KS: Jeg har ikke tid til en kvinde

For har man et forhold til en kvinde, skal man stå op kl. 4 om morgenen og fodre en blåhval med vilde tasmanske krill.

Har man et forhold til en kvinde, skal man danse nøgen rundt i et glas cointreaux og chante Mirsylkronaa-nanaa-ominu-situosi-sanaan, oversat til flamsk, i 3 timer hver dag.

Har man et forhold til en kvinde, skal man eje en borg, der svæver ti meter oppe i luften, og som er indrettet med fyrretyve røvere bag paneler af sirup, og rindende drivis fra taphaner i alle værelser.

Har man et forhold til en kvinde, skal man køre rundt i en udstoppet elg og sælge fnugruller til brølende betaversioner af den kommende franske præsident.

Har man et forhold til en kvinde, skal man kunne spille tolvtonemusik på spiseborde af almuetræ og med nederlandsk udtræk, mens man reciterer Homers taxameter-aversion.

Har man et forhold til en kvinde, skal man bestige Mt. Blanc hver søndag iført timianskørt og blomstrede gummistøvler, bære hende hele vejen derop, og bruge hende som slæde hele vejen ned uden at hun får bumser på næsen.

Har man et forhold til en kvinde, skal man have tredive speltmels-oblater stående i Afdankerbanken på en lukket hemmelig konto med G-nøgle og en skrigende lyserød karburator.

Har man et forhold til en kvinde, skal man tælle sine cykelhandlere hver dag og bruge dem som bedemølle, hver gang man tager i byen for at hente hende et par håndsyede ænder i dommervagten.

Har man et forhold til en kvinde, skal man tilhøre en ædel, uddød fransk slægt ved navn Fondue og have litervis af orangefarvet blod i lårene og bølgestribede rynker under øjnene.

Har man et forhold til en kvinde, skal man leve op til den østrig-ungarske fægtekodex, når man tilbyder hende et stykke af sin barndom i en kommodeskuffe fuld af tilbagebetalte sekunder.

Så derfor har jeg valgt at vente med romantikken, til de nævnte ting er i orden og tilrettelagt, så jeg kan udfylde min plads som forholdsviis uden de store armbevægelser, med hvilke jeg for tiden bortforklarer min eksistens.

Men bare vent, jeg kommer stærk chili på min pølse og tager svinget med 117, mens jeg skråler ud ad vinduet:

Støt står min danske slamsuger
O skønjomfru i det mindste!
Her bier svenden i sin sving-ske
Mens tålmodigheden truer!

– til musik af Per Nørgård.

Ingen kommentarer to “KS: Jeg har ikke tid til en kvinde”

  1. Bjorgit Says:

    Nåå- sådanne vilde ønsker- kender jeg da ikke til-
    bare en god ridder, der vil værne og beskytte mig- og han behøver endda ikke have en hest-
    Bjorgit 🙂

  2. rasmussen57 Says:

    hæhæ det er tøffelheltens mareridt du beskriver?

    næ gør som jeg ;; lær hende at holde sig i hundens kurv ? selv om det også har givet mig et problem

    nu vil køteren sateme ikke bruge kurven mere ;;

    rasse (humanist)

  3. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Narj, det er bare gas, jeg hørte lige en ung kvinde sige en masse i DR P1 om, at hun ikke havde “tid til en mand”, fordi ditten og datten.

    Jeg tænkte: “Det er krav, hun stiller op inde i sit hoved, på vegne af sin umulige tilkommende! Hvorfor stille så vilde krav til sig selv eller den, man elsker? Hvorfor ikke bare knytte en forbindelse og så tage den derfra, ét møde ad gangen? Hvorfor har hun dog så mange idéer om, hvad et parforhold SKAL være?”

    – Det bliver alligevel aldrig, som man planlægger det! Og hvordan skulle det kunne blive det?

    Hvorfor have så mange fordomme om noget, som burde være lidt af et eventyr, eller i hvert fald et samspil med en vildt fremmed?

  4. Piraten Says:

    #3, måske er sådan en kvinde hjernevasket til at have visse ideer om, hvori et parforhold består? Ringe fra Georg Jensen, brudekjole fra Lilly og gavekort til Inspiration, så hjemmet kan blive præcist så uinspirerende som de andre hjem…

  5. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Nu, du siger bruderkjoler: Sådan en sag kan koste langt over 500 kroner!
    Og den skal jo ikke ligefrem holde i flere sæsoner…
    Hvad er det lige, man vil fortælle sig selv og familien med sådan et spild af ressourcer?
    At man er så høj på endorfiner, at man vil skide på den økonomiske virkelighed, som man immervæk skal dele med sin udkårne resten af sommeren?
    Eller er det bare endnu et saudiarabisk dogme, man prøver at leve op til ved brug af tekstiler – i mangel af testikler?

  6. Det gule lyn Says:

    Hehehe!! – jeg er nok gået glip af en masse “guldkorn” fra din side – men kan se, du stadig er et “ekko af” Peder Willum” der ikke var til at holde ud – eller måske var det omvendt, hvem ved?

    – Vi var mange, der holdt af ham – men som ikke kunne holde staklen ud alligevel.

