KS: Livet er for surt til fordomme!

Egentlig har de fulgt mig hele den del af mit liv, jeg kan huske. Fordomme er jo på en måde en integreret (!) del af den måde, vi opfatter verden på: Nå, der går en kvinde med et barn, det er nok hendes datter. Nå, der går en sort mand, han er nok fra Afrika. Og så kan det jo vise sig, at kvinden er barnets ældre kusine, og manden er fra Sri Lanka eller Store Bavselse.

Men det ramte mig første gang i firserne, efter at der i nogen tid havde været medieomtale af indvandrere, og desuden af det, der dengang hed grønjakker. Jeg opdagede, at al debatten om disse grupper havde ført til, at jeg så på folk med grønne jakker på en bestemt måde, og på folk med mørk hud på en anden, men lige så bestemt måde.

Jeg tænkte: "Det må jeg se af få bugt med, det kan ikke nytte noget, at jeg render rundt med et færdigt billede af nogen, jeg endnu ikke har mødt! Livet er sgu forudsigeligt nok i forvejen!"

Og det undrede mig, at sådan en som jeg – og her er det min fordom om migselv, jeg pirker i – så let kunne bringes til at skifte om, fra en begejstret beundrer af negre i min barndom – fordi de er så smukke –  til en mistænksom, mediestyret overskrifts-belejret sidevogn til en fordom, på bare ganske få år.

Men ved nærmere eftertanke har jeg nok altid lidt af denne indbildning, som vi kalder fordom. Jeg ser på et menneske, og hvis øjenbrynene peger ned imod næseryggen, tror jeg at dette menneske er vredt. Hvis mundvigende hænger, tror jeg, vedkommende er sur.

Der var engang i et blad, der dengang hed Fagter, senere Illuderet Hedenskab, en artikel om fordomme. Med artiklen fulgte en opgave, der gik ud på at man skulle vurdere mennesker efter deres udseende.

Nu er det meget længe siden, men jeg mener bestemt, at Holger Bech Nielsen var et af de fotograferede mennesker, og at billede var taget i ét af hans mere uudgrundelige øjeblikke. I hvert fald var der et billede af et meget intelligent menneske, som fortrak sit ansigt, som om han var fotograferet af en papparazzo med et mandags-kamera. Vi læsere vidste naturligvis ikke, at dette var et geni.

Der var også et billede af, hvad man senere fik oplyst var et normalt begavet menneske med briller og et aldeles symmetrisk ansigt uden grimasser. Og så fremdeles. Stor var min overraskelse ikke, for selve det, at artiklen lagde det ud som en quiz, tydede jo på, at der var ugler i mosen. Men et stort flertal havde altså valgt Holger-figuren som den dummeste og fotomodellen som et geni – helt uden hold i virkligheden.- !

Jeg har stadig ikke fået bugt med dem. Fordommene følger mig hvert sekund af minuttet, dag ud og år ind. Jeg vurderer mennesker efter deres udseende. Det er jo det første, jeg ved om dem. Jeg har dog tilstræbt den vane kun at se på folks ansigter, så jeg ikke dømmer efter ligegyldige ting som tøj og rulleskøjter.

Men af og til har jeg overvejet, om det ikke var bedre at være blind. Stevie Wonder har et kropssprog på scenen, som er ganske uden forstillelse. Hvordan skulle han kunne vide, hvor smart han ikke ser ud, når han aldrig har set nogen superstjernes kropssprog? Derfor er han helt ærlig i sin kropslige udstråling, og det er på en sær måde en lettelse at se ham på en video. Her er et vidunder af en berømthed, som slet ikke følger konventionerne, men bare udtrykker sangens tekst med arme og ben!

Fordomme trætter mig, når jeg tænker på de mennesker, jeg har mødt, som er helt anderledes, end de ser ud. Den billedskønne sexkilling viser sig at være en besværlig, krævende opgave at være i selskab med, og den sejt udseende lesbiske pige med det maskuline ydre og et københavnsk, der river tapetet ned af væggene, viser sig at være et yderst fintfølende menneske, som kan kunsten at vise hensyn, UDEN at man mærker det!

