Op med SU’en – for en anstændig levefod!

Det er et vigtigt spørgsmål, om studerende skal passe et job ved siden af studierne eller ej.

Det er landets fremtid, der står på spil, og det er ikke hensigtsmæssigt at tvinge folk til at passe to jobs: studiet og morgen- eller aftenjobbet.

Det er simpelthen for åndssvagt, især nu hvor der kommer for få ind på de højere uddannelser, at få samme studerende til at spilde tiden med at kæmpe for en anstændig levefod.

SU er på 5007 kr. mdl. Fem tusinde og syv kroner!
Der er er ganske vist transportrabat på ca. 27 kr. pr. dag = godt 800 kr. pr. måned.

Det er altså ikke sjovt at skulle leve et liv i dagens Danmark for de penge.
På grund af middelklassens stjernelønninger koster en falafel 35 kr. i Gentofte og mange andre dyre kvarterer, og udenfor København er grillmad ret pebret – i prisen!

Hvis man ikke har erfaring med at lave mad, kan man selvfølgelig leve af grød.
Men hvorfor skal de mennesker, der gider gøre samfundet den tjeneste at uddanne sig til profitable og lukrative mennesker i fremtiden fremfor at gå ud og finde sig et arbejde til det tredobbelte efter skat, hvorfor skal de ikke have
en anstændig tilværelse lidt over den såkaldte “starthjælp”?

Regeringen har talt så meget om, at det skal kunne betale sig at arbejde. Det kan fandeme ikke betale sig at studere, hvis man skal låne de max 6000 kr. om måneden for at leve som et normalt menneske! Prøv at regne på den gæld, der kommer ud af at låne 72.000 om året med renters rente i fire-syv år!

Eller tænk på den træthed, der opstår når man står tidligt op for at rende ud med aviser, og så alligevel vil leve lidt om aftenen i den unge alder, hvor det sociale liv betyder 100 gange mere, end det gør for størknede egoister, der ikke blot har deres på det tørre, men selv er tørret ind til nogle hobby-sublimerede, resignerede egocentrikere, der har glemt alt om ungdommens længsler, drømme og sociale inspiration!

Føj for en fedtet finke, siger jeg bare til dem, der ikke under folk et liv i den alder, hvor liv betyder noget!

Dette indlæg er oprindelig en kommentar til Tjaldi’s indlæg om ‘Harmløs snyd’ eller…
http://tjaldi.nationenblog.dk/2008/07/29/harml%c3%b8s-snyd-eller-n%c3%b8dvendigt-lovbrud-for-overlevelse/

Reklamer

Ingen kommentarer to “Op med SU’en – for en anstændig levefod!”

  1. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    De, der ikke mener, unge har noget at tale sammen om ud på natten, har muligvis selv været forholdt eller selv forment sig disse inspirerende samtaler, der opstår, når alle dødbiderne sover?

    Der er også lige en anden problematik, der spiller ind her:
    15 % af mennesker er A-mennesker.
    25 % af mennesker er B-mennesker.
    Resten er hverken-eller-mennesker.
    Men det er naturligvis A-menneskene, der sætter dagsordenen, de har vundet i søvnlotteriet og derfor også i livets åndssvage, materialistiske og uinspirerende matadorspil!

    I stedet for at drømme, være kreative og filosofiske, i stedet for at søge en mening i galskaben, har de bare knoklet derudad på “mandens” betingelser. De har vraget åndens længsler og kastet sig ræbende ud i malstrømmen af lukrativ foretagsomhed og åndløs teknologi-fetishisme!

    De bestemmer i dagens verden. De har udviklet indviklingen og indviklet udviklingen, og de elsker at forestille sig, at de gør menneskeheden en tjeneste. Bevarres, nogle af dem gør da virkelig også gavn, men mange af dem styrer bare blindt ud i kommercialiseret, fladpandet populisme – hi tech!

    Og jo, vist tjener de penge og lægger skattekroner, men menneskeheden har altså mere brug for hinandens selskab end for en spilkonsol, der fremmer motorikken og onanien, men fjerner folk fra det basale, sociale liv, som beviseligt er helbredende. Ligesom ensomhed beviseligt er mere usundt en både rygning og alkoholisme!

    Her æder min argumentation så sig selv bagfra, kan jeg se. For de samme studerende, der gider uddanne sig til landets fremtidige indtægtskilder, er jo mest ydende, når de netop fremmer idiotien 😆
    Der er sgu ingen penge i god, gammeldags sund fornuft!!!

  2. Finn Fist Says:

    Hvad er der lige galt med at fremme onanien ??

    😉

  3. Bjorgit Says:

    # 2—- Vidste du ikke, at du bliver døv og blind af at onanere???? hæ-hæ
    Bjorgit

  4. Finn Fist Says:

    HVA SIR DU ??
    😉

  5. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Han siger: “Ved du, Rikke er død af blindtarmsbetændelse i Namibias hær!!”

  6. nicolai Says:

    Tja su burde op ellers skal de fjerne loftet for max indtjening ved siden af.. jeg har godt 6000 kr at gøre godt med udgifter for 5400 og så lige mad oveni .. det ikke nemt dælme rart jeg har en kærste der tjener lidt til kassen osse… selv om man føler sig som en nasser… :S

  7. Tagkatten Says:

    Smart tænkt!

    Først skal vi forsørge folk mens de tager en uddannelse, der ikke er brug for, og så forsørger vi dem videre bagefter, når de ikke kan få arbejde!

    Jeg kan jo godt se at den del af befolkningen, der skaber de værdier, som alle andre skal leve af, burde lægge sig hårdere i selen, så alle de andre ikke behøver det.

    Mærkværdigvis har dumme bønder, siden de første dukkede op efter jægerfolket ,godt vidst at en ko ikke kan leve af sin egen mælk, men at der skal høstes lidt foder til dem ved siden af………

    Nu mangler det intelligente, dannede, udviklede menneske bare at opdage det samme!

  8. Tagkatten Says:

    ……. http://tagkatten.nationenblog.dk/2008/07/31/lever-vi-over-evne/

  9. Peter Says:

    OK, saa du vil nyde nu, det lyder nu meget fair – livet skal leves mens man har det og kan paaskoenne det.
    Du vil bare have denne nydelse foraeret, dvs. ikke tage et laan (som vel at maerke IKKE bliver forrentet mens du studerer) eller et arbejde, det lyder ikke saerligt fair. Hvad saa med alle de mennesker, som tager haandvaerksuddannelser – skal de straffes for ikke “at goere samfundet den tjeneste” ?
    Det er ikke, og har aldrig vaeret meningen, at SU skal goere et arbejde unoedvendigt – det er paataenkt som en hjaelp til folk, saa de kan bruge mere tid paa studier. Men mere vil have mere, ikke ? 😉

    Jeg synes aerligt talt, at SU har det fint.
    Det er bare aergeligt, at folk har en manglende forstaaelse for hvad det hele gaar ud paa…

  10. C.R Says:

    #9

    Hvis du havde skrevet det på et DANSK tastatur, kunne jeg måske se fornuften i det

    C.R

  11. Franki Says:

    Tør nu lige øjnene og tag en dyb indånding.

    Univeristeterne holder sommerferie fra juni til september. Det er de færreste mennesker der holder mere end 3 ugers sommerferie.

    Er det virkeligt så hårdt at modtage undervisning at man skal bruge 3 måneder til rekreation.

    Smøg nu ærmerne op og tag et job, det er heller ikke et dårligt kort at have når jobbet skal søges efter endt uddannelse, at man er villig til at bestille lidt.

    Ungdommens længsler kan sagtens kombineres med et job, der er ingen der har lovet jer alt på et sølvfad til i engang snøvler jer færdige med jeres læsning.

  12. Tagkatten Says:

    #9 Sjovt nok, så vil den forsørgede studerende, efter afsluttet uddannelse, opdage at resten af livet skal man selv tilvejebringe den købekraft, der åbenbart er så nødvendig for at få sig lidt livskvalitet – med mindre, selvfølgelig, han/hun vælger at fortsætte med at lade sig forsørge………

    Det undrer mig lidt, at det ikke må koste noget at anskaffe sig viden, der kan give indtjening, mens det godt må koste noget at skaffe sig tag over hovedet.