    Selvhøjtidelighed er nok det begreb, der er det bedst dækkende. *s* – Og så slut om det!

  7. Peter Says:

    “For har man et forhold til en kvinde, skal man stå op kl. 4 om morgenen og fodre en blåhval med vilde tasmanske krill.”

    🙂 Sådan har jeg aldrig hørt det – eller kvinden – beskrevet før.

    For slet ikke at snakke om sædcellerne! 😉

    P.

    (genial tekst iøvrigt – og jeg har nu brugt over en time for at finde en term, der dækker din teknik med at benytte næsten-troper: du sammenkæder termer og vendinger, så man har en klar fornemmelse af, at de BURDE virke som konventionelle troper; imidlertid er deres brug og antal så overstrømmende og så tropisk marginale, at de – set med lingvistisk-analytiske briller – ligger nærmere kategorien bunke-vrøvl. Og alligevel skimter man en mening… måske… Eftersom jeg ikke fandt en passende term (svarende til termen for næsten-rim (som jeg heller ikke kan vinde)), har jeg overvejet en række neologier: en ambi-tropisk stil; allusiver; disfokaler … eller hvad?)

  8. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 7 Tak for komplimenten – tror jeg nok 😆
    Æh, hvad er troper for nogle, når det nu ikke kan være egnene omkring ækvator – eller har du gang i et rejseselskab?

    Min “teknik” er bare at prøve mig frem, indtil det lyder åndssvagt enough til at få mig selv til at grine – og så samtidig holde fast i en for mig selv usynlig, kinket line, som får ordene til at lyde nogenlunde musikalske i syntaksen.

  9. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    “… ambi-tropisk stil; allusiver; disfokaler … eller hvad?)”
    Yeah, what? 😀
    Sådan nogle vil jeg da gerne have råd til en dag, tror jeg nok 🙂

  10. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 6 Ja, Willum kunne ikke rigtig finde en velsmurt model af sig selv udenfor teksterne. Og det har nok ikke hjulpet, at folk syntes, at han var fantastisk INDENFOR.

    Han har muligvis derfor haft svært ved selskabelighed: det, som lykkedes på tryk, overskyggede hans knap så poetiske almindelighed, når man drak en øl med ham. Jeg husker i hvert fald én gang, hvor jeg følte et stik i hjertet af skam over selv at have været lidt for smart i replikken, med bifald for spontaniteten, men uden den dybde, som det skrevne ord giver tid til. Jeg bildte mig ind at mærke, at han bed noget af livet i sig ved den lejlighed – som vel alle poeter må gøre af og til.

    Men han var sgu ved andre lejligheder veltalende som få. En anden tilstedeværende i Huset i Magsstræde var langt mere slagfærdig og så tør som en ørkenrose, når han med foldede arme og en pædagogisk overtone kommenterede fulderikker, der forlængst var udenfor verbal rækkevidde – lige op i deres verdensfjerne ansigter!

    Jeg tror nu ikke, at han og jeg har krydset penne nogensinde. Jeg var alt for genert til at deltage aktivt mere end én gang til digtoplæsningerne dérinde. Og hvad jeg skriver nu er kun svagt påvirket af, hvad jeg har hørt fra hans mund. Men jeg er glad for, at du minder mig om ham. Ham er, om ikke andet, et meget kært minde. Han var efter min mening en overset kæmpe på poesiens vidtstrakte deponeringsareal!

  11. mcallan Says:

    Jeg føler mig lettere skavankeret efter at have læst alt dette… go nat

  12. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Gonat og velbekomme 😉

  13. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 6 Jeg er nok på det seneste mere inspireret af Jens Blendstrup, som bl.a. skriver i Weekendavisen… Måske…
    Der er i hvert fald påmindelser…

  14. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 11 Skavankeret! Godt ord igen!!

  15. Gedehramz Says:

    fantastisk knui, jeg havde ikke læst den før nu, det er da for vildt, hvis ikke EB kan finde et print til den der, hvad kan de så?!

    vel vidste jeg at kvinder er krævende, men du har ret, de er mere end krævende, og din beskrivelse er stadigt en underdrift. 🙂

    teksten kommer ihvertfald op på min væg, copyright den lettere vanvittige KSN.

    GH 🙂

  16. Gedehramz Says:

    fucking fantastisk, intet mindre.

  17. Gedehramz Says:

    og den skal så meget læses op til næste møde med drengene!

    GH 🙂

  18. Gedehramz Says:

    svar til #7

    det kaldes ikke “ambi-tropisk stil, allusiver, disfokaler, eller misogynt”, men sort snak! – og dét på et højere plan.

    GH 🙂

  19. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Det glæder mig, at du ligefrem mener, den kan more “drengene” – eller måske tjene som advarsel – vil du sende dem i kloster, eller bare have dem til at forberede/forbedre sig, så de ikke kommer til at figurere i skilsmissestatistikken?

    Tak for roserne! – Jeg prøvede at have det sjov, da jeg skrev det. Og så har jeg stadig ondt af den unge kvindelige politiker (for en sådan var hun!), som ikke havde tid til en mand på grund af sin arbejdsmæssige situation!

