være hjernekirurg for at tale med et andet menneske.

Men i IT-verdenen forventes man at interessere sig for de finere detaljer i en tegning, der er ligeså inspirerende, som vandrørene i et bryggeri. Og lige så indviklet.

Det er ikke fordi deres teknologi ikke er sexet. Alt er sexet, hvis man sætter sig ind i det.

Det er bare det, at IT-folk har en opfattelse af brugervenlighed, der svarer til lægestandens i 1946! De har virkelig et udestående med deres “brugere”, som for størstedelens vedkommende løser én opgave hvert halvår, og så lette om hjertet fortsætter med en ganske banal anvendelse af apparatet.

Aldrig har der været et sælger-kunde-forhold i nogen branche, der i den grad lægger op til, at kunden skal være ekspert, som det der hersker i IT-branchen!

Jeg har købt et domæne hos cliche webhosting, som siges at være det nemmeste i verden at bruge. Og skønt jeg har fået hælp i seks timer af en kompetent ung dame, som for øvrigt måtte slå op i adskillige murstensværker, fatter jeg stadig kun smuler af, hvad der foregår.

Måske fordi det i virkeligheden slet ikke kan eller bør interessere mig, hvordan en hjemmeside virker: jeg skal bare have den op at stå, så at sige, så kan jeg glemme alt om den i evighed.

Ganske ligesom de fleste bil-ejere kan køre i årevis, hvis de blot fylder benzin, olie, vand og bremsevæske på med jævne mellemrum – og skifter dæk, når de er nedslidte. Det burde svare til en månedlig indbetaling til hjemmesiden, udskiftning og indsætning af nye billeder osv.

Men efter snart tre måneder har jeg endnu ikke set bare et lille glimt af noget, der ligner en hjemmeside. Det minder om en sang, man ikke kan huske eller en bog, man ikke har læst. Jeg giver op!

Nu må jeg betale en ekspert ti gange hjemmesidens pris for at få det billige skidt til bare at minde om noget, der har sin gang i verden!

Brugervenlighed: stadig en lille flække i sibirien!
Det siges, at de slet ikke er interesserede i, at folk kan finde ud af det selv – selvom det er det, de fortæller os. Det siges, at de er bange for, at vi skal ordne alting selv, så de bliver overflødige. Og i dét stykke ligner de medicinalindustrien, præsteskabet og hele resten af videns-pamperne!

Hvis de så bare ærligt ville indrømme, at det handler om magt og position. Men de kalder jo deres gådefulde labyrinter brugervenlige! Ok! Så er den siddende, kontrol-maniske regering vel også liberal? Dén var god! Jeg dør af grin! Hvis ikke jeg allerede ER død af kedsomhed over faglige termer, der danser rundt for øjnene af mig i en Tango Jalousie!

Jeg ville gerne spille til, men jeg har desværre travlt med at finde et kodeord! De må danse til lyden af ophidset klapren på tastaturet, idet jeg skriver til cliche og klager! Det er sikkert også en kliché!

Dettelangeordskaltvingetekstennedunderbilledet! Igen er Tinguelys maskine en glimrende illustration af, hvor meget skrammel der skal til for at være med i menneskenes super-indviklede verden. Denne maskines funktion er muligvis at tegne en streg. Og så kan jeg for øvrigt ikke finde ud af at få denne tekst til at stå UNDER billedet!

Ingen kommentarer to “KS: Forskellen på computernørder og mennesker, og hvorfor de ikke forstår os mennesker”

  1. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Jeg ser nu, at maskinen skal få gyngehesten til t bevæge sig.

  2. Frejdig Says:

    Så blev det afgjort. Har selv gået og puslet med tanken om at få en hjemmeside op at stå. Efter dette indlæg tror jeg det er ligemeget.
    Teksten under billedet har jeg dog en løsning på. Ved godt det ikke er den korrekte, men den virker. Marker teksten. Kopier teksten. Gå ned under billedet og indsæt. Tilpas evt. med at rykke teksten. Gå tilbage til den “gamle” tekst og klip den væk. Voila. ( Absolut ikke nørd her heller). 🙂

  3. Mephisto Says:

    Så er det da heller ikke sværere.

    Naturligvis er det en fordel at vide lidt om html men ikke længere en nødvendighed.
    Skal der være mere end en side, så skal det naturligvis hænge sammen med links, og der skal være en vis orden i galskaben, men det er da ikke noget at gå i svime over.

    Her er en side der lægger en god grund. http://www.html.dk/

    Og så kan man jo bare benytte en wysiwyg editor, som kan det hele, uden der skal skrives en eneste html-linje.
    Men naturligvis skal man vide, hvor man vil hen, og der skal lægges en strategi, og tegnes et diagram over sider i komplekset.
    Men brug legoklodser til det, så er det rent legeværk.

  4. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 2 jeg håber ikke, du giver op på grund af mig. Jeg har en iboende modvilje imod introduktionen af mere en to nye fagudtryk om dagen. Og så er jeg slet, slet ikke interesseret i, hvordan og hvorfor hjemmesider ELLER biler fungerer. SKET ikke! Og uden interesse er det svært at sætte sig ind i noget.

    # 3 Se ovenforveddr. interessen som nødvendig motivation for indlæring.

  5. Mephisto Says:

    Ingen arme – ingen småkager.

  6. Tagkatten Says:

    Det, man har behov for, men enten ikke kan, vil, eller gider gøre selv, må andre gøre gratis.

    Det vil de jo nok ikke, så der må lidt gentjenester eller mønt på bordet.

    Kapitalismens arne.

    Knud – du er sgu en lille lommekapitalist – du har garanteret en sparebøsse – måske den gamle i kobber med et egetræ på, fra gamle dage, som kun bankmanden havde nøgle til.

    Mep – du tager sgu livet af Knuds And – hans nerver ka’ itte holde te’ed……………….

  7. Frejdig Says:

    #4
    Jamen det er jo lige det Knud. Har heller ikke den store interesse i at vide hvorfor det gør sådan og sådan. Bare skidtet virker. Men jeg vil da lige prøve Mephistos link alligevel. 🙂

  8. Nightrider Says:

    Der findes 10 slags mennesker, dem der forstår det binære talsystem, og dem der ikke gør 😀

  9. nalk Says:

    Her er lidt hjælp til dig (læg mærke til t-shirten):

    Og her er lidt “preaching to the choir”:

    Bemærk lige at akronymet OS betyder operating system eller operationssystem. Operationssytemer er ting som Windows, Mac OS og Linux. 🙂

  10. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    – Operativsystem på dansk 😉

    Jeg knalder sparebøssen og aflønner en webmaster.
    Livet er for kort til flere uddannelser!

Skriv et svar