  13. lilleQ Says:

    hmmm de som tager en håndværkerudannelse tjener deres løn under uddannelsen. Ved det for har selv været der.
    Er man på S.U. og går på en videregående uddannelse, så er det forbandet svært at få økonomien til at hænge sammen kun ved S.U. Ved jeg har været der.

    Der er ikke mange studier, hvor man har 3 måneders sommerferie… det studie jeg læste, havde ikke. Vinterferie/efterårsferie var en by i rusland og juleferie, tjahh hvis jeg klemte ballerne rigtigt hårdt sammen, kunne jeg lige holde et par (2) dages ferie hos min familie, hvis jeg havde råd… men så var jeg også bagud i eksamenslæsningen, opgaveskriveningen o.l. og måtte leve måneden ud på vand og havregrød.

    Det er underligt at alle uddannelser som ikke er S.U. finansieret betegnes som fuldtids arbejde, men de S.U. finansieredebetragtes som dovent forkælet læseri!!!…. Hvorfor? Langt de fleste på en mellemlang- eller videregående uddannelse knokler med deres studie op til 45-50 timer om ugen…og så forventes det oveni at de skal dobbeltjobbe, fordi deres dovne forkælede læseri intet er værd?

    Hvor mange af jer ville knokle 45-50 timer om ugen for godt 6000 om måndeden??? Hvor mange af jer ville kunne få jeres økonomi til at hænge sammen?
    På den ene side kalder i ungdommen fremtidens håb, på den anden side klandrer i ungdommen for at være dovne og forkælede… De mest forkælede er i mine øjne, er dem som klandre de unge, for de ville ikke byde sig selv, det de mener de unges skal bydes.

    LilleQ

  14. Martin R Says:

    til 9.
    Jeg kan blive så harm når jeg ser folk skrive skråsikkert om noget de ikke har forstand på. SU lånet BLIVER forrentet når man studerer. Ok, det er en forholdsvis god rente på ca. 4-5% p.a..

    til 11.
    Ja det ser jo godt ud at man har undervisningsfri (ikke ferie) fra juni til september, problemet er bare at eksaminerne sædvanligvis først slutter i starten af juli, og som der tidligere er blevet nævnt er der ingen “småferier” da der også læses på helligdage og i julen. De to måneder der så er tilbage er dog ikke ferie, personligt er jeg næsten hver dag i laboratoriet og laver forsøg da jeg er i gang med mit speciale. Så alt i alt har jeg to ugers ferie i år.

  15. Tagkatten Says:

    Håndværkeruddannelserne tjener penge ind til uddannelsesstedet undervejs, – derfor får de løn. Det gør de videregående uddannelser ikke.

    Bla. derfor lønnes folk med videregående uddannelser højere, når uddannelsen er overstået, og får kompensationen på den måde. At der samtidig skulle være fuld kompensation under uddannelsen ville være dybt uretfærdigt overfor de håndværksmæssige uddannelser.

    Det knokkelarbejde, der udføres under et studie udføres alene til fordel for den studerendes senere erhvervsmuligheder, og derfor er det rimeligt at man selv betaler for en del af det. Først når studiet udnyttes erhvervsmæssigt får samfundet fordel af det, – samtidig med at der tjenes penge.

  16. Franki Says:

    #14
    Jeg læste selv i tre år med to børn at forsørge, så jeg ved godt hvad jeg snakker om.

    Hvis man vil, kan man sagtens klare at arbejde lidt indimellem, og ellers er tæring efter næring et udmærket princip at tage til sig.

    Et faktum er at folk med længere varende uddannelse, som regel indhenter lønefterslæbet efter en ret kort årrække, hvis uddannelsen er valgt indenfor et felt, hvor der rent faktisk er jobs.

    I mit eget tilfælde gik jeg ca 300% op i årsløn sammenlignet med mit håndværkerjob, fra før jeg læste.

    Der er som Tagkatten og andre nævner, ikke tale om studie forsørgelse, men studie hjælp, der er en forskel.

  17. Martin R Says:

    #16
    Det er meget muligt at du ved hvordan forholdne var da du læste men tiderne skifter, og der bliver lavet nye vilkår. Så vidt jeg husker blev hele studielåns-systemet lavet om i 1996.

    Jeg mener heller ikke at SUen skal sættes op, nå ja hvem kan ikke bruge lidt flere penge. Jeg er dog i den heldige situation at jeg ikke behøver at tage studiejob da jeg har fået et prægraduat stipendie (Jeg arbejdede dog de første 3 år af mit studie).

  18. Franki Says:

    #17
    Jeg læste fra 1999-2003 så det er ret friske erindringer 😛

  19. Martin R Says:

    Så husker du forkert.
    Sakset fra SU.dk

    Renter på dit SU-lån
    Der løber renter på dit SU-lån. Både mens du læser, og når du er færdig med din uddannelse. Du betaler også rente af de tilløbne renter.
    Renten på SU-lån efter endt uddannelse er diskontoen med et procenttillæg eller et procentfradrag, der hvert år fastsættes på finansloven. Procenttillægget kan ikke overstige 1. Renten på SU-lån mens man læser er 4 procent om året – den er ikke bestemt af diskontoen.
    Har du spørgsmål om renter skal du henvende dig til Økonomistyrelsen.

  20. Martin R Says:

    Undskyld Franki. Jeg troede det var lånet vi talte om og ikke ferien, my bad. I så fald kan jeg kun sige at alle studier er forskellige mht. ferie og jeg kan kun tale udfra hvordan det er på mit studie

  21. Anders Nielsen Says:

    Jeg ved ikke hvor meget det reelt vil give, men kunne man ikke ‘tage fra de rige’ og ‘give til de fattige’, i den forstand at man tager SU fra hjemmeboende (her tænkes i særdeleshed på gymnasielle uddannelser).

    Evt. kunne man endda fjerne SU’en fra gymnasielle uddannelser.
    Folk der er 17 år og går på gymansiet klarer sig uden – men så snart man er 18 får man.

    Anyway – tag pengene derfra, og giv dem til de studerende på videregående uddannelser.
    Måske endda kun fordele de extra penge på de uddannelser hvor der er størst behov for at få flere uddannede.

  22. Dan Jensen Says:

    Ej nu maa du stoppe. Danmark er et af de mest priviligerede lande mht. SU! Jeg har boet i diverse lande efterhaanden og der er ingen af de lande der kommer i naerheden af det danmark kan praestere paa den front.

    Kan du ikke leve for 5000 kr i maaneden, saa er du fandeme ogsaa selv skyld i det, undskyld mig ordsprog. Du vaelger selv at du vil studere, det er fordi du kan lide det (maa man da gaa udfra), derfor burde du ogsaa at kunne tage dig sammen til at have et deltidsjob paa sidelinjen der indkassere dig ekstra penge.

    Jeg skal selv igang med at studere snart, og det bliver i London, der er det en helt del dyere at leve, og jeg ved at jeg kan forvente en uge der lyder paa 55 – 70 timer aktivitet i ugen. Hvilket giver mig riiiiiigeligt af penge til at kunne studere og stadig overleve. Jeg har foer levet paa 4000kr om maaneden, mens jeg har vaeret igang med andre studier, saa lev din flade roev og kom igang med at faa dig selv et fucking arbejde!

  23. Misen Says:

    #21
    Hvad så med dem over 18, der er i gang med en studentereksamen, er udeboende og bruger størstedelen af su’en til husleje? Dem, der ikke får hjælp hjemmefra, men udelukkende klarer sig selv?
    De findes faktisk – jeg var én af dem…….. 😉

  24. Misen Says:

    Synes derudover ikke, su’en skal op. Det er muligt at klare sig, omend man ikke lever på Klaus Riskær-måden. Men det er vel heller ikke meningen med den…?

  25. Michael Says:

    SUen skal op, når man er hjemmeboende og har over 100 km til sit uddannelses sted har man under 700 kr til sig selv, køb af bøger mv, jeg bruger 3 timer om dagen på transport, jeg har skutte tid til overs til et job, jeg tager afsted kl 5 om morgenen og er hjemme kl 8. “Få dig en lejlighed eller et værelse” jo tak, men det er langt dyrere.

  26. mf Says:

    lad de unge tjene hvad de vil på arb uden at skulle betale su tilbage?

