Kærlighedens fjender 1: STOLTHED

Dette kan måske være det sidste af en “serie” indlæg om kærlighedens fjender! For med stolthed ender og begynder al åndelig elendighed. Et andet ord for stolthed er hovmod, og disse to ord kombineres i det engelske “pride” – som også betyder stamme.

Her er tale om en stivnen i fortiden, i modsætning til et kært minde. Kun en såret sjæl har brug for at “vise dem”. “Jeg skal vise dem!” siger et barn, der er blevet mishandlet verbalt, mobbet og drillet på en åndskabsfuld måde. Og kun, hvis barnet ikke har styrke med hjemmefra til at trække på skuldrene og sige:

“Jeg vil da skide højt og glinsende på, hvad halvhjerner, der forfalder til ondskabsfuldheder, mener om mig. De papirhjerter og rosinhjerner aner intet om mig, men de har så mange problemer, at de prøver at skubbe dem fra sig ved at mobbe andre.

De mentale Lada’er er jo selv bange for at blive drillet, og da forsvar er det bedste angreb, forfalder de til mobning i mangel af intelligente løsninger. Sådan nogle patetiske, ynkelige og latterlige åndsgnomer gider jeg da ikke tage alvorligt!

Livet er for kort og effektivt til at jeg gider spilde det på mentalt retarderede, hvis selvværd afhænger af andres mangel på samme!”

Hvis ikke man har dén ånd eller en endnu bedre, kan man meget let forfalde til ambitioner om at vise drillepindene, at man er bedre, end de tror. Og så er det, at stolhed bliver relevant. For andre er den blot en kedelig og pinligt selvoptaget støj i musikken.

Stolthed viser sig oftest som et sidespor i en samtale. Ét såret sind plaprer løs om sit eget kedsommelige liv, fordi der for en gangs skyld er sket noget i det, som kan bruges overfor drillepindene i vedkommendes hukommelse. Tilhørerne er så nødt til at vente til anfaldet er overstået.

Men stoltheden gør endnu større skade, når folk er for stolte til at spørge om hjælp, indrømme at de ikke kan klare en situation og i særlig grad skadeligt, når nogen har brug for kærlighed og er for stolt til at modtage den. Det er gerne folk, der er blevet mobbet, der har svært ved at modtage kærlighed.

Jeg vil ikke komme ind på de komplicerede mekanismer i denne forbindelse – frygten for at stole på andre og manglende evne til at tro på, at de virkelig kan elske én osv. – de skal bare lige nævnes en passant, og for en vis ordens skyld. Her drejer det sig jo om stolthed.

For selv, når man har indset disse faldgrubers eksistens, kan stoltheden stå som en sidste barriere imod kærlighedens grænseoverskridende, nærgående og ofte intimiderende realitet. Nogen elsker mig, og jeg skal vise vedkommende, at jeg skam ikke har brug for kærligheden. Jeg er stærk og selvstændig, jeg kan klare mig selv! Og det er jeg stolt af!

“Damned indecision and cursed pride
Kept My Love For Her Locked Deep Inside
And it cuts like a knife
– She’s out of my life!”
– synger Michael Jackson i “Out of my life”

Og vi andre tænker, som så vi en film:
Ja, du er en klovn, at du ikke indså, at kærligheden er det største af alt,
og at den er mildt overbærende, både overfor svaghed af enhver art
og overfor stolthed. Men det sidste er det sværeste,
fordi stoltheden er så fuldkommen idiotisk!

Man skal være meget hårdt ramt for ikke at se med det samme, at stoltheden er netop idiotisk. Men i det vestlige, amerikaniserede samfund, som er så kærlighedsløst som nogensinde, er stoltheden lige så udbredt som overvægt. Og den ligner på en måde også netop overvægt.

Stolthed er det, at folk lægger for megen vægt på deres egen ære og værdighed. Stoltheden får folk til at ligne forfængelige, selvoptagne fjolser. Så selv de, der virkelig savner kærligheden, forringer deres chancer, både for at blive elsket og for at opdage, at de er elskede.

Pride, honour and vanity
are the worst kinds of insanity.
Citatet er mit eget, og dét er jeg stolt af!

ODS: “…besl. m. IV. stille, I. Stolle, I. Stolpe, Stylte, m. grundbet.: stiv, rank…
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=stolt&submit=S%F8g

Ingen kommentarer to “Kærlighedens fjender 1: STOLTHED”

  1. mcallan Says:

    Livet er for kort og effektivt til, at jeg gider spilde det på mentalt retarderede, hvis selvværd afhænger af andres mangel på samme!”

    Den’s kroning fatter jeg ikke lige … prøv lige igen … sådan bare for mig…

    Men ellers godt skrevet …

  2. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Livet skal ikke spildes på folk, der føler sig mere sikre, hvis de kan gøre andre usikre!
    Undskyld min ordflom 😉

  3. mcallan Says:

    Tak dunK … den havde sat sig fast …

    I klogskabens ulidelige klare lys, kunne jeg godt være gået i en anden retning, sådan noget ved man i dag da vildskab ofte bliver erstattet klogskab… og ligemeget hvor meget du advarer folk, skal de lige prøve om det nu er rigtig at det er forkert …

    Du ska lytte til andres dumheder, livet er for kort til at begå alle selv… men en ungersvend med kærste bobler i blodet han lytter ikke meget til andre… så the never endding storry of light insanity, gowes into iturnity…

  4. rok Says:

    “Livet skal ikke spildes på folk, der føler sig mere sikre, hvis de kan gøre andre usikre”
    og lige præcis der knækker filmen.

