At finde sin verden. Sit rum…

Min utålmodighed og rastløshed er nok mine største laster. Det er på grund af dem, at jeg ryger smøger. Så fylder man tiden med noget, mens man fylder ine lunger med røg. Sjovt nok fremstod piberygere som rolige mennesker, da jeg begyndte at ryge. Rygning er måske en narresut, en erstatning for en dyb indånding?

Når jeg sidder og venter på nogen, tager jeg en smøg. Jeg har ikke helt fat i min verden, så jeg tager fat i luften omkring mig og fylder den med røg. En håndfast måde at illustrere den indånding på, som jeg så til gengæld ikke tager!

Jeg var i Thailand engang, og jeg fandt ud af, at jeg havde det ganske, som jeg altid har haft det. Thailand og en flyvetur på seks tusinde kilometer kunne ikke ændre min grundtilstand af rastløshed. Ud og opleve noget? Ja, jeg oplevede, at det ikke gjorde den store forskel.

En gang imellem har jeg dog oplevet noget andet: at vende tilbage til min egen verden. At være til stede og bare lade lyset fylde mine øjne, lydene srømme ind i mine ører, som var det hele musik, og stemninger skifte som linjer i et digt af Benny Andersen eller som scener i en italiensk film.

Når jeg kigger ud ad mit vindue i skumringstimen kan jeg opleve denne nuets velsignelse. Alting står netop så stille som tiden, og livet finder det tempo, der er musikalsk. Det kan også ske efter en lang dags arbejde med at bygge med på noget, om det så er musik eller et redskabsskur. Træthed og mæthed gør det naturligt at slappe af og lade alting være.

Så har jeg fundet tilbage til mit rum, det store, tomme rum, som giver plads til alting og ingenting. Så kan jeg se livet som et landskabsmaleri af L. A. Ring.
http://www.kunstonline.dk/indhold/la_ring.php4

Jeg har det som banevogteren, der venter på toget.

Ingen kommentarer to “At finde sin verden. Sit rum…”

  1. Bjorgit Says:

    Det kender jeg så godt. Det indre rum er godt at være i, og det er det jeg mener med begrebet “centrering”
    Jeg kender godt til behovet for at tage på opdagelse- til ønsket om at flytte tilbage til larmen i København,
    og i virkeligheden ER det jo ikke så vigtigt. Det vigtigste ER at være centreret-uanset hvad, SÅ indfinder
    roen og tilfredsheden sig.
    Kh Bjorgit 🙂

  2. fillefutten Says:

    Jeg kender det godt og var vildt bange for den der rastløshed da jeg stoppede – men den er forsvundet !! Jeg tror de er trangen der spiller dig et puds..

  3. Ronaldo Says:

    Røgrum hvad betyder det — Trang nej aldrig — Jeg har røget i mange år. stoppede for ca 30 år siden totalt — men den gang hvilke tider. Da filter gjorde sit indtog – føj for satan.

    Jeg har udelukkende røget Ren Virginia . Cigaretter ( Players eller Senior Service ) pibetobak . Blå Capstan plade tobak. som jeg blandede op med friske kartoffelskiver og Svedsker. gemte en dåse væk i op til 10 dage. det var altid en nydelse at åbne en ny.

    Hvad Tobak angår , er jeg aldrig gå på kompromis. Kunne jeg ikke få det jeg ville have , så røg jeg ikke så længe.

    Alt det kolort der ryges i dag , fatter jeg ikke en skid af. at folk kan holde det ud. det er det mest elendige tobak. der er ikke nogen god aroma i. ingen smag overhovedet. Hvis man er afhængig af det, så er man narkoman i min forstand.

  4. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 1 Ja, det er bare så svært at beskrive, for det ER egentlig ikke et indre rum, så meget som det er en harmonisk tilstand, der muliggør, at det indre rum kan leve med i det ydre. At man kan være med i livet som det er, uden ambitioner eller længsler. Det opleves, som om man er “kommet hjem”, og pludselig har man hjemme overalt, hjemme på hele jorden. Også fordi alle andre jo er i den samme tid. Alle de mennesker, man nogensinde kunne drømme om at længes efter, er i det samme rum.

    Og hvis de ikke er dér, er det deres eget problem. Det er simpelthen fordi de ikke har opdaget det – eller de har glemt det, ligesom jeg har glemt det og ikke opdaget at jeg har glemt det, når jeg fiser rundt som en bi i en blender og leder efter udgangen.

    # 2 Det er ikke det, at jeg ryger, der er sagen; det er ÅRSAGEN til at jeg ryger, der er sagen. Det handler om dette fravær, der opstår i puberteten, og som er så svært at vikle sig ud af! Jeg begyndte at ryge, da jeg var 12 år gammel, men jeg gjorde så mange andre åndssvage ting i samme periode. Rygningen er bare et eksempel på fraværets tillærte adfærd – eller egoets overskyggende ikke-væren.

    # 3 Jeg har ikke noget imod at jeg ryger eller rygning som sådan. Men jeg har opdaget, at jeg ryger for at belønne migselv – og samtidig berøver mig selv muligheden for en dyb indånding, også på et mentalt plan.

    Narkomaner har det samme belønningssystem i sig. Men at belønne sig selv er som at skide i bukserne for at sidde godt: når det tørrer, sidder man dobbelt så hårdt i det. Den bedste belønning, man kan give sig selv er at glemme sig selv, og åbne sine sanser for nuet. Det har taget mig mindst 35 år at lære dette, og jeg er her ikke endnu 😉

    ### Som jeg skrev til Belladotte om lykken:

    Lykken er et lille, aflåst rum i mit sind,
    og jeg er ham narren, der render rundt og leder
    efter nøglen det meste af tiden.

    Pludselig går døren op, men før jeg kan så meget som
    kaste et blik ind i rummet, finder jeg ud af,
    at jeg vender ansigtet den forkerte vej.

    Og fordi jeg ikke har øjne i nakken – eller fordi jeg
    har for vane at gå sidelæns rundt om den
    dampende grød, jeg kalder min hjerne –
    ender det med at jeg går ind i en telefonboks
    og ringer efter en stenograf…

  5. Tagkatten Says:

    Dybest set er man sin egen fange.

    Har man det som “den hvileløse løve i buret” er man i virkeligheden både løve og bur!

  6. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Og så kommer Albert Camus med sin nyfotolkning af Sisyphos-myten og får det hele til at handle om holdning/fortolkning – det de kalder attitude på engelsk 😉

  7. Danerland Says:

    Ham Dunk er en klog mand *S*

Skriv et svar