  27. mf Says:

    Dan Jensen Says: “Kan du ikke leve for 5000 kr i maaneden, saa er du fandeme ogsaa selv skyld i det”

    True, hvor meget skulle de studerende så betale i skat?
    Hvor meget skulle deres familie betale i skat?
    Hvor meget må de tjene før de skal betale deres su tilbage?
    By the way, jeg får 1250 efter skat, og det er max hjemmeboende så vidt jeg ved

  28. Torben Says:

    Nu må du sgu stoppe….hvem siger du behøver at købe grill mad…???? prøv at lave mad selv…
    Jeg bor og arbejder i Spanien, der får de unge sgu ingen su eller anden hjælp, og desuden betaler de selv for deres studie…og en ganske normal lønning her er på omkring 900€ om måneden, det er hvad min kærester tjener, og hun har købt en lejlighed til 126000€ og har bil…….det hele for under 7000 dkr om måneden……nej du…i skulle selv betale for jeres studie.

  29. Martin Says:

    This is a joke right?

  30. Andiman Says:

    Knuds And som topblogger, NU !!

    >;~}

  31. Kanin Says:

    #28 hvad snakker du om? selv betale for studiet??

    Du har åbenbart ikke nogen idé om hvad ‘skat’ det er.. det er noget folk betaler imens de arbejder.. og folk der tager en længerevarende uddannelse, når i et gennemsnitlig arbejdsliv at betaler for adskillige folks studier..

    Det er sgu ikke tømmeren, postbudet eller frisøren der ligger de store penge i statskassen..

    nej du, det ingeniøren, cand.merc’eren og andre højt uddannede som virkelig skovler penge ind til statten… så er det så meget forlangt at de får bare en lille smule mere at leve for, når de nu sørger for at i andres børn har muligheden for at tage sig en uddannelse??

    Hvis folk selv skulle betale for deres studier, så gad jeg godt se den frisør som kunne sende sit barn på universitetet, uden kvaler..

    At arbejde under studiet er IKKE en mulighed for alle.. SU skal helt sikkert sættes op.. Jeg ber ikke om flere tusinde kroner.. 1000 kr extra hver måned vil gøre underværker

  32. Thunø Says:

    http://worldtopix.blogspot.com/2007/12/do-it-while-you-still-know-everything.html

  33. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 6 “jeg har en kærste der tjener lidt til kassen osse… selv om man føler sig som en nasser… :S”
    Det er regeringen nok glad for, mindre stat, mere “nasser-skam” – så kan de lære det! Minimalstat og tiggerstav går op i en højere enhed her!

    # 7 “Først skal vi forsørge folk mens de tager en uddannelse, der ikke er brug for, og så forsørger vi dem videre bagefter, når de ikke kan få arbejde!”

    Du har ret, der er ikke arbejde til dem alle. Men der er brug for dem, så i stedet for at regeringen kaster penge ud til destruktive våben kunne de kaste dem ud til det, der er brug for – så er der arbejde til dem!

    Dét var den ene side. Så er der dem, som godt kan få arbejde: de kan for ni tiendedeles vedkommende bidrage til et materielt forbrug – og en eksport af den slags forurening. Så gavner de betalingsbalancen, mens de skader balancen mellem materialisme og åndelighed. De laver liv om til penge, men mens livet rinder ud i ensomhed og stress, bliver der så til gengæld mere brug for humaniora, så vi kan reparere skaden senere.

    # 9 Nu er jeg 52 år og ikke selv ramt af de nævnte forhold. Men håndværkere straffes da ikke: de har med det samme en løn, der er 4 gange så høj som de studerende har AT LEVE FOR!
    Se kommentar nummer 32 her:
    http://tjaldi.nationenblog.dk/2008/07/29/harml%c3%b8s-snyd-eller-n%c3%b8dvendigt-lovbrud-for-overlevelse/

    # 11 se link ovenfor. Hvor meget kan man nå at tjene på et to måneders sommerjob, og hvad tager staten til gengæld at SU’en, når de finder ud af det?

    # 12 Undrer det dig så også, at folk, der har råd og overskud til at tage sig en uddannelse, stadig kommer fra bedre stillede hjem? Og husker du, at Fogh sagde, vi skulle gøre noget ved det forhold, at det er næsten umuligt at “løbe fra” sin sociale arv?

    “mens det godt må koste noget at skaffe sig tag over hovedet.” Det skal ikke undskylde, at man også gør livet surt for studerende!

    Det problem løser man på en anden måde: ved at sørge for, at markedskræfterne virker på boligmarkedet: Mere udbud, lavere priser! Så længe der er for få boliger, er markedskræfterne suspenderet!

    # 15: Du har en pointe, men det er ikke alle lange uddannelser, der giver en høj løn, se f.x. på den seneste strejke!
    Og så er der også grund til at se på livskvaliteten for studerende, uden at det skal “gå ud over” håndværkerne.

    Her er problemet jo at finde områder at spare penge på! Forslag:
    Rationalisering af euforiserende stoffer, dvs. legalisering, hvorved 80 % af berigelseskriminalitet kan forsvinde.
    Rationalisering af bureaukratiet, dvs forenkling af lovene og skattessystemet, hvoved 50 % af etaten kan finde anstændigt arbejde, jvfr. Parkinsons love (pluralis)
    Rationalisering af forholdet til udlandet, dvs. krig skal føres med pennen, ikke med et sværd til fem milliarder.
    Rationalisering af bilparken, dvs. ingen personbiler, der kører under 25 km/l tillades at køre ind i landet.
    Rationalisering af trafikken, dvs. gratis offentlig transport, så betalingsbalancen ikke ødelægges af bil-import.
    Og mere i den dur.

    Det skal med andre ord ikke gå ud over håndværkerne, det skal gå ud over dem, der spilder menneskehedens tid, ressourcer og glæde, på meningsløs, uvidenskabelig forbrugerisme og materialisme!

    # 16 Franki, det er muligt, at du og andre “A-mennesker” med et medfødt overskud kan lukke ned for det indre menneske og bare ofre livet i tre år for så senere at tjene vildt godt på dette i tredive.
    Men der er altså flere af den anden slags, den slags som ikke kan. Vi mennesker er ikke bare ensartede maskiner, som alle har et sådant overskud.

    Nogle har en menneskelig side, som gør at de har problemer med selve livet.
    Andre falder det hele så let, at de ikke kan forstå, at de førnævnte kan have problemer.
    Derfor er dit eksempel egnet til efterfølgelse, men kun hvis du rummer forståelse for, at andre ikke kan det, du kan, at andres tilværelse ikke er så ligetil, at de kan udholde bare tanken om at gøre det, du har gjort.

    Det er ikke bare at stramme balderne og sætte tæring efter næring. Det er at kæmpe med eksistentielle overvejelser, psykiske, erotiske og endda fysiske problemer. Men verden styres af folk, der ikke ser til siderne, men styrer lige frem efter næsen. Og se lige, hvilken verden, de har bestemt sig for! Det går ufattelig godt, ikke?

    Nu kan du så sige, at det er “taberne”, der er skyld i misæren, fordi de koster penge. Og jeg kan sige, det er “vinderne”, der har skylden, fordi de ikke har sans eller blik for reelle, virkelige menneskelige behov, men bare sælger folk erstatninger i form af alt lige fra slik over alkohol til underholdning – og bliver stenrige på det.

    Man skal ikke bare se på, hvad en mand tjener, men også, og især, på hvad han gør for menneskeheden!

    # 21 Kunne man ikke gøre alvor at 100 års tom snak om at bygge tilstrækkelig mange kollegieboliger, som folk kan betale? Og i det hele taget bygge så mange boliger, at markedskræfterne virkede lige, som de virker med elektronik, som jo bliver stadig billigere, fordi flere udbydere konkurrerer om kunderne?

    (Hvorfor er der forresten ingen aviser, der giver overskud, og hvorfor finddes aviser endnu? Er det for at påvirke opinionen, at de rige pumper miliarder i pressen?)

    # 22 At danmark er bedre end andre lande er sagen uvedkommende. Forholdene her er, som de er, uanset hvordan de er andre steder. Vi diskuterer ikke andre lande, vi diskuterer SU, og hvor langt den rækker efter danske forhold.