    Jeg mener, hvis JEG møder en kvinde, der har så travlt, vil jeg da prise mig lykkelig: At tænke sig, at have et forhold til en kvinde, der har sit eget liv, og som ikke hænger i fars nøglering hele dagen! Det borger for et langt forhold, der kan nå at udvikle sig, før det går i stykker!

    – Hvilket pragtfuldt ord: skilsmissestatistikken! DET må da høre hjemme i en sang!

  20. Rachel Says:

    #8: 😉

  21. Gedehramz Says:

    de skal i kloster hele kompagniet!

    så kan de lære det..

    GH 🙂

    ps:

    så træls at tro på sin kon´
    uanset de store melon´r
    hvilken kærlighedsfuld mimik
    midt i vores skilsmissestatistik
    tragik, tragak og hik!

  22. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Natpotten?
    Eller har du danset i cointreauiøyoaæx’en?
    😆

  23. Tagkatten Says:

    Hehe…

    Hvorfor skal der så meget til?

    #4 Jeg kan sgu li’ dig (sommetider) 😆

    #5 “Nu, du siger bruderkjoler: Sådan en sag kan koste langt over 500 kroner!”
    Joooovist!

    Laaaaangt over 500 kroner. Meeeeegeeeeet laaaaaangt!

  24. *Fille* Says:

    jeg har squ heller ikke tid til en kvinde 😆

  25. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 23 Der skal så meget til, fordi jeg fik lyst til at lave en tyk parodi på de vanvittige ting, folk kan stille op som værn imod den kærlighed, de måske ikke tør!

    Nu skriver du Laaaaangt over 500 kroner. Meeeeegeeeeet laaaaaangt!
    Hvad, øh, snakker vi 595,75 – eller hvad?
    Husk nu lige, den skal ligne en snedrive og holde i otte timer!

  26. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 24 Sgu da klart, med en liderlig muskelhund og en tæve i løbetid, kaniner og potteplanter og hvad ved jeg.

    Men se, en kvinde kan jo vande blomster og gå ture med hunde…
    😉

  27. Hovsa Says:

    Hvorfor kommer jeg til at tænke på Dan turel ( ret det hvis det er stavet forkert 😉 ) når jeg læser dine tekster … det er godt at kommaet og punktummet er opfundet for ellers ville jeg da dratte ned af stolen på grund af luft mangel…

    Og til din overskrift … så har du tid… du skal bare lige finde den … 🙂

  28. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Türell 😉

    Jeg bruger for det meste gammelt, grammatisk komma, men hvis det ikke skræmmer dig, vil jeg skam ikke skamme mig over dét skrammel-skrummel! 😉

    Jeg har “masser af tid”, teksten handler ikke om mig, men om en mentalitet, som jeg hørte en snip af i radioen 🙂

  29. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 27 jeg ved ikke hvorfor, jeg har ikke læst meget Türell, hvis jeg overhovedet har læst noget… Jeg var for tung til ham, dengang jeg klunsede en samling tekster – eller han var for tung til mig. Og krimier keder mig 😉
    Mest af alt hader jeg hverdagen :mrgreen:

  30. Gedehramz Says:

    men har du måske intiveret mig til kaffe endnu, jeg hader ikke kun dagligdagen, jeg hader hele livet, dén kan du ikke slå!

  31. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Nøh, men så står vi da lige noget af tiden. Nogle gange elsker jeg livet.
    Hvad var det, du sagde, du putter i kaffen?

  32. Gedehramz Says:

    jeg sagde at du måtte motivere mig til kaffe, så byder jeg p åden på nørrebro, du bor på sealand ik?

    jeg gir, du kobler.

    GH 🙂

  33. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Du VIL altså ikke sige, hvad du putter i den?
    :mrgreen:

    Old Zealand, it is, Kbh. SV, ikke så langt væk.
    Jeg kan ikke finde din mail-adr., kan du finde min?
    Danerland fandt den, guderne må vide, hvordan…
    Men jeg VED, du kan finde mit tlf.nr.,
    Det sagde John Lennon selv:

    “You Know My Name
    look up the number”

    evt. eniro eller krak 😉

  34. Gedehramz Says:

    ok det burde selv jeg kunne finde ud af.

    men min emailadr. er: gedehramz@forum.dk

    og min tehemelighed går med mig i graven….

    GH 🙂

  35. Gedehramz Says:

    du er ikke den eneste psykiatripatient jeg har passet der på enghavevej….. 🙂

  36. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    :mrgreen:
    Jeg kender godt den anden…

    Nu vil jeg ringe til Ole Lukøje
    og bede ham komme med noget mere sand!
    Og med megen sirlig møje
    slingre dybt ind i drømmeland!

    Godnat, og drøm interessant og opløftende 🙂

  37. Danerland Says:

    Hold da kæft, sikke en kvinde *S*

    Overvejede du aldrig, at slå igen. ?

    Smukt og shu – bi – dua poetisk.

  38. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Jeg slår aldrig på folk, der slår! 😉
    Jeg snakker eller løber – begge dele lige hurtigt!

Skriv et svar