Og selvom begge måske ofte græder sig i seng, kunne det være rart, om man kunne læse andre mennesker bedre, og ikke bare dømme dem efter de småting, man ved om dem i forvejen. Livet er for surt til at dømme det på forhånd. Man ender med at gå igennem det med hangarporte som skyklapper.

Voksne er børn, der er blevet sindssyge, siger man. Og fordommen er én af de sindssygdomme, der rammer os, når vi giver efter for omverdenens pres og begynder at stræbe efter at være nogle andre, end vi egentlig er. Så begynder det at betyde noget, om vi går med de rigtige sko, om vi er smarte på den forkerte måde, og om vi kender nogen, der har et billede af Madonna med barm. Om vi arbejder for Karl Smarts firma Codex, eller bare for Karl Hansens Slagtesvineri i Børlev. Om vi hedder Simon eller Farouk. Osv. osv.

Noget børn virkelig ikke har tid til at beskæftige sig med. Deres liv er alt for intenst og ærligt til, at de skulle bekymre sig om ligegyldigheder. Børn er måske nok ofte sky. Men de ser lige på den, de møder, og lige igennem! Sådan ville jeg gerne være igen! Jeg skal bare lige lære at give slip på mine 117 fordomme. De er eddermame klistrede!

Tags:

Ingen kommentarer to “KS: Livet er for surt til fordomme!”

  1. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Kunne noge fortælle, hvordan man gør som de siger: “tag det med ’konkurrence1’.”
    Jeg har vistnok aldrig brugt tags…
    Jeg kender én, der hader Ericsson og hellere vil have en Nokia. Personligt er jeg vant til svenskeren med det japaske fornavn. – Så hvorfor ikke deltage i konkurrencen, når jeg nu alligevel gad grifle om min last 😉

  2. lilleQ Says:

    ja da Knud.
    Du klikker på rediger, skroller ned og lige under den tekst du har skrevet er et felt hvor du skriver dine tags.. skriv konkurrence1.. går ud fra det er det du vil tagge dit indlæg med 😉 og klik på gem… klik igen på gem der hvor du plejer at klikke på udgiv, så det med…

    LilleQ

  3. lilleQ Says:

    grifle om en last er også det jeg er bedst til ;-)…at der så kommer lidt ind over som omhandler denne her interessante konkurrences emne så det bare herligt 😉

    og jeg kunne i øvrigt godt tænke mig en ny mobillos…

    LilleQ

  4. Andiman Says:

    Tilføj tag: Konkurrence 1.

    >;~}

  5. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Takker, Q og Andi 😉
    Det virkedde sgu!
    Tænk at jeg overså den linje, hvor der står: Tags – eller hvad der nu står…

  6. Gedehramz Says:

    #5

    lol min ven, det var vist godt at du lærte at tagge, fed tekst, man kender en mand på skægget!

    GH 🙂

  7. Andiman Says:

    Jeg har stemt på dit IL. Det er ikke nær så godt som mit eget, men de ville ikke vælge mit.

    ;~}

  8. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 6 Tanks 🙂 Nok ikke det fedeste, jeg har skriblet, men jeg ser, at den kom med i opløbet!
    Hvis jeg skulle vinde, kender jeg én, der virkelig trænger til en glad telefon-oplevelse!
    Glæden ved at vinde ville være en falmet plet sammenlignet med glæden ved at give
    – og plante et smil på DET ansigt – igen.

    # 7 Andi, du flækker mit ansigt hver dag :mrgreen:
    Hvis du nogensinde forlader bloggen, følger jeg efter dig til et andet forum! 😉

    PS: Tak for stemmen! Jeg ville også have stemt på dit indlæg, selvom det var dårligt 😆

  9. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    PS: Jeg afstår fra at stemme, det er uetisk at stemme i en konkurrence, man selv deltager i.
    Det ville føles ligesom at stoppe en frikadelle i kæften på et lille barn, og når det så ikke kan sige noget for bare frikadelle, så siger man “Neeiii, hvor smager det godt!!!”