    Hvis du arbejder mere end 40 timer om ugen, bliver du jo idiot! Du er nødt til at lukke for alle menneskelige egenskaber og eksistentielle spørgsmål, og ender som en mand af sten, én af dem, som tror livet handler om at komme frem, og ikke om også at stoppe op.

    Det er som en skinnebus, der henter energi fra en strømførende skinne: hvis den afviger fra kursen, mister den energi.
    Erhvervslivet er mere interesseret i folk, der har et brederee udsyn og ikke bare styrter gennem livet med tunnelsyn og skyklapper på, uden medfølelse og tid til at tænke over, hvad fanden der egentlig foregår i verden – ud over karriere-ræset!

    ### Det, jeg taler for, er et mere menneskeligt liv. Også for studerende. At man kan klare sig er ikke ensbetydende med, at man gør det! Og det betyder slet ikke, at livet er værd at leve. Der er for mange selvmord blandt unge, såvel som blandt andre aldersklasser. Det hele er en forpulet trædemølle, hvor den teknologi, der skulle gavne mennesket, i stedet er blevet dets slavepisker!

    Hvordan kan det være at danskere, mænd og kvinder, arbejder mere en de gjorde for 200 år siden? Skulle man ikke tro, at alle de teknologiske landvindinger og tekniske hjælpemidler havde gjort tilværelsen lettere?

    Hvor forsvinder så al denne menneskelige energi hen? Går den til krigssførelse og pleje af nedslidte? Hvad om vi så på helheden, ikke bare den økonomiske, men HELE helheden, inklusive den psykologiske, den biologiske, den helbredsmæssige og generelt den menneskelige side af sagen? Og mange flere!!?

  34. Kanin Says:

    #28 Og hvad er det da for en gang bæ du siger om at din kæreste har købt egen lejlighed, har bil og selv betaler for sin uddannelse… du skal fandme længere ud på landet med det vås.. for 7000kr er det jo ikke muligt.. alene lejligheden ville koste hende omkring 5000-6000kr om måneden i danmark..
    uddannelse hvis det er virkelig billigt, vil i danmark med brugerbetaling koste omkring 2500-3000kr om måneden, og op mod 7000-8000 kr for de dyre..
    derefter kommer bil, mad og drikke, forsikringer, licens osv osv

    i danmark ville det ikke være muligt at leve sådan for 7000kr om måneden.. og tro mig, det er det sgu heller ikke i Spanien..

  35. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 32 meget morsom egentlig, men det at have et job, eventuelt godt betalt, er ikke ensbetydende med, at man gør gavn.
    Jvfr. sodavand, øl, cigaretter, våben, modetøj, sminke, uøkonomiske biler,
    forkning i lukrativ symptombehandling på bekostning af forskning i engangsvirkende årsagesbehandling,
    brudekjoler til 100.000,
    fordummende underholdning med skjulte holdninger og stealth ads,
    teenagerforbrug til identitetssøgende unge, fordi man først har fjernet deres identitet ved gennem underholdningsindustrien at fortælle dem, at “you can be somebody, IF…” osv. osv. osv.

  36. Franki Says:

    Sandt nok Knud det er ikke alle der kan gøre det på samme måde som jeg.

    Men er det alle som tager en videregående uddannelse, som egentligt burde gøre det???

    Jeg tror mange knækker under byrden af forventningerne til sig selv, eller fra andre.

    Når læset så er ved at vælte, får økonomien skylden, “og det er også bare fordi man skal jobbe ved siden af”.

    Mange med lange universitetsuddannelser, kommer aldrig til at arbejde inden for sit felt efter endt uddannelse. Og det er i mine øjne spild af resourcer.

    Du revser den materialistiske tankegang, samtidig med du kræver mulighed for studerende til at opretholde en materialistisk behagelig hverdag (selvmodsigende??). Det er skudt fejl Knud, den hårde tid med at klare et studie, hærder dig til de udfordringer du møder i erhvervslivet efterfølgende. Kan du ikke klare presset under uddannelsen, vil du helt sikkert bukke under når du kommer ud i job. For her er presset tusinde gange større.

    SU systemet er et af verdens bedste, det betyder ikke at det ikke kunne være bedre, men det bør dog mane til en vis form for selvransagelse, hvis man ikke synes det betyder noget.

    Jeg er glad for at vi har så gode studiemuligheder som tilfældet er i Danmark. Men nogen burde aldrig begynde på noget de ikke magter, og det ændres ikke ved at give dem flere penge, tværtimod.

  37. Peter Says:

    #10:
    Hvis det er det eneste du kan komme med af modargumenter, har jeg vidst vundet hva’ ? 😛

    #14:
    Ja ok, saa skal jeg vist lige ud og snakke med min kilde :-S
    Men det lyder stadig som en god deal i mine oerer, 4% fast forrentet laan ? wow, hvis jeg kunne have faaet det mens jeg tog min uddannelse…

    #32:
    Nu er jeg selv uddannet via det udmaerkede haandvaerker uddannelsessystem, og saa mange penge er det nu ikke man har til sig selv.
    Jeg selv startede paa 3100 om maaneden FOER skat (og nej, jeg er ikke elendig til loenforhandling, det er fastsatte satser), og ja saa er det jo overhovedet ikke garanteret at “mester” synes det er ok at man lige tager et job ved siden af fordi man har svaert ved at faa tingene til at loebe rundt…
    Derudover sagde jeg ikke at haandvaerker uddannede blev straffet, men at det ville vaere synd at straffe dem 🙂

  38. Kasper Says:

    Hermed følger et regnskab fra en studerende;

    SU; 5000 kr (lige sat op)

    Husleje; 2900 kr (inkl. internet og forbrug)
    Bøger per semester; ca. 3.500 kr, eller ca. 580 kr om måneden
    Telefon; 150 kr
    Fitness abonnement; 280 kr
    Mad; ca. 1000 kr

    Ialt; 4910 kr.

    Rest til pludselige udgifter; 90 kr.

    Penge til sociale arrangementer; ???

    Madbudgettet er ved at stige pga. højere priser på madvare, så det sprænger snart mit budget.

    Kan man leve på SU’en? Ja indtil videre. Er det sjovt? Nej.

    Hvor meget ville 1000 kr ekstra betyde for mig ? Ja kig selv på mit budget! Så kunne jeg måske få mig lidt nyt tøj en gang i mellem. Kunne gå i byen uden at skulle få dårlig samvittighed over at mit budget går i minus. Jeg kunne måske nemmere spare op til at få mig en bærbar computer til mit studie. Kunne måske en gang imellem forkæle mig selv med lidt mere lækker mad.

  39. Tagkatten Says:

    #38 Hvis du kan finde plads til 10-15 timers arbejde om måneden i Netto, så har du de penge, der kan forsøde dit liv – det svarer til 3-4 timer om ugen!

    #31 Du er en åndssnob uden begreb om social ansvarlighed! – De mennesker, du udtrykker foragt for, udgør det store flertal og er landets rygrad, – dem, der aldrig koster systemet noget, og samlet set lægger langt de fleste skattekroner i statskassen og dermed er med til financiere din uddannelse.

  40. Thunø Says:

    #39

    “Åndssnob” er en særdeles rammende definition af #31

    Hvorfor kommer du altid først?

  41. Tagkatten Says:

    #40 Ja, det er sgu mærkeligt – især i betragtning af hvor sjældent jeg er logget på *GGG*

  42. Tagkatten Says:

    #32 til #12.

    Nu udtaler jeg mig ikke på blank baggrund: To af mine fire børn har brudt den sociale arv og gjort det uden at stifte gæld, men ved at jobbe lidt ved siden af – de har ikke lidt afsavn i deres studietid!

    Og hvad mere er, – de er derved “stærkere” i dette “brud” end de, der bygger videre på DERES sociale arv, ved at far og mor har begået et forældrekøb af en ejerlejlighed, og stiller bil til rådighed for deres poder – for deri ligger der nemlig OGSÅ en social arv.

    Mine børn er dermed IKKE, som Kaninen, belemret med den sociale arv, der ser det arbejdende folk som inferiørt, men har tværtimod en sund respekt for alle mennesker og den indsats, de hver især yder.

