KS: Derfor tror jeg på kærligheden

Fordi jeg sætter en andens lykke over min egen
Og fordi dette giver mit liv et perspektiv, som er større og mere meningsfuldt, end min eget.

Det kan fortolkes som en substituering af egne basale drifter. Men opfyldelsen af egne drifter kan igen fortolkes, og endda opleves, som substitutter for kærligheden. Mine egne drifters tilfredsstillelse er blot skygger af liv i sammenligning.

Det at ofre sin magelighed for en andens lykke giver livet flere dimensioner, end jeg kan tænke mig til, mens min egen bekvemmelighed og mine ambitioner blot synes éndimensionelle og platte.

I denne kærlighedens dialog får livet dét inhold, som svarer til mine egne evner og muligheder som menneske. I mine egne behov findes kun liv og død.

Kærlighedens dialog er dén musik, som mit inderste nynner med på. En inciterende 9/16-dels jazzballade, som får livet til at undre mig.

Primitive behov er dén monlog, som keder mig ihjel. En flad polka, som end ikke kan få mine lænder til at bevæge sig.

Ingen kommentarer to “KS: Derfor tror jeg på kærligheden”

  1. Gedehramz Says:

    øhhh, den fik jeg ikke, kan du oversætte?

    GH 🙂

  2. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Til hvilket sprog? 😉

Skriv et svar