  10. Gedehramz Says:

    dét kan du lige understå dig at gøre!
    ned med den giftige uekologiske frikadelle, og jeg selv skal komme forbi og kvæle dig med den!
    du stemmer som jeg naturligvis på dit eget produkt capisce! –
    jeg har sagt det før knui, du er et menneske med ben, og sandsynligvis også arme, så du gør som en af dem med skæg, pas din borgerpligt, stem på din indre forfører, og ned med frikadellen!

    GH 🙂

  11. Buller Says:

    Du kan da være helt rolig. Hvis dit bud er på 3.g’s nivaeu, er de to andre på 7. og 3. klasses. Tillykke!!!!!!

  12. Andiman Says:

    And: Mit indlæg sad lige i skabet, men det ville jo se dumt ud, hvis jeg vandt igen.

    >;~}

  13. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 11 Dét må jeg lige tjekke! Jeg har faktisk ikke læst dem endnu 😳

    # 12 Kan du så se at få det indlæg ud af skabet!!! Det ligger jo og lugter derinde!!!

  14. Buller Says:

    Niveau – har selv lært mine elever, at de skal se en laber larve for sig og så sige: Nivea – auuuuuu!! Pinligt!!!!! Fingrene går for hurtigt! *SSSSS*

  15. Fredina Says:

    hvor ligger Stor Bavselse?

  16. Fredina Says:

    #11 tak :-S

  17. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 14 Uhh, nivea – uhh, ni vers 😉

    # 15 Lige foran Bagbavselse og bag Forbavselse!!

    # 16 Bare rolig, der er kun mit pedantiske stave-nazi-syndrom til forskel, indholdet er det væsentlige!

    ### Nu er jeg så spændt på, hvem der har vundet, for tænk hvis jeg kan forære hende en telefon, når hun nu hader sin sony-ericsson!

    Men jeg kan ikke finde resultatet!
    Typisk!

  18. Bjorgit Says:

    NU er det spændende at se- OM du vandt- en stemme har du da fået- for jeg synes det er et skide-godt indlæg, der siger alt—
    Kh Bjorgit 🙂

  19. Gedehramz Says:

    Tillykke knui, skal man slås, så skal det være af den bedste!

    GH 🙂

  20. Bjorgit Says:

    YES- stort tillykke- HVOR ER DET DEJLIGT. (så er mit clairvoyante øje alligevel ikke så tovligt, det blev min sidegevinst)
    Endnu engang tillyke- you deserve it- 🙂

  21. Tagkatten Says:

    … og så siger du at vi gør alt for lidt for de ældre.

    Der er endda et ret godt kamera i bæstet!

    Tillykke.

  22. Andiman Says:

    Tillykke kollega.

    >;~}

  23. Sneglen Says:

    Tillykke Knud

    _@/´

  24. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    ### Takker mange gange, sagde manden og savede endnu en gren over!
    Hvad skal jeg sige, den her skal til Viborg…
    Det er alt for galt!
    Det er bare for fedt!
    Det kan kun ende godt!
    Det er lige noget for mig!
    :mrgreen:

  25. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Så blev det atter jul i november!

  26. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    OBS: Hvis nogle fra Tuesday Paradise eller Kvartetten skulle læse dette, så fortæl det endelig ikke til Miss M! Jeg vil selv fortælle hende, at hun kan gemme sin Sony-Ericsson til dårligere tider! Tys-tys, hold det hemmeligt, til pakken er ankommet!

  27. Bjorgit Says:

    Knud- der en mail til dig- bagved- jeg kom også til at skrive en såkaldt lyn-besked- men slet den, der kunne jo ikke stå noget- en historie bare til dig-
    Bjorgit 🙂

  28. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Bjorgit, nu er der minsandten en svar-mail til dig 🙂

  29. Bjorgit Says:

    modtaget 🙂

  30. Bo1 Says:

    Sådan, tillykke lidt forsinket 😆

    Cheers B:o)

  31. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Takker, sagde manden, han satte sig på en fotomodel 😉
    (Ja, dén skal gentages, basta!)

Skriv et svar