  43. Kanin Says:

    #39
    Jeg stemmer SF, så det har intet med social ansvarlighed at gøre, tværtimod.. Jeg er bare træt af at folk der ikke tage en længerevarende uddannelse hele tiden siger at universitets studerende er forkælet, og får alt foræret osv.

    tag et postbud: tjener måske 22.000 kr før skat..(hvis de har arbejdet nogen år)
    når jeg er færdig uddannet, så har jeg ca 32.000 før skat.. det vil sige at jeg har 10.000 kr, mere som skal beskattes… jeg betaler altså ca 5000 kr. mere i skat om måneden… så det tager altså ikke forfærdeligt lang tid for mig at betale min “gæld” til samfundet tilbage…

    lad os sige at 5 års studier koster staten 500.000kr incl SU
    500.000 / 5.000 = 100 måneder = 8,33 år…
    dette er selvfølgelig forudsat at jeg løbende kun vil tjene ca 10.000 kr mere før skat, end postbudet.. verdenen ser nok noget anderledes ud, når det kommer til stykket..

    Så lad nu være med at kæfte op om at det er alle jer der betaler vores uddannelser, det gør i sgu ikke.. dem skal vi nok tjene ind igen til staten + renter..

  44. Kanin Says:

    #42
    Min mor har været arbejdsløs størstedelen af sit liv, og min far har hoppet fra job til job, uden at tjene store penge.. så jeg ved ikke hvad det er for en social arv du mener jeg er belemret med…

    derudover vil jeg gerne pointere at jeg overhovedet ikke har noget imod folk som ikke tager en længerevarende uddannelse… jeg gider bare ikke høre på, at os der gør er forkælet..

  45. Tagkatten Says:

    #43 “lad os sige at 5 års studier koster staten 500.000kr incl SU”

    Hvilken verden lever du i?

  46. Kaegg Says:

    En anden mulighed som jeg kender en del der bruger til at supplere deres SU med er at sælge stoffer, hvilket hurtigt kan give 3-4000 kr mer om måneden, bare ved at handle en lille bitte smule i weekenderne med det. Hvis man sat SU op ville der højst sandsynligt værre færre unge på stoffer fordi man så ikke behøvede at sælge det for at klare dagen og vejen, og stofferne ville blive dyrere og færre havde råd til at købe dem… Og færre der droppede ud af deres studier da de nu kunne se en nemmere måde at tjene penge på. For det kan hurtigt blive til 30-40000 kr om måneden plus du så lige går på bistand og nasser en lejlighed at kommunen, så tjener du omkring ligeså godt som en lang videregåendeuddannelse efter skat. Man sparer dog en masse år på uddannelsen…
    Hvis man satte SU op ville det højst sandsynligt samtidig betyde at færre ville begå kriminalitet og derved sparer staten penge på fængsler og politiet.

    # 37

    Tre af mine kammerater er også uddannet indenfor håndværkerbranchen og de startede da på 10-13000 om måneden før skat, og det er en hel mere en de 5000 du får i SU….

  47. Kanin Says:

    #45

    Jeg lever i den samme som dig, en verden hvor SU er 60.000 kr om året.. og uddannelse koster ca 35-40.000 kr pr. studerende..

    så ja.. det er ca. 500.000 kr for 5 års studie…

  48. Tagkatten Says:

    #47 Alle betaler skat af deres indkomst, – du kan ikke dedikere en andel af din skat til din uddannelse.

    Derimod går din skat til samfundets drift efter samme regler som gælder alle andre – hvad med de, der tjener godt, uden at have fået en dyr uddannelse – de får jo ikke skattenedsættelse.

    Din måde at regne på duer ikke.

  49. Gedehramz Says:

    Jeg har en del studerende ansat, de har så det problem at de ikke må tjene for meget?!

    det er fuldstændigt latterligt at have dygtige sygeplejerskeelever gående som gerne vil have den ekstra erfaring + de ekstra penge, OG SÅ MÅ DE IKKE TJENE PENGENE!!

    den er helt gal.

    GH :=

  50. Gedehramz Says:

    jeg mener at de fleste uddannelser på højere niveau koster samfundet en halv mill pr. elev pr. semester, men jeg kan skuette huske tallene ornligt!

    GH 🙂

  51. Tagkatten Says:

    #49 Det er grænsebeløbet for hvad man må tjene, før der skæres i SU, man kan hæve (det er sket, men med for lidt – og først fra årsskiftet, så vidt jeg véd)

    #59 På Finansloven for 2006 var der afsat 7,1 mia. til længerevarende uddannelser (KUN til driften – ikke anlæg eller anlægsudgifter eller drift af anlæg (bygninger osv.)), og der var ca. 129.000 studerende. Det sandsynlige tal, når alt medregnes vil ligge lidt over 100.000 årligt, uden SU.

  52. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 36 Det ville være selvmodsigende, hvis de studerende overhovedet havde RÅD til “at opretholde en materialistisk behagelig hverdag,” men som det fremgår af # 38 0g andre steder, se igen:
    http://tjaldi.nationenblog.dk/2008/07/29/harml%c3%b8s-snyd-eller-n%c3%b8dvendigt-lovbrud-for-overlevelse/
    – er det de færreste, der kommer op i det røde felt. Alt under 10.000 om måneden efter skat er simpelthen ikke “matrerialistisk behageligt”.

    I øvrigt er det dyrt at være fattig: Kun de rige kan købe ting, der virker ordentligt. De fattige bruger en masse tid på at finde tilbud, på at søge support på deres omega-versioner af alting – og på at lede efter selskab, der ikke ser ned på dem p.g.a. deres vaklende økonomi.

    Og de bruger masser af penge på dårlig kvalitet, som ikke opfylder forventningerne, eller som går hurtigt i stykker!
    Min pc er fra Føtex, og supporten er utilstrækkelig. Den har allerede kostet mig 15 % oveni p.g.a. skjulte mangler.
    Så kan man sige, at jeg bare skulle have købt en dyr. Men det forhindrer ikke andre naive sjæle i at ryge i samme fælde, fordi de ikke har bedre råd – i enhver betydning af ordet.

    Se iøvrigt Tagkattens debat om at leve over evne!
    http://tagkatten.nationenblog.dk/2008/07/31/lever-vi-over-evne/

    Og husk igen, at det er svært at forestille sig, at nogen kan have problemer med at få enderne til at mødes, når man ikke selv sidder i skidtet. Den menneskelige psyke fortrænger negative oplevelser. De, der er kommet igennem, har ikke længere sans for, hvordan det er. (De har kun deres selvfrelste stolthed – som er eksistentielt illusorisk!)

    Ligesom voksne besynderligt nok glemmer, hvor smertefuld barndommen er, hvorfor de voksne kan fortsætte en kold livsstil og overse ungdommens selvmordstanker…

  53. C.R Says:

    #37

    Nu var det IRONISK ment, glemte bare den skide smiley.

    Da jeg i sin tid skulle begynde på en uddannelse, kunne jeg maks. få 243,- i SU fordi mine forældre tjente for meget og jeg kunne bo hjemme.
    Ergo for at kunne være med til de andre elevers weekends druk, tja! så måtte jeg arbejde, og det skader absolut ikke at komme ud og mærke/se hvordan arbejderne på gulvet har det. Inden de kommer med uddannelse og tror de er nogle helvedes karle. “Det skal laves om”, hvorefter det kører af helved til bagefter.

    C.R

  54. Franki Says:

    #52

    Det er noget ævl KS, jeg husker tydeligt hvordan det var ikke at have til mere end bare lige det daglige brød.

    Netop derfor er jeg også taknemmelig for de fordele jeg har idag.

    Man er ikke nødvendigvis “selvfrelst” bare fordi man har en faglig stolthed, over at have gennemført et stort studie, og nu høster frugterne af det.

    Du kniber udenom min holdning, til at ikke alle bør læse. Nogen går psykisk ned over de høje krav. De er bedre tjent med at have den økonomiske undskyldning for at droppe studierne.

    Og igen der er i mine øjne intet problem i at jobbe ved siden af studierne. Det er et spørgsmål om at prioritere. Vil man ikke det, må man leve med lidt mindre materielle goder.

    Ævl er det også at dyrt er bedre end billigt, når det er elektronik. Der er nøjagtigt de samme stumper indvendigt, Made in China. Det er designet og ekstra features der koster.