    Fantastisk fin text der ødelægges af en absolut hovmodig kommentar Knud.
    Livet er givet og alle har fortjent det. Hvem er vi til at dømme andre ?

  5. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    “Jamen altså,” tak; men hvaffen kommentar er hovmodig?
    Jeg kan nu se, at teksten er skrevet i et hjørne, hvor jeg havde sat mig på grund af tidnød og et stænk irritation. Jeg skulle have sat mig nærmere centrum, hø-hø, cent-rum 😀

  6. WUnite Says:

    Det hører vel med til vores materialistiske levevis hvor man kan købe sig til ”stolthed” ved at gå i det rigtige tøj, selvom vi godt ved at et par bukser til 1200 ikke er bedre på nogen måde end nogen til 50 i en slidtest og de har kostet ca det samme at producere, samme stof, de har bare skåret stoffet det på en anden måde, alligevel føler folk sig nødt til at investere op til flere måneders tilrådighedsbeløb på at se ud så folk ser dem, som de selv ser folk på tv, der har dette tøj på.

    Prøv engang at tænk over at når du giver 1200 for noget, har du forinden skulle tjene det dobbelte (ca) for man skal jo betale skat af sin løn, det vil sige måske 14 dage du skal gå på arbejde (lærlinge løn) kun for at købe et par bukser som stadig ikke har kostet mere at fremstile end dem til 50..
    Materialisme er også kærlighedens fjende, (tæt på nr 1) går ud på mig mig og mig samt mere er godt, mere er bedre, mere osv.

    Cool citat 🙂

  7. chokolotte.nationenblog.dk Says:

    fedt indlæg 😉 nu vil jeg gå glad til bageren. og kun smile venligt til de mentale lada’er -s-

  8. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Prøv bare at smile stolt!
    Og se dig så i spejlet: ville du gerne møde sådan én?

  9. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Nu har jeg sat et billede på af én, der “smiler” stolt eller rettere blamerer sig med sit hovmod – fra traileren til Cheers / Sams Bar, klippet fra

  10. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Men manden har nok snarere lavet fis – eller er han i færd med at slippe én?

  11. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 6 Så mange penge bruger jeg ikke om året på tøj, måske ikke engang på to eller tre år!
    Men du har helt ret, WUnite!

    Citatet er fra en sang, jeg skrev engang, men jeg kan hverken huske eller finde den 😐

  12. chokolotte.nationenblog.dk Says:

    #8 nej jeg ville ikke møde sådan en ;-( men kødets lyst gjorde mig blind. det er fortid.
    så ja, jeg ser mig i spejlet og syns om det jeg ser 😉 i dag.
    nu skal jeg blot huske at leve. det glemmer jeg alt for tit.

  13. Hovsa Says:

    Jeg elsker min lada… er ikke for stolt til at sætte mig ind og vise at den er betalt.. Elske.. hvad er det ? Er det noget vi har lært fra barnsben.. måske og måske ikke ..men hvis man ikke elsker sig selv kan man heller ikke give slip på hadet til dem der har for meget.. At være tilfreds er en svær ting for vi bliver jo bombaderet med skal du ikke have den sidste mode ..jamen hvad er moden dog for en ting..det er også in at gå på genbrug selvom at man ejer en million.. Alt kan syes og omlakeres.. fådet til at ligne en halv million ved at påsy lidt glimmer og et ekstra søm i riben.. En fuglekasse kan godt holde på varmen ..hvorfor .. joh.. der er ikke så lang for at finde sin gaffel og ikke den af sølv eller guld… Vi er ved at glemme hvad ægte kærlighed er !!!

  14. chokolotte.nationenblog.dk Says:

    #13 lada er en fed bil. jeg bruger det som metafor. hørsholm lever for biler de ikke har råd til. de tænker som man tænker der hvor lada blir-blev fremstillet.
    mht kærlighed er jeg ked af at det er mammon der er the king. uanset ;-(

  15. chokolotte.nationenblog.dk Says:

    ps undskyld Knud. det er din metafor med lada. jeg kalder dem leverpostej folk. men syns bare dit udtryk er sødere og meget nemmere at udtale 😉

  16. Hovsa Says:

    #14
    Som en by i rusland 😉 Det er der mang der gør de ved ikke beder.. De har måske ikke prøvet det og kan derfor ikke sætte sig ind i det at leve som bliver påduttet .. menskelighed er en svær ting her i 2008…

    Nyd livet Choko ….der er altid en vej ..man skal bare finde den rigtige ende af snoren og trække hårdt.. 😉

  17. Tagkatten Says:

    Er der “spejle” i “Lada’er” så man kan se bagud? (Metafor)

  18. Hovsa Says:

    Tagkat ..det kunne måske være nemmere at bagge … De store forlygter peger fremad så man kan se 100 m længere frem og det er jo den vej man skal 🙂

  19. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Jeg skulle have sagt Volga, sådan én er der sgu ingen, der har 😉 Eller Zil!
    Men jeg ved godt, at Lada er bygget til at holde. Til gengæld vejer den så meget som en boligblok på Nørrebro og er vist ikke helt forureningsfri eller sikker for dem, man rammer…

Skriv et svar