    I det hele taget er du voldsomt fokuseret på det penge kan købe, når man tager din holdning til materielle goder i betragtning 😉

  55. Torben Says:

    #34
    Okay du kender nok min kærestes økonomi bedre end jeg gør…..?????
    Sidste månede var hendes indtægt på 879€…..
    udgiften til lejligheden var 917€ ….. ja der mangler lidt..:-) men bliver bedre næste år, de har en anden måde at betale ejendomme hernede.
    Og nej, de får ikke en rød reje at leve for under deres studier, og skal selv betale for det. Min kæreste arbejede fuld tid under sit studie.
    Hun syntes det er vildt flot at staten både betaler uddannelsen, og su.

  56. Trine T Says:

    Penge er ikke alt – det er korrekt – men for nu at gentage mig selv ( http://tjaldi.nationenblog.dk/2008/07/29/harml%c3%b8s-snyd-eller-n%c3%b8dvendigt-lovbrud-for-overlevelse/#comment-58 ) så er det lidt svært at ignorere at kollegieboliger (De nybyggede) mange steder koster mellem 3500 og 4500kr pr måned + udgifter – og så er der tale om en etværelses hvor der kun må bo en!

    Man kan da også bare leje sig et værelse – i København skal man sørme være noget heldig for at finde noget på mere end 12kvm til under 3000,- og hvor meget studiero har man så når man bor sammen med andre? Hvor meget energi tager det monstro at ens roomie er et rodehovede der altid efterlader sin opvask i køkkenvasken, skider på brædtet og i øvrigt ikke aner hvad der er for og bag på en støvsuger?! (Og holder fest hvert andet øjeblik – fortrinsvis når man skal til eksamen næste dag?)

    Som flere nævner det så kan man jo bare lige finde sig et job hvilket da også er korrekt. Men så ramler man hovedet mod den mur der hedder: Du må ikke tjene for meget for så kommer SU-styrelsen og forlanger pengene tilbage! Man kan da vælge at skippe SUen en måned eller to – så må man tjene 15908,- pr måned – FØR skat og FØR feriepenge – det vil sige at det reelle beløb før skat er 13919,5kr – eller svarende til ca 139timer om måneden med en timeløn på ca 100kr (Netto fx!) eller med andre ord – praktisk taget ingen ferie.

    Jeg minder her igen om at mange studier har op mod 30 – 40 timer skemalagt og at det dertil forventes at der læses mindst lige så mange timer på lektierne. Altså arbejdsuger op mod 60 – 80 timer – og som jeg tidligere har regnet ud så giver 60 timer om ugen i 4 uger en timeløn før skat på lidt over 20kr – hvor mange andre arbejder for det??!

    Dertil er det ufatteligt hvad man som studerende bliver udsat for af dårlig planlægning, dårlige lokaler, undervisere uden kompetence til at undervise osv osv. Arbejdsmiljøet er mildest talt elendigt og jeg vil garantere at en APV for et givent studie ville skrige til himlen. (En APV havde vi i det mindste på min tidligere arbejdsplads og den blev fulgt!)

    Og å vil jeg da også lige tage formodningen om at vi studerende kommer til at tjene herrekassen når vi er færdige lidt under kærlig behandling: En fysioterapeut – nyuddannet der blev statsligt ansat fik i 2006 i grundløn: 20191,58 – eller hvis man var heldig at være i gruppe 4 fik man den fyrstelige sum af 21360,00kr …. JEG HAR TJENT DET SAMME UFAGLÆRT! Kan nogen så give mig en god begrundelse for at man skulle være så tåbelig at vælge at tage en uddannelse hvor man er økonomisk på røven, ikke bliver taget seriøst af studieadministrationen og samfundet og i øvrigt stort set ikke har tid at have et liv ved siden af……?! Jeg kan jo ikke bruge til noget at HVIS jeg nu er virkelig stræbsom og dygtig og knokler røven ud af bukserne (Fortsat) så kan jeg måske være heldig at lande en ledende stilling til over 45000 om måneden. Men igen – DET KAN VI IKKE ALLESAMMEN!

    I øvrigt skal jeg da så fortælle at når jeg er færdig med min statsfinansierede uddannelse – ja så har jeg en sød lille grunduddannelse jeg ikke kan bruge til en hujende fis ude i den virkelige verden. Nej det er så der jeg skal ud og betale mig fra at få en uddannelse jeg kan bruge til noget fornuftigt ved at vælge mig en fagpakke af kurser der passer til det jeg gerne vil og som forhåbentlig kan bruges af arbejdsgiverne. Hvis jeg er heldig så får jeg nogle af dem betalt af en given arbejdsplads! Fx. koster kurset til ridefysioterapeut lige 18250 dask. Eller hvad med kurset “Børn med cerebral parese 1 – 6 år? 19500,- at betale ved kasse et! Det første ville jeg helt sikkert skulle betale selv – det andet kunne jeg MÅSKE hvis jeg var kommet det rette sted hen at arbejde få betalt … måske hvis der var penge i kursuskassen….

    Jeg brækker mig sgu ærlig talt lidt over folk der mener at det nærmest er den rene svir at studere.

    Når det så er sagt – jeg har min SU, mit studielån og knokler måsen ud af bukserne – alene derfor kan jeg bo i en ungdomsbolig med eget køkken og bad, jeg har hest (Studielånet – et valg jeg har taget for at holde fast i min ret til at ave et liv ved siden af mit studie) og jeg har bil. Sidstnævnte fordi man på Lolland ikke bare lige tager nærmeste bus til sit studie – eller toget. Og fordi – hold nu lige fast! – det koster mig ca det samme at køre i bil som det ville koste mig at tage toget – studierabat and all! Til gengæld så har jeg da heller ikke mere end ca 200,- om ugen til mad og diverse men det er så et valg jeg har taget om at det kan jeg godt klare det sidste år af mit studie.

  57. Franki Says:

    Trine

    Drop dog de studier, de er tydeligvis for krævende på den personlige konto. Der findes jobs som ikke kræver al den elendighed 🙂

    Og da alt jo åbenbart er noget crap er det da dumt at hænge i det dynd.

  58. Trine T Says:

    Jeg _tror_ nu nok at jeg er så gammel at jeg helt selv kan både snøre sandalerne OG beslutte om noget er for krævende på den personlige konto. Jeg har blot beskrevet min virkelighed – ikke taget stilling til om JEG mener det er det værd …

  59. Franki Says:

    #58
    Hvis det er det værd, så er der ikke noget at brokke over 😉

    Der er ingen der har lovet os at livet skal være let, men så længe vi er på rette hylde, må vi tage de torne der er på alle roser 🙂

  60. Trine T Says:

    Vi har blot ikke andet valg end at leve under de vilkår vi får udstukket som studerende – for der er jo ikke vilje til at ændre på det vel?!

  61. Franki Says:

    #60

    Næh det er nok sådan det er, og hvis du tænker lidt nærmere over det er lejlighed, hest og bil sq da ikke så ringe vilkår for en studrende. At du må knokle for det, er kun sundt, det vil gavne dig senere når du skal søge jobs 🙂

    Spørger du mig, kommer flere penge til sundhedsvæsenet og ældreplejen lysår foran højere SU.

  62. Trine T Says:

    Du springer meget let og elegant over det som er hovedpunktet i hele min lange post – men det er naturligvis klart at det er MEGET nemmere lige at sætte fingeren på lige præcis det du sætter fingeren på. Skidevære med arbejdsforhold og et utidssvarende studie.

    Du læser også fint hen over den her: Til gengæld så har jeg da heller ikke mere end ca 200,- om ugen til mad og diverse men det er så et valg jeg har taget om at det kan jeg godt klare det sidste år af mit studie.

    Men det er nu meget normalt for folk som ikke ønsker at se meget længere end til egen næsetip (Læs: Det er sørme da godt at du ikke har oplevet det som et problem at man generelt tager de studerende i røven med dårlige fysiske og psykiske forhold og dårligt tilrettelagte studier.)

    Tror du i øvrigt selv at jeg mener at der fx. skulle skæres i sundhedsvæsnets eller ældrepleje-udgifterne – når vi nu tager i betragtning af hvad jeg har valgt som min kommende levevej? Tværtom tror jeg man kunne spare en pæn sjat penge hvis man ellers ville omlægge sundhedssystemet fra helbredende til forebyggende – men det koster jo penge – som regeringen ikke er parat til at smide efter projektet….

  63. Kinky Kaj Says:

    Trine Trunte: 200 om ugen er godt nok lidt, men vi er mange modne mænd der ku tænke os lidt selskab af nogle studiner. Gerne nogle med rideerfaring og hvis I gir os en hånd, kan I tjene lidt ekstra.
    😉

  64. Franki Says:

    Du har så mange klagepunkter vedrørende studiesystemet i Danmark, at jeg undrer mig voldsomt over hvad du vil i det.

    Jeg mener ikke de studerende bliver taget nogen som helst steder.

    I har frit studievalg, og bliver betalt for at læse. Prøv at kigge en tur verden rundt og kom så igen og fortæl hvor det er bedre.

    Helt ærligt har jeg fra min egen studietid (2000-2003) erfaring for at de som altid havde hundredevis af klagepunkter vedrørende forholdene, også var dem der havde de største problemer med at klare pensum. Jeg siger ikke at det er tilfældet med dig, men jeg er bare ligeså træt af klager over ting som vitterligt er unik velfærd, akkurat som du er træt af at folk synes i er forkælede.

    Du får det til at løbe rundt, det er hårdt ja, men det hærder dig til at klare det hårde erhvervsliv, så bagefter vil du høste frugterne af din indsats. Og hvis det er så hårdt, ville det nok ikke være urimeligt at mene, at en hest er en unødvendig post på et studiebudget.

    Og lønrammen for dig efer endt uddannelse, kendte du inden du begyndte, så du har valgt uddannelse med hjertet. Det er fint, for så går du glad på job hver dag, og det er mindst lige så meget værd som penge.

    Var det ikke stort set punkterne i din lange kommentar??

    Med hensyn til forebyggelse frem for helbredelse er vi helt enige. Og du har fuldstændigt ret, der sættes ikke nær penge nok af fra regeringens side. Hvilket jeg håber koster dem regeringsmagetn ved næste valg.

  65. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 54: Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, Franki. Men så ville jeg selv glemme alle de mennesker, jeg har mødt, som ikke passede ind i en for mig at se énsporet merkantil plastik-verden.

    Det jeg retter min kritik imod, er en åbenlyst forurenende global tilstand af materialisme.
    Studerende er for mig at se 15 % karrierefokuserede og resten menneskefokuserede og sociale væsner.

    Stolthed er altid selvoptaget, og betinget af, at omverdenen kræver, at du skal producere til en verden af narresutter, fremfor at give kærlighedens mælk! Stolthed er den selvfølelse, du blev berøvet, og som du har taget tilbage fra herremanden ved at kysse ham i røven!

    Jeg kniber udenom din hodning: ikke alle bør læse?
    Jo, alle bør læse! Det handler ikke om at producere for at tilfredsstille grådige investorer, det handler om at fylde livet med indsigt!

    Livet har mere mening end investeringerne! Livet har først og fremmmest en mening i sig selv, som du ikke skal retfærdiggøre ved at fremstille løsninger på problemer, som er skabt af selvsamme arbejdsgiver

    Evnen til at prioritere er ikke den samme for alle mennesker. Hvis den var det, ville reklamer have 0 % virkning, og 5 mia. kr. ville være spildt hvert år for reklamenindustrien, som sælger lort for lagkage, krykker for kærlighed og underholdning for medmenneskelighed!

    Prisen for elektronik øges med sorterings- og testkvaliteten. Det er de same fabrikker, men når man tester 1 % bliver varerne ikke så gode, som når man tester 10 % og konstaterer fejl – og udbedrer dem!

    Jeg er ikke fokuseret på det, penge kan købe, men på det sociale udtryk, forbrugs”goder” kan tilvejebringe, og på letfængelige sjæles kommende afhængighed af dette udtryk, denne prestige.
    Og på den åbenlyse forløjethed og uretfærdighed, der ligger i, at materialismens magthavere, storindustrien, ogsp sidder på medierne og reklamerne, og derfor kan indoktrinere hele verden.

  66. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    # 64 Egon er et vidunderbarn, som ikke har mefølelse for dem, som har sært ved at klare livet. Egon har gennemlevet et helvede og klaret det. B. S. Christiansen er hans guru. Alle kan blive til noget, ja, alle kan blive præsident! Forestil jer en verden med 6 milliarder præsidenter.

    Jeg kan heller ikke forstå, at Elin, som synger guddommeligt, ikke forstår udtrykket “A moll”, eller at hun har haft en barndom, som sidder hende i blodet, og som gør, at hun ikke bare kan glide ind i dansktoppen og gnide den af på et stangdrukkent publikum.

    Jeg kan ikke forstå, at andre mennesker er ringere begavet end jeg, og hvis de kæmper hårdere for at komme til at gøre det, deres hjerte brænder for, så skal de have den samme beslutsomhed som jeg, ellers kan de bare vælge noget andet. Livet er rette linjer uden tvivl, uden kriser og uden depressioner, fordi jeg ser det sådan.

    Jeg behøver ikke at analysere eller forstå, for min vej igennem nåleøjet er den rettte, og alle andre er blot dovne nassere, som udnytter systemet. De får det nemlig rigtig godt med sig selv af at snylte!

  67. Franki Says:

    #60
    Nej Knud ikke alle bør læse, nogen har ikke lysten og nogen ikke psyken. Du nedgør en meget stor befolkningsgruppe, der ikke som du har evnerne til at fordybe sig i det skrevne ord.

    Arbejde er og bliver den bedste form for tidsfordriv. Hvis vi alle lå i hængekøjer og filosoferede over den dybere mening med livet, ville der blive en meget stor gruppe “afvigere” som i kraft af manglende aktivitet, ville gå rundt og slå hinandne med køller. Langt flere end tilfældet er idag.

    Stolthed: http://frankis.nationenblog.dk/2008/08/02/stolthed-star-for-fald/

    Vrøvl med sortering, hvis skidtet virker når du får det, ville en test heller ikke afsløre fejl som dukker op senere.

    Jo du er fokuseret på materielle goder, du vil ikke undvære en bil, du vil have super elektronik, noget godt at spise, og en øl i ny og næ.

    Hvem skal producere alle disse ting til dig, hvis vi alle hensynker i eksistentiel filosofi???

    Når dette er sagt, giver jeg dig ret i at verden er blevet alt for materialistisk, yderpunkter er altid noget hø. Nuancer Knud, er vejen frem 🙂

  68. Trine T Says:

    Jeg vil lige gentage mig selv (Igen igen!)

    Jeg har prøvet det der såkaldte “Hårde puslerende erhvervsliv” og har meget svært ved at se at det skulle være så forbandet hårdt. Mine praktikperioder har i forhold til selve studiet været ren fornøjelse for det er der man lærer mest og det er der vi kommer ud og arbejder med de kerneproblematikker der er årsagen til at vi valgte studiet til at starte med!

    Jeg gentager – arbejdsforholdene er på langt de fleste arbejdspladser langt bedre end de er for de studerende. Jeg holder udelukkende på med uddannelsen fordi jeg ved hvordan arbejdsmarkedet fungerer og har fået nogle prøvesmagninger i form af mine praktikker! For studiet er sgu ikke meget bevendt – det er derimod det jeg studerer for at blive!

  69. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Jeg nedgør ingen. læsning er god for alle. Arbejde gør ofte skade. Så ofte, at hvis flere lå i hængekøjer, ville der være mere respekt omkring mennesket og mindre omkring forurening.

    Og du må godt begrunde, at filosofi skulle føre til voldelighed.

    Jeg vil gerne have de ting, som gør livet let i den sammenhæng, jeg befinder mig i. Hvis denne sammenhæng ikke tillægger biler osv. nogen betydning, er de heller ikke interessante for mig. Tingene er et sprog, og da menneskene er kærlighedsskabninger, er alting kærlighedens sprog. Jeg ønsker et mere realistisk og mindre forurenende sprog.

    Forstår du, sproget er i magthavernes hænder, og magthaverne er i sprogets vold.

    Hvem skal producere alle disse ord til dig, om ikke en arbejdsfri, ubestikkelig satan?
    Nuancer er vejen frem, men vi lever i en ekstremt materialistisk verden, så lige nu har vi brug for folk, der vil dø for kærligheden – fremfor statsministre, der vil lyve for at vinde stemmer!

  70. Franki Says:

    Knud der er mange der ikke KAN læse, og ikke ønsker at læse. Det du gør dig skyldig i nu, er at din stolthed over at være en “læsende” gør, at du tror alle kan blive som du.

    Filosofi for dig, er kedsomhed for andre Knud. Folk der keder sig bliver rastløse, og giver sig til at slås hvis ikke der er andre muligheder for tidsfordriv. Er det ikke netop det vi ser som et af de største argumenter for den høje kriminalitet i indvandrermiljøet.

    Du vil gerne have de ting. Men hvis der ingen værdi tillægges disse ting, vil ingen fremstille dem. Stolthed igen Knud. Vi kan overtales til at gøre ting, enten for at overleve, eller for at realisere vores drømme. Og drømmen om at “være noget”, altså gøre en forskel er en af de mest udbredte.

    Jamen vi kunne ikke undvære dig Knud. Du er rigtigt god til at sætte fingeren på de ømme punkter. Og du har ret materialismen har taget overhånd. Men derfra og til at gå i den anden grøft er der meget langt.

    Du er en filosof Knud, og filosofer har det med at råbe for døve øren i deres egen tid. Men de er for eftertiden en kilde til eftertænksomhed. Så selvfølgelig skal du producere ord, uden ord dør vi eller går i stå åndeligt. Du er en filosof, og du er faktisk stolt af det Knud 🙂

  71. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Det er muligt, jeg er stolt, men dét er jeg så i hvert fald ikke stolt af 😉
    Men for mig er det vigtigste ved filosofien ikke det skrevne ord, men det at stille spørgsmålstegn ved alt, hvad man får serveret af andre mennesker.

    Og at være kritisk overfor den verdensorden, man jo er nødt til at leve i og med. At læse er blot en fordel, fordi man så får alternative synspunkter ind over. Gutenbergs gave til os andre var, at når mange mennesker kunne have bibelen stående, kunne f.x. egoistiske præster ikke løbe om hjørner med menighederne. Til gengæld kunne de bedste af præsterne heller ikke løfte standarden over bibelens noget tvivlsomme autoritet.

    Det, jeg mente med “ting” jeg ville have, var at jeg behøver ikke tingene som sådan, med mindre de er en del af det sprog, jeg taler med andre mennesker. Bilen er et ord i samfundets sprog, og de der har bil kan bedre “kommunnikere”! Allerhelst ville jeg gerne være fri for alle ting, men det er f.x. svært at leve i Danmark uden et eget hjem.

    I andre kulturer betyder det ikke så meget a have sin egen lejlighed, fordi man taler et andet “sprog”. I 70’erne boede mange i kollektiv, og derfor var det at have sin egen lejlighed hverken identitetsbærende eller en betingelse for at kunne omgås andre mennesker.

    I vore dage ser man skævt til folk, der ikke har deres eget hjem, og du kan få store problemer i forh. t. det offentlige, hvis du ikke har en egen adresse. Jeg kender folk, der lever i konstant stress p.g.a. manglende adresse. De har svært ved at skaffe sig et netværk, og ensomhed er en livstruende tilstand.

    I USA er man helt på røven, hvis man ikke har en bil. Herhjemme kan man nøjes med en cykel. De fleste steder i USA er cyklister til grin, og kan have svært ved at skaffe en forsikring, fordi det er livsfarligt at cykle. Cyklister betragtes som kommunistiske særlinge eller neget dér henad!

    Så tingene har ingen egenværdi, de er først og fremmest ord i et sprog, som mennesker er nødt til at tale for at blive accepteret af andre. Ellers bliver de ekskommunikeret, ligesom folk blev landsforvist i gamle dage. Derfor kan det være ret tungt at være på samfundets bund. Det er faktisk bevist, at folk har en kortere forventet levetid, hvis de falder ud gennem ligusterhækken!

    Så tingene tillægges altså værdi, fordi de er kommunikation. Og du har ret i, at ingen vil fremstille ting, der ikke er efterspørgsel efter. Men efterspørgslen skyldes altså igen et basal menneskeligt behov for at være med i fællesskabet – selv når de tilsyneladende er købt af egoistiske grunde. Selv det at leve som eneboer er en social handling!

    I øvrigt takker jeg for komplimenten 😉 Men jeg er ikke stolt af det :mrgreen: Bare glad, måske, men jeg filosoferer ikke af glæde, men fordi jeg mener, livet kunne være bedre, hvis vi alle kendte vore basale behov, i stedet for at rende rundt efter fabriksfremstillede erstatninger for den ægte vare: fællesskab, kærlighed og selvrespekt! + nogle flere 😉 )

  72. lilleQ Says:

    man kunne jo spørge om hvorfor der er mange som ikke kan læse, hvad er grunden til det, hvad/hvem stopper deres mulighed for det?
    Man kunne spørge hvorfor der er nogen som ikke er “psykisk” i stand til at gennemføre det valgte studie, hvem siger det, hvem/hvad bremser dem “psykisk”?
    Den bedste måde at fastholde mennesker i en form for social arv og udelukkelse af store dele af samfundet, er vel at sige de ikke egner sig, stemple dem som værende af ringere art end de som klarer studiet…

    Jeg har suget på lappen hele min studietid og den var lang, for jeg måtte begynde fra scratsh og gå hele den lange vej fra 10. klasse, en HF og videre til jeg endte på drømmestudiet og blev færdig… og det var mit valg, jeg nød den viden og indsigt jeg opnåede…. men forstår stadig ikke studerende (inkl folkeskoleelever og op) skal behandles så værdiløst og uden for arbejdsmarkedsmiljøloven.

    LilleQ

  73. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Det er prisværdigt, at du tænker og lever, lilleQ med det omvendte nAVN 😉

    Der findes i øvrigt “store mænd” – og kvinder – der var ordblinde: Churchill for bare at nævne den første, jeg kommer i tanker om.

    Det, der trætter mig, er at man fremstiller dem som beviser på, at alle kan, hvad de vil. Det passer jo ikke: Alle kan ikke være rige, for det indebærer bare inflation. Penge er gældsbeviser, og hvis man ikke mangler penge, er man dyr i drift. Eller måske bare venlig og deltagende, men så mange er idag under pres fra både Gud Mammon som andre religioner og trossystemer, at det måske nok er målet, men ikke vejen, at ingen mangler noget!

    Engang hørte jeg i P1, at der findes to grupper i dagens Danmark, der ikke forstår hinanden: Erhvervsfolk og lønmodtagere. De lever i to verdener, som ikke giver dem forudsætninger for at forstå hinanden.

    Og da den ene gruppe har mere tjek på tingene end den anden, findes her altså et demokratisk problem! De, der har tjek på, hvordan samfundet fungerer økonomisk, har større indflydelse, og derfor en fordel på alle planer – undtagen på det område, der hedder solidaritet eller social tolerance. Og med DF og deres årsag til at eksistere, er så også denne fordel taget fra underklassen.

    Nu er underklassen ikke engang solidarisk, fordi den førte poitik har sat fokus på kulturforskelle.
    DEL OG HERSK! En gammel romersk devise, som nutidens romerriges rige i riget måske har benyttet med flid?
    Det ligner i hvert fald en tanke!

  74. lilleQ Says:

    Knud, ved nu ikke ligefrem om det er prisværdigt at jeg tænker og lever 😉
    Men jeg er da glad for at jeg lever, ligefrem lykkelig over det, er jeg vel….og tænker, jep, gør jeg vel også og undrer mig og spørger og, og 🙂
    Omvendte navn??? Ehhh den fatter jeg så ikke lige

    LilleQ

  75. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Lille q. med Lille “L” i lille, og stort Q…
    Og du argumenterer fedt!
    Så det!

  76. lilleQ Says:

    Knud. Nårhhh sådan mender du med det omvendte navn 😉
    tjahh lidt omvendt har man vel lov at være, alt behøver jo ikke være helt ens og lige hele tiden, så anstrenges øjnene og sindet gøres sløvt.

    Argumenterer fedt. Takker da for komplimenten 😀

    LilleQ
    Er det bedre sårn??? 😉

  77. Knud Sandbæk Nielsen Says:

    Velbekomme!

    Om navnet: :mrgreen:

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: